BasBQ
Beef en Steak

Een heel nieuw avontuur!

Bluumke

Tondelzoeker
Berichten
12
Beste BBQ liefhebbers,

Ik ben Tom, 32 jaar en woon in Venlo. Dit jaar heb ik besloten dat ik een BBQ wil kopen. Eerst viel het oog op een Boretti Barilo, maar de reviews waren niet bepaald positief. Laat ik toevallig afgelopen weekend ook met de Bastard in aanraking zijn gekomen en ik kan wel zeggen dat ik om ben.

Nu ben ik volop aan het wikken en wegen over welke BBQ ik wil aanschaffen. Op het moment gaat mijn voorkeur uit naar de Kamado Joe Junior, met het voornemen om er een 2e op termijn bij te kopen (lees in de winter of begin volgend seizoen). Ik denk dat 2 kleine KJJ’s voldoende zijn om leuk mee te kunnen werken.

Waarom juist 2 Junior BBQ’s? Nou, afgelopen jaar zijn er bij ons in de wijk 6 green eggs gestolen, complete loungesets en dat soort zaken… Helaas ligt onze garage aan een grasveld, grindpad en ligt als klap op de vuurpijl ons terras 50 cm hoger dan de garagevloer. Een grote Kamado is in ons geval niet realistisch met de kans op diefstal.

Ook denk ik dat 2 BBQ’s voordelen bieden op gebied van verschillende temperaturen en het ‘besparen’ van brandstof. Overigens ligt de KJJ in mijn ogen het meest voor de hand ivm het gewicht van ‘maar’ 30kg.

Uiteraard ben ik benieuwd naar jullie visie en ik hoop nog veel van jullie te kunnen leren.

Groetjes,

Tom
 
Welkom!

Ik zou voor een L gaan. Klein stukje vlees op een grote kamado gaat maar andersom niet ;)

Betreft de diefstal, check jouw verzekering even.
 
Welkom!

Ik zou voor een L gaan. Klein stukje vlees op een grote kamado gaat maar andersom niet ;)

Betreft de diefstal, check jouw verzekering even.
Ik snap je😉, maar de verzekering dekt t inderdaad niet. Daarnaast lijkt me weer en wind ook niet al te gunstig als dat ding het hele jaar door buiten staat (zonder afdak).

Ik zou het zonde vinden dat ik de BBQ na een jaar of 2 vol heb zitten met roest. Overigens kan er stiekem toch wel wat vlees op een Junior. Ik wil hem vooral voor low and slow gebruiken en de tweede voor short and hot / bijgerechten.

Wel bedankt voor je reactie!
 
Hoi Tom,

Ik ken jou tuin-situatie niet. Maar ik zou een overkapping/schuur/ombouw overwegen. Er staan op dit forum juweeltjes van do-it-yourself kamado-kookstudio's. Wanneer je de kookschuur af kunt sluiten, maar je het dieven en hufters al haast onmogelijk.
En mijn verzekeraar dekt bijvoorbeeld diefstal van de bbq wel wanneer deze vast ligt aan de woning met een erkend muuranker en slot.
 
Welkom Tom, succes met de oplossing vinden voor je nieuwe bbq.
 
Voor alleen short en hot vindt ik een kamado een (hele) dure oplossing........ Je gebruikt in die toepassing de kamado eigenschappen niet.



Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Welkom bij het genootschap

Dat is erg vervelend voor je buurtgenoten natuurlijk.
En een grotere Q op een onderstel op wieltjes zodat tie makkelijk “veilig” is weg te zetten. Veilig is altijd afhankelijk voor de moeite die de persoon ervoor wilt doen om iets te ontvreemden.
 
Welkom hier op het mooie forum Tom 😀
 
Welkom bij het genootschap

Dat is erg vervelend voor je buurtgenoten natuurlijk.
En een grotere Q op een onderstel op wieltjes zodat tie makkelijk “veilig” is weg te zetten. Veilig is altijd afhankelijk voor de moeite die de persoon ervoor wilt doen om iets te ontvreemden.
Klopt helemaal wat je zegt. Ons probleem is alleen dat in terras 50cm hoger ligt dan de oprit (die van grind is) en de garage kan dus alleen bereikt worden door 50cm te dalen en over het gras en grind te gaan.

Hoe ver ze bij ons in de buurt zijn gegaan? Zelfs tot het open knippen van hekken om in de tuin te komen. Maar qua praktische oplossing is een grote Q niet realistisch, daarnaast denk ik dat het buitenweer ook niet bevorderlijk is voor de staat van je Q? Wij hebben ook geen vast dak waar hij onder kan staan.

Ergens denk ik ook wel dat ik aan 2 kleintjes voldoende zal hebben aangezien wij zelden tot nooit grote gezelschappen te eten hebben.
 
Voor alleen short en hot vindt ik een kamado een (hele) dure oplossing........ Je gebruikt in die toepassing de kamado eigenschappen niet.



Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Klopt, maar ik probeerde meer de link te leggen tussen een ‘koude’ en ‘warme’ BBQ. Dus bijvoorbeeld een voor je ribs en pulled pork, terwijl de andere gebruikt wordt voor saté of aardappelen/groente (denk even aan temperaturen van 180-200 graden).

Ik ben me bewust van de beperking, maar is dit aan de andere kant ook geen meerwaarde? Of het scheiden van vlees en vis ivm overdracht van smaak of geur. Ondanks het kleine formaat denk ik dat een duo ook voldoende ruimte biedt voor een groter gezelschap. Wellicht heeft iemand hier nog ervaring mee?

bedankt alvast!
Groetjes,
Tom
 
Klopt helemaal wat je zegt. Ons probleem is alleen dat in terras 50cm hoger ligt dan de oprit (die van grind is) en de garage kan dus alleen bereikt worden door 50cm te dalen en over het gras en grind te gaan.

Hoe ver ze bij ons in de buurt zijn gegaan? Zelfs tot het open knippen van hekken om in de tuin te komen. Maar qua praktische oplossing is een grote Q niet realistisch, daarnaast denk ik dat het buitenweer ook niet bevorderlijk is voor de staat van je Q? Wij hebben ook geen vast dak waar hij onder kan staan.

Ergens denk ik ook wel dat ik aan 2 kleintjes voldoende zal hebben aangezien wij zelden tot nooit grote gezelschappen te eten hebben.
Voor het buiten staan heb ik een hoes.
Zie één nadeel als voordeel, grind. Dat rijd niet makkelijk tot helemaal niet, dus moeten ze met z’n 2e-en zin om te tillen. Daarnaast heeft grind een preventieve werking, het maakt geluid als er over gelopen word, zijn ze niet blij mee
 
Hey, eine oet Venlo. Gaaf man.
Heb je wel eens gedacht aan bv een Weber erbij te nemen ?
 
Hey, eine oet Venlo. Gaaf man.
Heb je wel eens gedacht aan bv een Weber erbij te nemen ?
Jao, dich auck? Ik ben gewoon keihard geïmporteerd door mijn vriendin 😂. Maar de gedachte van een extra weber of iets dergelijks is er wel.

Als ik rationeel nadenk, waarom zou ik een large nodig hebben als wij hooguit voor 4 personen koken en voornamelijk vlees bereiden of een pizza bakken? Nu moet ik mijn pizza’s ook in twee keer bakken in de oven😂
 
Ja soms denk ik rationeel, past het in mijn verzameling? Wij zijn met z'n tweeen. Hebben 2 BBQ's een weber 57 cm en een grote monolith.
Hoef je niet op je partner te wachten. Nu even zonder dollen, de kinderen met aanhang komen regelmatig net als de buren. Kijk een grotere heeft voordelen als er meer mensen komen maar er gaan ook behoorlijk wat kolen in. De prijs is ook hoger maar mijn weber is al 20 jaar en die monolith gaat ook wel zo lang mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan