BasBQ
Beef en Steak

Eerste Brisket!! [emoji847][emoji120]

 
 
 

Bucari007

Stoker
Berichten
286
Hallelujah! Dit weekend dan eindelijk BRISKET voor me stickerboek!! Ik zit er al erg lang tegenaan te hikken, o.a. ook omdat het natuurlijk een belachelijk groot stuk vlees is en er nu eenmaal niet veel grote BBQ feestjes zijn geweest het afgelopen jaar.
Maar he..f*ck it.. het is maar 1x per jaar Pasen, nouja eigenlijk natuurlijk 2x, maargoed ik heb eigenlijk ook geen reden nodig natuurlijk. Maar, eerlijk is eerlijk, ook aan mijn vrouw verkoop ik een Brisket makkelijker op een feestdag .

Ik vond het nog best lastig om een mooi stuk te vinden en wilde in eerste instantie dan ook een mooi graangevoerd stuk kopen, maargoed wel erg prijzig voor de 1e x, dus na een belletje met de slager een mooi grasgevoerd stuk gevonden!
Gisteren Vers geleverd. Toch mooi hoor zo'n groot ding in je klauwen! Gisteravond getrimd (dit is echt een klus opzich, lastig hoor!) en toch geïnjecteerd met runderbouillon en worchestershire en beetje suiker.(lang twijfelen en veel gelezen etc, maar het kan vast geen kwaad)

Vanmorgen om 0500 de BBQ aan voor een "hot&fast" Brisket, aangezien volgens velen dit DE methode is en deze toch ook met gemak nog 10uur exc 2 uur rusten in beslag neemt. Aangezien ik wat twijfelde uiteindelijk toch gekozen om er tussenin te gaan zitten, dus een gemiddelde Dome Temperatuur van 128°C.

Vanmorgen de Rub erop:
- 2 el zeezout (kosher)
- 2 el versgemalen zwarte peper
- 1 el knoflookgranulaat
- 1 el uienpoeder
- 1 el paprikapoeder
- 2 tl korianderpoeder

En dan Tetris Spelen op de BBQ.
Denk je dat een Large BBQ Large is, maar ineens voelt deze als een WGA, maargoed Rib Rekje eronder en beetje proppen . Hopen dat hij genoeg krimpt straks!!

Vandaag iig lekker met de beentjes omhoog die proces eens volgens, ik ben zo benieuwd!!!

Nu ik er toch optijd uit ben, gelijk maar even de paaseieren verstoppen!!
15e2317f7541bed749bfa0d9f8ede8fd.jpg
dde3b3c7397b9c00cc691146015afabc.jpg
33501f31c06e83b58d18671fed23e0ef.jpg
cbb153bf76c18443a4295215b6feb7ec.jpg
7e30e9fa28598b3475ea01b5a75136de.jpg
fa6b3fd1d5bb394c200a249715fcfedf.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Lekker bezig hoor. Staat ook nog op mijn lijstje. Vergeet je niet dat als je een sticker wil, dat het een whole packer moet zijn en de flat in plakken gesneden én de point in burnt ends bereiden ben benieuwd naar het eindresultaat

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Lekker bezig hoor. Staat ook nog op mijn lijstje. Vergeet je niet dat als je een sticker wil, dat het een whole packer moet zijn en de flat in plakken gesneden én de point in burnt ends bereiden ben benieuwd naar het eindresultaat

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Het is een Hereford whole packer 5.5kg. De plakken en de burnt ends is het gameplan, dus laat maar komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Het is een Hereford whole packer 5.5kg. De plakken en de burnt ends is het gameplan, dus laat maar komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Haha ja dat het een whole packer is zag ik al aan het formaat flinke jongen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Succes, ik ben benieuwd naar het resultaat. Zal hoe dan ook een leuke dag worden zo
 
Gezellig samen brisket maken ;)
 
De tuin ruikt heerlijk!! Ik heb zo zin om te kijken, maar had al even moeite met het stabiliseren van de temperatuur dat ik er gewoon even af moet blijven! (De eucalyptus die ik gebruikte is op en heb nu Marabu van Flames & Flavour, maar die brand wel echt heel anders)

Waar blijft die GoPro-Mount voor in de Kamado die goed tegen hitte kan??? Haha..zou geniaal zijn.

De temperatuur loopt wel erg snel op en ik hoop op een stevige stall!! Anders is dit wel een erg "hot & fast" brisket, maargoed dat heb ik altijd. De temperatuur gaat mijn in het begin gevoelsmatig vaak te snel. Inpakken is er zeker nog niet bij en ik ga toch rond 75°C even naar de bark kijken.

Straks naar even in de tuin klooien, want heel ontspannen zit ik nog niet
d48d307e836df239be490fc14bdd6370.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Tjee zeg, mooi verhaal en je moet er wat voor over hebben. Wat een bereiding. Mooie vastlegging hoor. Begrijp je volkomen. Die metertjes kunnen je de hele dag bezig houden. Schuifje open schuifje dicht🥴. Wat een spanning. Mooi om dat nu te gaan doen. Ik krijg nu ook zin om aan de gang te gaan. Dat gaat zeker gebeuren maar iets eenvoudiger dan wat jij aan het doen. Hier vandaag wel mijn nieuwe gereedschap proberen, mijn wildschaar gaat ingezet worden voor het bereiden van mijn eerste road killed chicken 🤣. Daar heb ik ook zin in.
 
goed bezig man.
wat een geweldig stuk vlees he?
je moet altijd maar zo denken: wat je over heb kan je gewoon invriezen
succes
 
Wat is een Q klein opeens met zo’n “stukkie” vlees hè 😊
En met de spanning ben je niet de enigste 😉
 
Ik dacht eventjes een sprint-Brisket te maken, maar daar is hij dan hoor...de STALL! Schakelt gewoon eventjes terug naar van 73 naar 65°C?? Op zijn dooie gemakje de paasdagen door! Wil de Bark nog iets verder doortrekken, maar zit erg in twijfel nu. Inpakken of doorzetten . Ben bang dat hij te droog wordt.

De veteranen hier een tip? 6 uur onderweg inmiddels.

Rond 1800 eten zou mooi zijn
27ce1da366d02c8b9057129bab72cb9f.jpg
bb0c8f4177a37010aee51e87a712021e.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt. Staat toch nog op mijn todo list. Idd het formaat houdt me tot nu toe een beetje tegen.
Bij hot and fast heb ik wel een andere voorstelling.🤣
 
Ik dacht eventjes een sprint-Brisket te maken, maar daar is hij dan hoor...de STALL! Schakelt gewoon eventjes terug naar van 73 naar 65°C?? Op zijn dooie gemakje de paasdagen door! Wil de Bark nog iets verder doortrekken, maar zit erg in twijfel nu. Inpakken of doorzetten . Ben bang dat hij te droog wordt.

De veteranen hier een tip? 6 uur onderweg inmiddels.

Rond 1800 eten zou mooi zijn
27ce1da366d02c8b9057129bab72cb9f.jpg
bb0c8f4177a37010aee51e87a712021e.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Sorry geen ervaring mee! Je leest verschillende recepten en de ene keer laten ze hem gewoon liggen en de andere keer pakken ze hem in in slagerspapier.
 
Gezien de toch al wel mooie Bark mag deze in de folie!!! Klein beetje roomboter en overige runderbouillon erbij in en afwachten!! Manmanman..wat een geur! Wel gaaf hoor dit!!
Spanning loopt langzaam op hier!

Haha..wat een mietjes zijn we ook hier, beetje zenuwachtig worden van een stuk vlees!

Het is een jaar of 20 terug dat ik voor het laatst zenuwachtig werd van een mooi stuk vlees
950119a80989d168f90eee6863288e0e.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Een brisket is geen procureur, hij warmt in het begin veel sneller op.
Hopen op een lange stall, is hopen op droog vlees, hij staat in de stall gewoon te zweten en dus vocht te verliezen. Daarom pakken de meeste hem dan in, dan is er geen stall meer en blijft hij malser.
 
Een brisket is geen procureur, hij warmt in het begin veel sneller op.
Hopen op een lange stall, is hopen op droog vlees, hij staat in de stall gewoon te zweten en dus vocht te verliezen. Daarom pakken de meeste hem dan in, dan is er geen stall meer en blijft hij malser.
Thanks Frits. Heb ik na een uurtje ook maar gedaan! Alleen bij het inpakken en Terugleggen ineens grote temperatuur stijging, dus noodgedwongen even de Brisket in de Koelbox gelegd, gelukkig inmiddels weer stabiel en we kunnen weer door


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Dat was niet nodig geweest als hij ingepakt is. Veel mensen merken zodra ze een ingepakt stuk vlees terug leggen op de barbecue een stijging van 20c
 
Terug
Bovenaan Onderaan