BasBQ
Beef en Steak

Dutch oven met of zonder pootjes

Werkt ook perfect zonder pootjes op die stoof. Niet @Michel_D?

Ja werkt prima. Nu een keer of 4 gebruikt de Valhal Dutch oven zonder pootjes op de Windmill stove.
34318cbda7589b0817a349264b9d290f.jpg


De ‘verhogingen’ op de ringen van de stove zorgen dat de do de stove niet afsluit.
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet helemaal waar, een DO is wel degelijk anders dan een gewone stoofpan.
Wat je met een Stoofpan kan doen kun je ook met een DO, maar niet altijd andersom.
De opstaande rand van de deksel is van origine bedoeld om kooltjes op te leggen.
zodat je onder en boven hitte krijgt, een gewone stoofpan heeft geen hengsel waarmee je hem aan een ketting boven het vuur kunt hangen.
Dus om het niks meer dan een gewone stoofpan te noemen is een beetje kort door de bocht.;)

Ik weet niet of jij de geschiedenis van de DO kent, maar deze pan is met speciale redenen ontworpen om als multifunctionele pan/oven te dienen op en om het kampvuur op de prairies van de USA tijdens de goudkoorts

Maar als je hem alleen als stoofpan op de BBQ wilt gebruiken dan volstaat een gietijzeren stoofpan prima, daar heb je niet specciaal een DO voor nodig
helemaal correct Ewald, ik bedoelde alleen dat een dutch oven in principe niet meer is als een oude stoofpan van mijn oma dat hij opgeleukt is met haakjes en hengseltjes en wel of geen pootjes enz het principe blijft hetzelfde en gezien de prijsverschil die ze vragen voor de DO en een gewone stoofpan...................... popularity rules
 
helemaal correct Ewald, ik bedoelde alleen dat een dutch oven in principe niet meer is als een oude stoofpan van mijn oma dat hij opgeleukt is met haakjes en hengseltjes en wel of geen pootjes enz het principe blijft hetzelfde en gezien de prijsverschil die ze vragen voor de DO en een gewone stoofpan...................... popularity rules
Maar ja Henk, voor een echte DO fan die hem met kamperen als alleskunner wil gebruiken heb je dat hengsel, de pootjes en de opstaande rand nodig, die hebben stoofpannen niet. Daarom vind ik de DO van Weber ook geen echte DO, die heeft (buiten dat hij veeeel te duur is) geen opstaande rand op het deksel. Dus ja, alles wat je met een stoofpan kan doen kun je ook in een DO, maar niet alles wat je met een DO kunt doen kan ook in de stoofpan.
Wil je de DO alleen als stoofpan gebruiken, geef ik je helemaal gelijk en kun je inderdaad beter bijvoorbeeld langs de kringloopwinkel om voor een habbekrats een gietijzeren stoofpan te scoren.
 
De deksel van de Weber heeft wel een rand, Ewald. Je kan er prima kooltjes op leggen, zo te zien.
En nog gebruiken als plancha, zie hieronder.
Voor de rest wel eens met je betoog :)

358D9E45-A73E-466B-936E-50A2CDA04F27.jpeg
 
De deksel van de Weber heeft wel een rand, Ewald. Je kan er prima kooltjes op leggen, zo te zien.
En nog gebruiken als plancha, zie hieronder.
Voor de rest wel eens met je betoog :)

Bekijk bijlage 35835

Oke die kende ik niet. Ik ken alleen dit model
Weber GBS dutch oven braadpan.
Bedankt voor de correctie

images.jpeg.jpg
 
Die versie zonder pootjes, is toch een bbq pan bij de Welkoop? Wat vlgs mij weer hetzelfde is als een DO.
 
Terug
Bovenaan Onderaan