BasBQ
Beef en Steak

Eerste catering verzoek.. Wat te vragen als prijs?

Toeter

Kooltjesharker
Berichten
130
Goedemorgen mede-Qers,

Ik heb via een kennis mijn allereerste catering verzoek gekregen om over 6 maanden op een bruiloft (mits het allemaal weer mag en kan uiteraard, dus nog even onder voorbehoud) voor 50 man snacks te verzorgen (dus geen diner).

Nu komt natuurlijk de vraag, hoeveel zou het ongeveer kosten?

Ze dachten zelf aan 5 hapjes (2 moinkballs, 2 kipdij saté en 1 porkbelly burnt end). Ik zou daar ongeveer 2 uur staan. Voorbereiding doe ik dus vooral thuis, alleen beetje opwarmen (kipsaté maak ik wel daar).

Dus ik vroeg mij af wat andere cateraars op dit forum zouden vragen.. Ik dacht zelf aan 1 euro per hapje per persoon. Dus 5 hapjes = €5,- x 50 personen = €250,-

Is dat te weinig.. Te veel? Vragen jullie ook nog geld om daar te staan?

Alvast bedankt!
 
Ik zou uitrekenen wat je kwijt bent aan je ingrediënten producten, en geschat brandstof. Ik zou voor een eenmalig iets geen kosten berekenen over het gebruik van jouw BBQ's. Als je dat kan berekenen heb je alleen nog jouw uurloon over. Die eroverheen en maak er dan een ronde prijs van.
 
Je gaat eerst kijken wat je wil verdienen dan ga je een kostenplaatje maken inkoop ,man uren vb 150 euro voor jou plus 100 euro grondstoffen plus 4 man uren à 35 is 140 plus 100 plus 150 is 390 gedeeld door 50 personen is 7.80 afronden naar 8 euro pp
 
Vergeet niet te kijken of je aansprakelijkheidsverzekering dit dekt. Stel iemand krijgt voedselvergiftiging of het bruidsmeisje loopt tegen de heette bbq 😉.
Cateren is leuk maar niet zonder risico’s.
 
Lijkt me weinig die €250. Eerst zou je een kostprijs moeten berekenen en daar nog een marge op nemen indien je dat wilt.

Je staat er 2u, maar thuis ben je er ook al 5u mee bezig of langer. Dus 7u onofficieel aan €25/u, dan zit je al aan €175. Daar nog ingrediënten, brandstof, .... bij, dan kom je er niet.

Iemand die met een mobiele steenoven pizza's komt bakken zit officieel al snel aan €10/pizza all-in.
 
Moet er perse iets verdiend worden?
Is het een verre kennis of een goede kennis?

Persoonlijk zou ik eens tellen wat ik aan grondstoffen nodig heb daar 20% bijdoen als marge voor zaken die je hebt staan, over het hoofd gezien hebt, ...

Of je er dan nog iets aan wilt verdienen dat moet je zelf uitmaken.
 
Moet er perse iets verdiend worden?
Is het een verre kennis of een goede kennis?

Persoonlijk zou ik eens tellen wat ik aan grondstoffen nodig heb daar 20% bijdoen als marge voor zaken die je hebt staan, over het hoofd gezien hebt, ...

Of je er dan nog iets aan wilt verdienen dat moet je zelf uitmaken.

Ik had zo begrepen van de TS dat het wel was voor iets te verdienen omdat hij effectief over bedragen na dacht.

Als het is om niets te verdienen, zou ik gewoon zeggen tegen die mensen dat ik met plezier kom en dat ik hen de bonnetjes bezorg van wat ik allemaal gekocht heb. De kruiden krijgen ze er gratis bij :ROFLMAO:
 
Haha nee klopt het is een verre kennis en hij wil liever mij betalen dan iemand die hij niet kent, dus vandaar dat ik een beetje op zoek ben naar wat gebruikelijk is.
 
Haha nee klopt het is een verre kennis en hij wil liever mij betalen dan iemand die hij niet kent, dus vandaar dat ik een beetje op zoek ben naar wat gebruikelijk is.
In dat geval zou ik de bonnetjes geven en laten terug betalen en €50 vragen voor de moeite en gratis drank voor, tijdens en na die 2 uur :ROFLMAO:
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Kan ik zeker wat mee. En inderdaad die 250 is wel beetje karig voor al het werk wat er alleen al aan uren in zit.
 
Je kan ook grof rekenen. Dan bedoel ik niet met een hark hoor. Nee een moinkbal is 30 gr sate 30 gr en ook die pork ends. Dan zit je op 150 gr p.p.
maal 50 met wat reserve zeg totaal 60x150gr is dus 9 kilo vlees. Hang er een prijs aan van zeg 10 euro per kilo en je hebt 90 euro spek kaas en kruiden sauzen etc kom je snel bij de 200 euro.
Je moet leren alles even zwaar te maken. Nergens een schepje erbij. Als je alles precies afpast kom je aan het eind tekort is mijn ervaring. Zijn altijd mensen die meer nemen.
 
Wat ik wel eens mee heb gemaakt als amateur fotograaf (foto's maken op de bruiloft): Zou je ook als gast worden uitgenodigd? Zo ja... dan lekker als gast gaan en laat ze een andere cateraar zoeken. Anders krijg je niets mee van de festiviteiten. Tenzij je dat natuurlijk wil...
 
Klopt, het zijn verre verre kennissen anders zou ik er inderdaad enkel kostprijs voor vragen.
 
Je kan ruim uitrekenen wat je nodig denkt te hebben. Doe daar voor de zekerheid nog 20% marge op. Als je je spullen koopt bij bv de sligro heb je geen kleine verpakkingen en ga je overhouden. Of je moet wekelijks cateringen gaan doen.

Wat je met degene kan afspreken is dat je planken/tenten/tafels etc koopt en dat hij die betaald. Dan wordt je betaald in natura en zo kom je aan een mooie collectie. Vergis je overigens niet in brandstof, kruiden, servetten etc. Kan behoorlijk oplopen. Daarnaast gaat er geheid wat kapot, of mis je een tang/sear grate/borstel de volgende dag. Het vervoeren van je bbq's is ook een dingetje. Als je zware jongens mee moet nemen is het handig om een bus met laadklep erbij te rekenen.
 
Persoonlijk zou ik een uur tarief van € 50 gewerkte uren (inclusief voorbereiding) en inkoop 1 op 1 hanteren. Is een normaal tarief en aan de lage kant voor je expertise.

Communiceer dit helder en als het zo is dat het je echt gegund wordt inplaats van een gevestigde cateraar dan blijft het helder een geen gedoe achteraf.

Zijn het kennissen dan wordt het een ander verhaal en zou ik er niets voor rekenen behalve de inkoop van... Achteraf zijn er vaak teleurstelling en verkeerde verwachtingen die vervelend kunnen uitpakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan