BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer bloemkoolbom

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.126
Vandaag was het dan zo ver om eens voor de eerste keer een bloemkoolbom te maken.

Nu, het is niet helemaal perfect verlopen. De bloemkool was nog ietsje te veel bite aan. Dus denk gewoon niet lang genoeg gekookt in het begin ofwel wat langer moeten gaan. Voor de rest was het wel in orde qua smaak. Kan me best inbeelden dat sommigen deze bite wel zouden willen.

IMG_2901.jpeg


IMG_2903.jpeg


IMG_2905.jpeg


IMG_2906.jpeg


IMG_2909.jpeg


IMG_2910.jpeg


IMG_2911.jpeg
 
Flinke jongen.
Ziet er overigens prima uit hoor
 
Flinke jongen.
Ziet er overigens prima uit hoor
Enkel de bloemkool mocht voor ons wat zachter zijn. Ik denk dat ik hem te kort heb gekookt. Overal zetten ze 5 tot 8 minuten, maar toen het water kookte en de bloemkool erin ging, stopte het met koken, waarna ik de tijd al liet lopen. Mijn vrouw heeft dan ingegrepen en effectief gekookt zal het 3 min geweest zijn. Maar ik had schrik met voorheen al in warm water te liggen, dat hij te ver zou gaan.

De aardappeltjes zouden 45min tot een uur moeten hebben op 200°. Deze sessie was op 180° en een uur en toch waren de dikkere krieltjes net niet ver genoeg. Dus daar ook nog wat aandacht aan besteden. Denk dat ik het sowizo een 15 min langer had moeten laten gaan.

Maar al doende leert men.
 
Toch ziet hij er wel lekker uit hoor!

Achja, gewoon een rede om het nog eens te proberen.
 
Een beetje bite in een bloemkoolroosje vind ik niet erg, niet goed gare aardappels vind ik echt niet lekker, maar zoals al eerder opgemerkt .. dit is een goed excuus om met hernieuwde moed een nieuwe poging te wagen, ziet er toch gewoon lekker uit zo ;)
 
Ziet er flink uit. Heb dit zo nog nooit gepraktiseerd.
Toch eens over na gaan denken.

Dat issue met groenten in kokend water etc. Komt bekend voor. is en blijft vaak proberen.
 
Hij ziet er wel heel lekker uit, zelfs de krieltjes in het vet van het gehakt en de bacon. En zoals al gezegd, nu heb je een goede reden om het nog een keer te maken! 😉
 
Enkel de bloemkool mocht voor ons wat zachter zijn. Ik denk dat ik hem te kort heb gekookt. Overal zetten ze 5 tot 8 minuten, maar toen het water kookte en de bloemkool erin ging, stopte het met koken, waarna ik de tijd al liet lopen. Mijn vrouw heeft dan ingegrepen en effectief gekookt zal het 3 min geweest zijn. Maar ik had schrik met voorheen al in warm water te liggen, dat hij te ver zou gaan.

De aardappeltjes zouden 45min tot een uur moeten hebben op 200°. Deze sessie was op 180° en een uur en toch waren de dikkere krieltjes net niet ver genoeg. Dus daar ook nog wat aandacht aan besteden. Denk dat ik het sowizo een 15 min langer had moeten laten gaan.

Maar al doende leert men.
Bij de bloemkool Is ook de grootte belangrijk natuurlijk. Als je hem voor kookt in een pan water moet je gewoon na 5minuten elke keer ff prikken met een vork. Dan kan je nooit mis zitten.
Aardappelen, krieltjes, doe ik 5 à 6 minuten in de magnetron. Voorkoken kan ook. Ff prikken om de gaarheid te controleren. Ik laat ze niet helemaal gaar worden. Daarna gaan de aardappelen op de bbq lekker nog even mee garen en wat rooksmaak oppakken.
Werkt perfect

Succes volgende keer
 
Ziet er heerlijk uit, ik hou wel van bloemkool met een bite. te lang wordt de bloemkool niet alleen mushy maar krijgt deze ook een muffe smaak.
Ik had hem graag geproefd.
 
Ziet er overheerlijk uit die bloemkool. Wordt hier ook eens tijd
 
Ziet er goed uit jammer voor jou dat hij niet helemaal zo was als dat je wilde maar dan kun je hem nog een keer proberen😃
 
Was de eerste bom. Met deze ervaring en tips klaar voor de 2e
 
Alles is lekkerder met bacon. ondanks dat het niet helemaal een succes was, ziet het er wel mooi uit!
 
Ik vind hem er prima uit zien hoor. Ik vond het gehakt er om vouwen een gehannes. Maar de onderkant open laten is natuurlijk wel zo gemakkelijk. Moet het nog eens over doen. En idd wat Ewald ook al Zegt, een bloemkool met bite vind ik ook lekkerder.
Volgende keer wat langer voor koken. En dan eerst helemaal terug koelen. Als je het vlees om een warme bloemkool doet gaart dat ook sneller. Dus zal je vlees eerder klaar zijn dan je bloemkool.
 
Ik vind hem er prima uit zien hoor. Ik vond het gehakt er om vouwen een gehannes. Maar de onderkant open laten is natuurlijk wel zo gemakkelijk. Moet het nog eens over doen. En idd wat Ewald ook al Zegt, een bloemkool met bite vind ik ook lekkerder.
Volgende keer wat langer voor koken. En dan eerst helemaal terug koelen. Als je het vlees om een warme bloemkool doet gaart dat ook sneller. Dus zal je vlees eerder klaar zijn dan je bloemkool.

Dat gehakt was idd niet ideaal. Na 2 stukjes, heb ik gevraagd aan mijn vrouw of ze de rest wilde doen. Heb ik geen geduld voor :ROFLMAO:

Nu, wat is bite? Als er bij ons in de koelkast een bloemkool ligt, snij ik er stukjes vanaf voor in mijn slaatje of bijt ik er zo in. Maar als ie warm is, dan heb ik hem liever wat zachter, maar mag het ook geen moes worden. Maar hier was er echt nog wel te veel bite aan naar mijn zit.

Het was ook de eerste keer dat ik dit deed en het water kookte en stak hem er 5min in. Maar eens erin stopt dat met koken wegens temperatuurverschil. Blijkbaar moet hij 'effectief' die 5 min in kokend water liggen. Dat weet ik nu voor in het vervolg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Terug
Bovenaan Onderaan