BasBQ
Beef en Steak

Drumsticks op welke temperatuur bereiden?

 

Smokie.

Pitmaster
Berichten
602
Net een kilo Drumsticks van de AH meegenomen. Die heb ik nog nooit klaargemaakt op de BBQ (Weber Kettle). Ik heb even wat receptjes geraadpleegd en kom hier wat tegenstrijdigheden tegen voor wat betreft de bereidingstemperatuur. Het doel is een sappig maar ook krokant stukje vlees.
In het ene recept wordt er gesproken over een indirecte bereiding op ca. 150 - 160 graden. Niet hoger want dan gaat de rub verbranden!!!
In een ander recept wordt gesproken over een indirecte bereiding van ca 200 graden om juist dat krokante velletje te bereiken.
Dat krokante spreekt me wel aan, verbrande rub iets minder. De rub die ik ga gebruiken komt bij van Beekum vandaan. Wie kan me op weg helpen?
 
Laatst bewerkt:
Op 200 graden zal de rub inderdaad wat zwart worden hier en daar. Drumsticks moeten daar net te lang voor garen. Zelf doe ik 't op 180 graden, dan gaat dat over 't algemeen een stuk beter.
Zijn 't dikke drumsticks dan kun je beter idd 150-160 graden doen. De huid droogt dan vanzelf wel uit en wordt ook heus wel knapperig.
 
Dankjewel @Ronald Bonestroo, daar kan ik wel iets mee.
Als je de tijd hebt kan je het velletje ook met een beetje zout in de koelkast onafgedekt laten uitdrogen, werkt bij wings altijd heel goed.
Heb ook wel eens gezien dat ze een beetje maizena door de rub deden om het wat uit te drogen, maar dat heb ik nooit zelf geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:
Als je de tijd hebt kan je het velletje ook met een beetje zout in de koelkast onafgedekt laten uitdrogen, werkt bij wings altijd heel goed.
Heb ook wel eens gezien dat ze een beetjr maizena door de rub deden om het wat uit te drogen, maar dat heb ik nooit zelf geprobeerd.
Wings doe ik altijd eerst even boven direct vuur, even een paar minuten om het meeste vet er al uit te krijgen. Lekt heel snel weg.
Daarna lekker indirect en op 't laatst nog even mooi krokant bakken. Lekker knapperige randjes op de vleugels!
 
Bedankt, ik ga er morgen mee aan de slag!
 
Rond de 180C lekker indirect garen. Komt best goed.
 
Als ik de tijd heb doe ik ze een dag vooraf 2 uur in de pekel, daarna afdrogen, voorzien van rub en tot de volgende dag in de koeling. Voor het bereiden een klein laagje maizena er over en dan indirect op 170 a 180 graden. Laatste stukje even afgrillen.
Door het pekelen droogt het vlees niet uit en door het ver vooraf te rubben en te voorzien van maizena krijg je ook nog een redelijk krokant velletje.
Goede balans in mals vlees vs bite vind ik.
Wil je echt een krokantje, probeer ze dan eens met een laagje panko.
 
Ik heb ze zojuist uit de pekel gehaald na 2 uur, gedroogd en in de rub gezet 😀
 
Gisterenavond toevallig weer eens gemaakt. Van alles al geprobeerd, pekelen, maïzena, panko, paneermeel… ik krijg ze nooit krokant… Hoge temperatuur verbrand de panko, lage temperatuur wordt de maïzena papperiger…

Als jij de juiste methode vindt houd ik me aanbevolen. 🙃🧐🤓
 
Ik heb ze gisteren 2 uren in de pekel gezet, afgespoeld, afgedroogd, in de rub gezet en afgedekt. Vanochtend heb ik ze onafgedekt op een rooster gelegd en terug in de koelkast gezet.
Uit bovenstaande berichten lees ik dat 180 graden net moet kunnen om verbranding van de rub te voorkomen. Het plan is om ze even kort direct aan te grillen en vervolgens op max. 180 graden indirect tot kerntemperatuur 85 graden te garen. Op het laatst nog even direct afgrillen.
We zullen zien :rolleyes:
 
Eerste poging! Geen super krokant jasje maar zeker ook geen 'rubber', maar lekker waren ze wel. De saus was goed gekarameliseerd en dat gaf wel iets krokants.
Van tevoren 2 uurtjes gepekeld, in de rub en een dag laten drogen in de koelkast. Ze bleven wat vochtig daarom wat paneermeel toegevoegd. Toen ze de rooster opgingen waren ze mooi droog. Uurtje indirect op 170°C, bbq saus aan beide zijden en nog een kwartiertje indirect. Daarna nog even heel kort direct afgegrild en smullen maar! Bij het afgrillen oppassen dat je ze niet 🔥🔥🔥, want dat gaat heel erg snel!

20220126_173658.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heerlijk uit!
 
@Smokie. Goed om te horen. Ik zet ze na het rubben gelijk onafgedekt weg zodat ze de hele nacht kunnen drogen. Dat help allicht ook nog een klein stukje.
 
Bedankt voor de tip. Voor het geld (€2,99/kg in de aanbieding) kun je gerust eens experimenteren. Ik wil ze ook eens op de WSM maken op direct vuur. Doordat het rooster hoog staat kun je de temp. goed reguleren.
 
Ze zien er geweldig uit.
 
Ze zien er erg lekker uit.

Als ik kippendij, chickenwings of drumsticks maak gaar ik ze eerst indirect naar een 75 graden met de Q rond de 150 (dit komt niet heel precies, als je maar niet te laag gaat)

Hierna haal ik ze eraf, haal de plates eruit en laat de kamado lekker doorgaan (schuiven open)

Ondertussen lak ik de kip en gril ik ze kort af, dit is wel even opletten Ivm verbranden, dat is echt in no-time gebeurd.
 
Ze zien er erg lekker uit.

Als ik kippendij, chickenwings of drumsticks maak gaar ik ze eerst indirect naar een 75 graden met de Q rond de 150 (dit komt niet heel precies, als je maar niet te laag gaat)

Hierna haal ik ze eraf, haal de plates eruit en laat de kamado lekker doorgaan (schuiven open)

Ondertussen lak ik de kip en gril ik ze kort af, dit is wel even opletten Ivm verbranden, dat is echt in no-time gebeurd.
Zo doe ik 't ook met drumsticks met een marinade die kan verbranden.
Vandaag Tandoori Chicken gemaakt en die doe ik exact zo.
 
Leer weer een boel dingen. Ze zien er heerlijk uit, Smokie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan