BasBQ
Beef en Steak

Dry januari: bier Spareribs

 
 
 

(Koen)

Kooltjesharker
Berichten
207
Jaren geleden voordat mijn barbecue avonturen begonnen heb ik voor kerst eens het boek koken met bier gehad. Komt nu toch mooi van pas. Door het boek heen gebladerd en mijn oog viel op de bier spareribs.

Zowel mijn vriendin als ik zijn echte bierliefhebbers dus dit gaat zeker in de smaak vallen.

Omdat ik nog drie mooie ribben had liggen besloten om ook drie verschillende biertjes te proberen. Kijken of er qua smaakverschil nog een topper tussen zit

Mijn favoriet in de winter, leffe bruin
Mijn favoriete bok, herfstbok van grolsch
En om te proberen, winterbok van grolsch

20210114_203004.jpg


De marinade volgens het recept gemaakt.
20210114_203101.jpg

Besloten om de bereiding wat aan te passen. Eerst 3 uur roken voor een extra smaaklaagje,
Dan 2 uur in de folie met wat ingekookte marinade en boter. Dan nog even aflakken met ingekookte marinade en wat zelf gemaakte barbecuesaus. Dus de standaard 3-2-1 methode.

Maar eerst alles in de marinade. Vrijdag ochtend voor dat ik weer mocht gaan werken even snel alles klaar gemaakt. Bij het winterbier zit geen kaneelstokje omdat hier al een kaneelsmaak aan het bier zit. Dit leuk me een beetje te.

20210115_055435.jpg


De volgende dag de ribben uit de marinade gehaald en wat peper en zout toegevoegd. Extra kruiden leek me een overbodig iets door de marinade. Alles netjes op een rekje klaar gezet en de weber opgestart.
20210116_105405.jpg

De ribben worden met kersenhout gerookt.
20210116_105906.jpg


Tot over 3 uurtjes schatjes
20210116_105917_1.gif

Intussen de marinades inkoken en filteren.

20210116_131351.jpg

20210116_131550.jpg


Dan na 3 uur alles even inpakken en genieten van een heerlijke biergeur. Intussen maar vast een biertje proeven.
20210116_141227.jpg

Nog steeds geen sneeuw, inmiddels alweer half 5 dus tijd voor de laatste stap. Alles aflakken met hun eigen marinade.

Als bijgerecht zouden we een hutspotje maken maar we hadden nog wat verse frietjes liggen. Net zo lekker.
Als groentje wat erwtjes erbij in Runderbouillon gekookt met wat geraspte kaas.

Dan na 6 uurtjes kokkerellen het resultaat
20210116_181808.jpg

Het was een heerlijke proeverij maar we waren allebei van mening dat mijn andere recepten voor Spareribs lekkerder zijn.
20210117_162816.jpg

Zowel de leffe als de herstbok kwamen qua smaak niet echt naar voren. Wel de biersmaak maar niet zo zeer hun eigen specifieke smaak. Het winterbier daarin tegen was nog erg herkenbaar. Heerlijk zoet.
Voor ons niet voor herhaling vatbaar, maar erg leuk om te eens proberen.
 
Leuk project zo en het zoete goed te proeven
Mooi opgemaakt plakje
 
Mooi experiment! Helaas dat het resultaat niet bijzonder genoeg is.
De volgende keer de biertjes dus maar weer licht gekoeld in een glas uitschenken, en dan heerlijk vloeibaar over de tong laten glijden!
 
Mooi experiment! Helaas dat het resultaat niet bijzonder genoeg is.
De volgende keer de biertjes dus maar weer licht gekoeld in een glas uitschenken, en dan heerlijk vloeibaar over de tong laten glijden!
Dat gaan we zeker doen
 
Jammer dat het eindresultaat niet datgene was waar je op hoopte, aan de andere kant ben je wel weer iets wijzer geworden. Blijf proberen!! Succes.
 
Driekwart is de lol die je hebt in de voorbereiding en het bereiden. Dus dat gedeelte is gelukt .

Mooie test
 
Goed dat je ook eerlijk bent over het resultaat! Wat vind je van die winterbock van Grolsch? Ik vind de speculaas kruiderij of kaneel of wat is t bijzonder. Vind het voor eentje wel oké maar hoef niet snel 2 achter elkaar.. ik heb m nu al 4 keer op en telkens weer denk ik: mwa..

Verder ziet het er dik prima uit op het plankje hè ;)
 
Mooi hoor. Ben ook geen fan van winterbier maar het zal idd vol genoeg van smaak zijn om terug te proevenleuk gedaan!
 
Goed dat je ook eerlijk bent over het resultaat! Wat vind je van die winterbock van Grolsch? Ik vind de speculaas kruiderij of kaneel of wat is t bijzonder. Vind het voor eentje wel oké maar hoef niet snel 2 achter elkaar.. ik heb m nu al 4 keer op en telkens weer denk ik: mwa..

Verder ziet het er dik prima uit op het plankje hè ;)
Ik kan hem wel waarderen, maar net als radler. 1 of 2 zijn lekker, daarna ben ik er wel klaar mee.
 
kijk, dit zijn nou de nuttige tests
mooi gedaan hoor en top dat je dit met ons wilt delen.
al met al heb je veel lol gehad en een mooie foto er aan over gehouden
honger zal je ook niet gehad hebben lijkt me ;)
topresultaat
 
Leuk dat het thema van de fotowedstrijd dit soort projecten voort brengt.
Mooi gemaakt en een lekker plankje met lekkers. 👍🏼
 
Jammer dat het niet helemaal geworden is van wat je in gedachten had, zie het als een leermomentje, de ribben en de rest zien er wel heerlijk uit.
 
Niet geschoten is een 100% niet raak. Leuk dat je dat zo probeert. Niet alles kan altijd aan de verwachting voldoen.
Op de website van BBQ helden staat ook een recepg voor bierribben. Staat bij mij nog op de agenda.

Wellicht een stomme vraag, of het lijkt op de foto in het rekje zo, heb jij de ribs ook van het vlies ontdaan? Dit heeft invloed het intrekken van de marinade.
 
Niet geschoten is een 100% niet raak. Leuk dat je dat zo probeert. Niet alles kan altijd aan de verwachting voldoen.
Op de website van BBQ helden staat ook een recepg voor bierribben. Staat bij mij nog op de agenda.

Wellicht een stomme vraag, of het lijkt op de foto in het rekje zo, heb jij de ribs ook van het vlies ontdaan? Dit heeft invloed het intrekken van de marinade.
Het vlies is al verwijderd voor dat ze in de marinade verdwenen. Net even terug gekeken maar het lijkt inderdaad of er nog een vlies op zit.

Misschien doe ik het al die tijd al fout 😅
 
Dit lijkt mij toch wel een fijn project. Ribs eerst pekelen in bier en daarna lekker roken. Zou toch niet verkeerd moeten zijn.
Ik gebruik deze bieren nog al eens om kippenvleugels me te pekellen. Die winter bok lijkt me daar wel een geschikte voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan