Al langere tijd stond hij op de To Q-list (zoals bij vele gok ik) Brisket! Nadat ik een whole packer in de aanbieding bij BBQuality voorbij zag komen, moest ik mijn slag slaan! En voor ik het wist lag hij in de vriezer, en nu!? Na veel te hebben gelezen hier op het forum en veel youtube filmpjes te hebben gekeken, kwam ik op de volgende bereidingswijze. Bij alles wat ik zag kwam ik op een gemiddelde bereidingstijd van 14 uur, dus daar was ik ook vanuit gegaan. De Brisket op woensdag uit de vriezer gehaald om hem te laten ontdooien, zodat ik hem gistermiddag kon trimmen en in de rub kon zetten. Ik heb de SPG en een beetje spicy chipotle van Grate Goods gebruikt als rub. Na het rubben mocht hij de koelkast in, om vervolgens rond 02:00 op de BBQ te gaan. De temperatuur bleef mooi stabiel op 110°C dus ik dacht dan kan ik wel slapen, met uiteraard een ingestelde temperatuur op mijn thermometer. Toen ik rond 06:15 wakker schrok, dacht ik nog dat het wel goed gegaan zou zijn, tot ik mijn telefoon opende en zag dat er aardig wat temperatuur alarmen waren geweest. (Ik had overigens heerlijk geslapen). De BBQ temperatuur was 138°C en de Brisket had de 75°C inmiddels al aangetikt. Dit was wel de temperatuur waar ik ongeveer bij wou gaan wrappen, alleen nog niet zo vroeg. Maar goed butcherpaper gepakt en de Brisket ingepakt, en weer terug op de BBQ om door te garen tot circa 94°C. Dit was na een kleine 2 uur het geval, dus even prikken met de Thermapen, en die ging erin alsof het boter was. Dus hup in een koelbox en laten rusten (om 09:30..) uiteindelijk heeft de Brisket 7 uur in de koelbox gelegen waarna ik de point van de flat heb gescheiden voor de burnt ends. De Brisket was nog lauw warm. Toen de burnt ends gemaakt en als bijgerecht Mac and Cheese, en nog wat jalapeno cheddar worstjes voor erbij. De Brisket heb ik nog even 10 minuutjes op de BBQ gelegd om op te warmen. Deze was uiteindelijk lekker mals, met hier en daar een droog stukje, maar het resultaat was meer dan prima! Nou genoeg gelult, hieronder een aantal foto’s, want anders is het niet gebeurd! Fijne avond allemaal!