Beef en Steak

Eerste keer Brisket!

 
 
 
 

Jantjes91

Stoker
Berichten
479
Al langere tijd stond hij op de To Q-list (zoals bij vele gok ik) Brisket! Nadat ik een whole packer in de aanbieding bij BBQuality voorbij zag komen, moest ik mijn slag slaan! En voor ik het wist lag hij in de vriezer, en nu!? Na veel te hebben gelezen hier op het forum en veel youtube filmpjes te hebben gekeken, kwam ik op de volgende bereidingswijze. Bij alles wat ik zag kwam ik op een gemiddelde bereidingstijd van 14 uur, dus daar was ik ook vanuit gegaan. De Brisket op woensdag uit de vriezer gehaald om hem te laten ontdooien, zodat ik hem gistermiddag kon trimmen en in de rub kon zetten. Ik heb de SPG en een beetje spicy chipotle van Grate Goods gebruikt als rub. Na het rubben mocht hij de koelkast in, om vervolgens rond 02:00 op de BBQ te gaan. De temperatuur bleef mooi stabiel op 110°C dus ik dacht dan kan ik wel slapen, met uiteraard een ingestelde temperatuur op mijn thermometer. Toen ik rond 06:15 wakker schrok, dacht ik nog dat het wel goed gegaan zou zijn, tot ik mijn telefoon opende en zag dat er aardig wat temperatuur alarmen waren geweest. (Ik had overigens heerlijk geslapen). De BBQ temperatuur was 138°C en de Brisket had de 75°C inmiddels al aangetikt. Dit was wel de temperatuur waar ik ongeveer bij wou gaan wrappen, alleen nog niet zo vroeg. Maar goed butcherpaper gepakt en de Brisket ingepakt, en weer terug op de BBQ om door te garen tot circa 94°C. Dit was na een kleine 2 uur het geval, dus even prikken met de Thermapen, en die ging erin alsof het boter was. Dus hup in een koelbox en laten rusten (om 09:30..) uiteindelijk heeft de Brisket 7 uur in de koelbox gelegen waarna ik de point van de flat heb gescheiden voor de burnt ends. De Brisket was nog lauw warm. Toen de burnt ends gemaakt en als bijgerecht Mac and Cheese, en nog wat jalapeno cheddar worstjes voor erbij. De Brisket heb ik nog even 10 minuutjes op de BBQ gelegd om op te warmen. Deze was uiteindelijk lekker mals, met hier en daar een droog stukje, maar het resultaat was meer dan prima! Nou genoeg gelult, hieronder een aantal foto’s, want anders is het niet gebeurd! Fijne avond allemaal!

IMG_8545.jpeg
IMG_8554.jpeg
IMG_8555.jpeg
IMG_8556.jpeg
IMG_8558.jpeg
IMG_8557.jpeg
IMG_8559.jpeg
IMG_8562.jpeg
IMG_8563.jpeg
IMG_8564.jpeg
IMG_8566.jpeg
IMG_8568.jpeg
IMG_8570.jpeg
IMG_8571.jpeg
IMG_8572.jpeg
 
Lekker zeg!
Heel mooi gedaan.

Enig idee waarom hij zo hard is gegaan?
Hogere temperatuur in je bbq misschien
 
Lekker zeg!
Heel mooi gedaan.

Enig idee waarom hij zo hard is gegaan?
Hogere temperatuur in je bbq misschien
Dankjewel!

Ik was voornemens om de temperatuur rond de 110°C te houden, alleen die was dus al doorgeschoten naar de 135°C. Alleen is de verbinding tussen mijn telefoon en de thermometer ook even weggeweest, dus mogelijk dat de temperatuur nog wel hoger is geweest, maar dat kan ik dus niet meer terug zien.
 
Mooi gedaan, wat een knoeperd is dat zeg. Zou niet in mijn vriezer en koelkast passen.
@admin als ik zo'n grote brisket wel in 1 stuk koop maar het dan verdeel over de 2 stukken en ook tegelijk gaar en verder wel aan de spelregels hou, word ik dan gediskwalificeerd van de badge?
 
Mooi gedaan, wat een knoeperd is dat zeg. Zou niet in mijn vriezer en koelkast passen.
@admin als ik zo'n grote brisket wel in 1 stuk koop maar het dan verdeel over de 2 stukken en ook tegelijk gaar en verder wel aan de spelregels hou, word ik dan gediskwalificeerd van de badge?
Nou, ik heb ook een lade uit mijn vriezer moeten halen om ruimte te maken😅
 
Lekker!
Tot nu toe ben ik met de bereiding op de Q nog niet aan 14 uur gekomen. Kortste ( 4 kg) was 10 en langste (6,5 kg) 12 uur op ca. 120 graden. Misschien dat je inderdaad wel boven de 135 gezeten hebt.
Het belangrijkste is dat je brisket toch gelukt is! Iedereen happy.
 
Lekker!
Tot nu toe ben ik met de bereiding op de Q nog niet aan 14 uur gekomen. Kortste ( 4 kg) was 10 en langste (6,5 kg) 12 uur op ca. 120 graden. Misschien dat je inderdaad wel boven de 135 gezeten hebt.
Het belangrijkste is dat je brisket toch gelukt is! Iedereen happy.
Was dat inclusief wat tijd om hem te laten ‘rusten’? En inderdaad, hij was gelukt en dat is het belangrijkste!
 
Mooie brisket geworden inclusief de burnt ends
Dat verdient die welbegeerde koei.
Gefeliciteerd, en welkom bij "the big three"
 
Mooi gedaan, wat een knoeperd is dat zeg. Zou niet in mijn vriezer en koelkast passen.
@admin als ik zo'n grote brisket wel in 1 stuk koop maar het dan verdeel over de 2 stukken en ook tegelijk gaar en verder wel aan de spelregels hou, word ik dan gediskwalificeerd van de badge?
Garen aan 1 stuk, en dan pas splitsen.
Heb de regels verduidelijkt
 
Wauw! Gefeliciteerd met de koei! En dat zal goed gesmaakt hebben. 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan