Beef en Steak

Dutch Oven gietijzer of geëmailleerd gietijzer?

Jean-Paul

Tondelzoeker
Ik wil een Dutch Oven kopen. Voornamelijk voor pulled chicken en wil er grotere hoeveelheden in kunnen maken. Daarna kijk ik wat ik er verder mee wil maken.

Zal deels in mijn Bastard VX large gebruikt worden, deels in mijn gewone oven in de keuken en deels op de inductieplaat in de keuken.

Mijn keuze was gevallen op de Petromax FT9 zonder pootjes. Maar ik twijfel door het gietijzer. Pannen met de hand wassen doen we al jaren. Maar invetten en seasoning is nieuw voor mij en schrikt me een beetje af.

Valt dat enorm mee of is het beter om voor een geëmailleerde DO te gaan? Zo ja wat komt dan in de buurt van de FT9? Een Staub of Le Creuset is volgens mij een stuk duurder en daar gebruik ik ‘m waarschijnlijk te weinig voor.

Wat is jullie mening over gietijzer vs geëmailleerd gietijzer?

Hi Jean-Paul.
Goeie vraag! Ik zou gaan voor ‘gewoon’ gietijzer. Er zijn inderdaad mensen die heel druk zijn met het onderhouden van hun gietijzer. Als je op YouTube kijkt lijkt het of er mensen zijn die hier een dagtaak aan hebben 😉

Je zult het gietijzer in het begin misschien moeten seasonen, maar dat is vrij eenvoudig te doen. Je kunt dit meerdere keren doen, maar dit is geen must.

In de praktijk valt het allemaal reuze mee. Wees er gewoon zuinig op. En maak het schoon met een afwasborsteltje en heet water. Als het wat hardnekkiger is, gebruik je een beetje afwasmiddel. Ook geen doodszonde. Daarna laat je er een klein drupje olie invallen en vet je de pan hiermee in. Is echt zo gebeurd. Wanneer je hem dan op een droge plek bewaard, gebeurt er niks mee. Ik heb mijn pannen meer dan een jaar niet aangeraakt, en ze zagen er nog prima uit. Inmiddels worden ze vaak gebruikt, en ook nu gaat het prima.

Laat je dus vooral niet afschrikken door alle handelingen die je her en der ziet. Gezond verstand en een beetje netjes omgaan met de spullen, en je komt een heel eind 😉👍🏻

Als je veel zure zaken zoals tomaten erin gaat doen dan moet je een wel heel goed geseasonde pan hebben die al langer in gebruik is met niet zure zaken.
Dat was voor mij de reden om ge-emailleerde pannen te kopen.
En zelfs die zou je in het begin "moeten" seasonnen.
klinkt raar maar emaile schijnt ook iets poreus te zijn dus een kakelverse pan kan dan nog steeds aanzetten, ik heb die test gedaan en het klopt.
Een nieuwe ongeseasonde pan zette nog steeds aan, na 1 x seasonnen was hij zo glad als een spiegel.
Voor beiden geldt dus hoe ouder de pan hoe beter hij wordt, mits netjes gebruikt zoals al is gezegd.

Laatst bewerkt:
Mijn keuze was gevallen op de Petromax FT9 zonder pootjes. Maar ik twijfel door het gietijzer. Pannen met de hand wassen doen we al jaren. Maar invetten en seasoning is nieuw voor mij en schrikt me een beetje af
Petromax pannen zijn pre-seasoned en klaar voor gebruik.
Na gebruik schoonmaken (geen afwasmiddel) even invetten met Petromax Care and Seasoning Conditioner voor gietijzer.
Mijn pannen doen het prima op deze manier.

Ik ben zelf al een tijdje aan het nadenken over net hetzelfde
Ik heb wel 2 carbon stalen pannen. Alleen de spaghetti saus die maak in een rvs pan gewoon omdat de zuren je laagje kunnen aantasten. En hier eten we toch 2-3x per week iets met tomatensaus (pizza, spaghetti en dan nog eens een pasta met tomatensaus)

Maar veel hangt ook af van hoe lang ga je alles in die pan laten zitten. Als dat maar 5 minuten tomatensaus ziet en je pan/pot heeft een goeie seasoning dan zou dat geen probleem mogen zijn. Het is voor de langere bereidingen waar er misschien iets zou kunnen zijn. Dan zijn er zat genoeg mensen die er hun niks van aantrekken en gewoon tomatensaus 3-4u in een gietijzeren pot doen. Ik gebruik ook wel dikwijls citroenpeper op vlees en op kip gaat hier meestal wel limoen over. Dat bak ik dus ook gewoon in die pannen, maar ligt daar ook geen 2-3u in uiteraard.

Het invetten en een laagje geven dat is 2x niks. Gewoon als je hem ontvangt proper spoelen, want er kan altijd wel wat residue blijven hangen van productie. Laagje olie op en dat herhaal je 2-3-4-5-6-7-8x (zoveel als je zin hebt) en je kan er mee aan de slag. Denk 2-3x dat meer dan goed genoeg is. Mijn carbon stalen pannen heb ik de eerste dit 5x gedaan, bij de 2de ... 2x, beide zijn nu denk ik 1,5 jaar in gebruik.

Gewoon na het gebruik (geen dag wachten) afspoelen/afwassen goed afdrogen en dan meteen dun laagje olie over. Mijn poffertjes pan ... 2x gebruikt heb ik nu zo een 4 jaar... onlangs nog eens boven gehaald, niks van roest te zien.

Pre seasoned is bijna al het gietijzer dat je koopt.
Maar ook die kan je beter nog 1 of 2 laagjes extra geven.
Als het gietijzer ruw is is dat extra belangrijk.

Geëmailleerd is al een stap verder zoals Ewald aangeeft maar ook daar moet je voorzichtig mee omgaan.

@cricque : begin al een aardig beeld van jouw eet week te krijgen :) smashburger 1x pizza 1x 3 x pasta met tomaten saus ......

Altijd verse pizza en tomatensaus :). Ben ik om de 6 a 8 weken al eens een hele namiddag aan bezig aan de tomatensaus te maken en dan is er pasta/pizzasaus en dan de spaghetti saus. Zeker al het snij/kuiswerk van de groenten is al een met gemak 1,5 tot 2u. Maar het moet lekker zijn, en hier lopen ook 2 kinderen rond (7 en 10), en als er tomatensaus bij is dan is het altijd wel goed. En als je bekijkt daar zit altijd selder, wortel, tomaat ajuin, rode paprika in. En in de spaghettisaus ook nog champignons en andere kleuren paprika. Wij gebruiken zelfs maar 4-500gr gehakt voor ons vieren als het spaghetti is. En regelmatig dan nog eens blokjes courgette tussen. Maar rode kool moet je hier dus niet serveren, want dat moeten ze niet hebben. Maar dan dus gerookte vis en ansjovis en maatjes eten ze dan wel weer, maar rode kool nee dat is vies.... Maar er is dus ook nog wel eens tijd om wat te grillen ! :)

Ben ik de enige die gietijzeren pannen na gebruik droog brandt? Heb meerdere Petromax pannen welke ik na gebruik afspoel en vervolgens verhit zodat ze kurkdroog worden. Blijven altijd netjes.

Maak er eigenlijk ook met regelmatig pasta met tomatensaus in, nooit problemen mee gehad, eerlijk gezegd ook nooit druk om gemaakt.

Laatst bewerkt:
@Ewald +1.
Kijken waar je zelf mee wil werken. Ik heb beiden. Werk allebei prima.

Ben ik de enige die gietijzeren pannen na gebruik droog brandt? Heb meerdere Petromax pannen welke ik na gebruik afspoel en vervolgens verhit zodat ze kurkdroog worden. Blijven altijd netjes.

Maak er eigenlijk ook met regelmatig pasta met tomatensaus in, nooit problemen mee gehad, eerlijk gezegd ook nooit druk om gemaakt.
Ik doe dat ook.............
Wordt er thuis mee geplaagd.....maar wil daar verder niet over praten.

Altijd verse pizza en tomatensaus :). Ben ik om de 6 a 8 weken al eens een hele namiddag aan bezig aan de tomatensaus te maken en dan is er pasta/pizzasaus en dan de spaghetti saus. Zeker al het snij/kuiswerk van de groenten is al een met gemak 1,5 tot 2u. Maar het moet lekker zijn, en hier lopen ook 2 kinderen rond (7 en 10), en als er tomatensaus bij is dan is het altijd wel goed. En als je bekijkt daar zit altijd selder, wortel, tomaat ajuin, rode paprika in. En in de spaghettisaus ook nog champignons en andere kleuren paprika. Wij gebruiken zelfs maar 4-500gr gehakt voor ons vieren als het spaghetti is. En regelmatig dan nog eens blokjes courgette tussen. Maar rode kool moet je hier dus niet serveren, want dat moeten ze niet hebben. Maar dan dus gerookte vis en ansjovis en maatjes eten ze dan wel weer, maar rode kool nee dat is vies.... Maar er is dus ook nog wel eens tijd om wat te grillen ! :)
Off topic natuurlijk maar probeer de kool eens wat te grillen!

Ik doe dat ook. Even afwassen, kwartiertje terug op de kamado. Die is tenslotte nog warm genoeg. Dan een drupje olie erop en inwrijven, en dan weer terug in de kamado totdat alles is gedooft en afgekoeld.

Terug
Bovenaan Onderaan