BasBQ
Beef en Steak

Eerste hele kippetje van het jaar

 
 

Henkie

Vuurmaker
Berichten
67
Zoals de titel al zegt, eerste keer een hele kip op de bbq dit jaar. Eerst overnacht gepekeld (55 gram zout/liter water, wat suiker, peperkorrels en een hele citroen in stukken).
Ik butterfly de hele kip eigenlijk meestal, gaat wat sneller qua tijd en je krijgt wat meer crispy bits.
2ele90o.jpg

Vervolgens in de rub.
fnuucx.jpg

Gaat goed
11hufxc.jpg

Die les van, er zit suiker in deze rub Marco, moet ik schijnbaar 3x leren. Al is het deze keer al minder erg dan de 1e keer. Misschien volgende keer eerst indirect.
rj007n.jpg

Er is nog genoeg over voor de wraps van morgen.
2zq77lf.jpg


Al met al weer prima gelukt, pekel had iets zouter gekund, maar dat blijft altijd een beetje een lastige balans. Vind het ook nogal eens te zout namelijk.
 
Mooie kip hoor Marco.
En eerst indirect en daarna direct of omgekeerd maakt voor de suikers niks uit
gewoon iets korter direct...............maar de kip ziet er lekker landelijk uit, top ik schuif wel aan
 
Het is een beetje de balans vinden tussen wel lekkere knapperige stukjes krijgen en de rub niet verbranden. De verbrande stukken zijn volgens mij ook voornamelijk plekken waar de rub een beetje samengeklonterd is. Ook is op deze manier direct op de BGE een beetje zoeken (al ligt dat wrsl meer aan de kolen). Heb de kolen na het aansteken al een beetje proberen te verdelen, maar je krijgt toch een beetje oneven hot zones.
Ach, al spelende leert men he.
 
Je denkt te moeilijk, ja waar de suikers het meest geconcentreerd zijn wordt het eerder zwart, maar het is niet verbrandt (lees gecremeerd)
Concentreer je op het product en pas je bereiding aan en ga niet TE veel op de kolen letten.
 
Mooi kippetje, die donkere delen zijn maar een klein deel van de kip he.
 
Ziet er uit als een heerlijke landelijke kip......................die lust ik wel :D
 
Ziet er echt lekker uit  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan