BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer brisket

Reynald

Vuurmaker
Berichten
69
ik was me al een hele tijd aan t verlekkeren al kijkend naar allerlei brisket-tutorials, dus ik moest t dan ook maar een keer gaan proberen.

3.3kg bij sligro gehaald
2351E10D-DF2B-488E-A58C-78B36EC90C22.jpeg


Beetje vet eraf snijden en een koffie-cacao rub erop gedaan en daarna avond in de koelkast

7A6B453C-E2E6-45EA-837C-28C547E6E4B3.jpeg


Volgende ochtend bbq aangestoken, (slordige) snake, beetje rookhout, 125C en brisket erop

AB1ECDC1-9574-4B44-BFEF-F4B58AAA5978.jpeg


Na een kleine 3u bleef kerntemp een halfuurtje op 70C, dus van t vuur en inpakken maar (beetje appelsap bijgegoten in de folie)

2E2BB363-E7BB-4884-A430-68DA9061C452.jpeg


Zo’n 2u later was kerntemp overal rond de 95C en met mn thermometer prikte ik door de brisket als door boter…

OHO… ik had bedacht/verwacht dat de hele bereiding zo’n 7-8 uur in beslag zou nemen… voor t eerst dat ik “baal” dat t te snel klaar was, want we wouden/zouden pas rond 17.30u willen eten… gelukkig op t forum wat tips gekregen om het zaakje nog een paar uur goed op temp te houden….

Resultaat:

B40BD882-1E01-46A5-BC39-21A58A83EF65.jpeg


5FEE5DC9-FE87-4B02-A13F-F79A6A8878B0.jpeg


7F5E6D22-C72E-40FA-8B2D-003EEB3C2C3F.jpeg


Zonder meer t lekkerste stuk(je) vlees wat ik van mn eigen bbq heb gehaald! Heerlijk zacht en juicy.

Was erg tevreden, vooral aangezien dit de eerste keer was. Zowel de flat als de point waren HEERLIJK (al zeg ik t zelf… 😏)

Kids en de baas vroegen na t eten meteen wanneer “we” (ik dus…) t weer gingen maken :)
 
Laatst bewerkt:
Klasse Man, ziet er geweldig uit!
 
Mooi gedaan hoor!
 
Ziet er goed uit! Ik kan mij niks voorstellen bij de koffierub, is dat een must op Brisket ipv zout/peper?
 
Ziet er goed uit! Ik kan mij niks voorstellen bij de koffierub, is dat een must op Brisket ipv zout/peper?
Wat heet een must… ik zag t op een youtube en t leek me wel lekker…

Coffee Cocoa Rub Ingredients
1 cup Brown Sugar
¼ cup Ground Coffee
¼ cup Cocoa Powder
3 TBSP Kosher Salt
3 TBSP Cracked Black Pepper
1 TBSP Paprika
1 TBSP Chili Powder

De chili heb ik, ivm kleine kids, weggelaten

Conclusie: t IS lekker

Tis helemaal niet koffie-ig of cacao-ig ofzo. Geeft een hele subtiele mokka-smaak, en t brengt de “beef-smaak” naar boven
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Gent
Top ! Ik krijg er zin in ...
 
klasse!, ik heb me er nog niet aan gewaagd
 
Ziet er prima uit.
Zelf nog niet gemaakt maar ik ga altijd langs The Fat Dog op Bonaire als ik daar ben.
Altijd een heerlijke Brisket op het menu daar
 
Lekker zeg. 😋😋😋

Ziet er erg goed uit.
 
Ben jaloers, mooi gedaan.
Waren de briskets duur bij de Sligro en ook meerdere gewichten?
 
Ben jaloers, mooi gedaan.
Waren de briskets duur bij de Sligro en ook meerdere gewichten?
Rond de 20€/kg (ex btw). Ik weet niet of ze standaard briskets hebben: ik had gebeld om t vragen toen hadden ze er een die ze apart voor me hebben gehouden en die heb ik de vlg dag opgehaald.

Bij de hanos hebben ze ze volgens mij wel standaard, maar daar was de “kleinste” 6kg… beetje heftig om eerste keer te experimenteren
 
Heerlijk! Hier moeten we ons er ook maar weer eens aan wagen. De eerste ervaring van mij en mijn maat zaten we pas tegen de klok van 11 te eten, nou dan laat mij maar lekker met een vleesje zitten die veel te snel klaar is 😝
 
ziet er goed uit. Ik heb mij er ook nog niet aan gewaagd, maar wie weet binnenkort.
Begint wel te kriebelen :unsure:
 
Nice!
Met een goede brisket en goede temperatuurcontrole kan er eigenlijk weinig fout gaan.
 
Aan iedereen die twijfelt om het een keer te proberen: het is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Het moeilijkste is zorgen dat je temperatuur in de bbq goed blijft (maar als t mij met een paar keer oefenen lukt, dan kan iedereen het...) en dan de instructies van het recept volgen.

Het geeft zeker een bepaalde mate van voldoening (ook in je buik) wanneer het gelukt is
 
  • Leuk
Waarderingen: Gent
Dat ziet er goed uit! Ik ben ook erg benieuwd naar de tips die je kreeg om het warm te houden.

Even voor mijn beeldvorming, de 3 kg is ook helemaal op gegaan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wauw, knap gedaan man! Complimenten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan