Beef en Steak

Droogkasten

Aangezien ik nogal ongeduldig ben, gelijk maar aan het zagen geslagen
IMG_1717_zps8df6ce0b.jpg


Ventilator gemonteerd en even met de kast open een testmeting, 0,6 m/s dankzij een dimmer, en een snelheid van 0,6 m/s
De ventilator heb ik ooit eens bij Conrad gekocht, en het filter zat erbij.
IMG_1719_zpsbb3612e7.jpg


Onder in de kast ook een rooster gemaakt, hier ook horrengaas achter.
IMG_1720_zps5fcc510a.jpg


Aanvangs RV
IMG_1721_zpsef51a492.jpg


Termperatuur in de kast 14,1 ?C, ruimtetemperatuur 16?C
IMG_1723_zps0d276bc5.jpg


Tijd voor een testrun, en verbaasd over de verbluffende resultaten, de ventilator werkt super.
De dimmer.
IMG_1724_zps56b01610.jpg


Flink door laten koelen:
IMG_1730_zps0a4836af.jpg


RV schommelde iets, maar dit is hij bij een koelkast temperatuur van 9,7?C dus bijna 4 ?C teruggekoeld.
IMG_1731_zpsd5115b93.jpg


Luchtsnelheid op de uitblaas 0,7 m/s, aangezien dit een sparing 120? is de snelheid in de kast natuurlijk veel lager
IMG_1729_zpsa79adb40.jpg


Wat ik hiermee heb aangetoond, dat je tijdens het koelproces, wat normaal tot een RV van 24% leide, deze redelijk tot goed constant houdt, met een ventilator
 
Mooie test. Ik vraag me wel af of de RV ook zo constant blijft als de omgevingstemperatuur boven de 20 graden komt. Wordt je binnenklimaat niet te sterk be?nvloed door het klimaat buiten de kast?

Interessante materie.... ;)
 
Kijk dat zijn de testen! Dit is dus een 240v ventilator, aangezien je een dimmer gebruikt?
Kan hier dus twee conclusies uit trekken:
1- je brengt vochtigheid in je kast met een ventilator
2 - door je luchtstroming compenseer je het verlies van vocht wat door de compressor wordt verwijderd.

Heb nog een vraag: wat was de RV van de buitenlucht ten tijde van de test?

Kun je ook de test uitvoeren als je een constante temperatuur wilt behouden dus bijvoorbeeld 14 graden?
Ik verwacht dat je luchtsnelheid behoorlijk omlaag moet.

Mooi apparaatje trouwens om de luchtsnelheid te meten.

( wordt tijd dat ik een koelkast vindt...)
 
Die heb je toch wel in de keuken staan BertM =))
 
Bij deze luchtsnelheid haal ik 28 m3/h door de kast heb ik net berekend.
Ventilator gaat straks alleen draaien, als de RV te hoog is, om vocht af te voeren, of als de compressor draait. Uitgaande van een oppervlak in de koelkast van 0,45x0,54 = 0,243m2  is de luchtsnelheid in de kast maar  0,032 m/s.

RV buiten heb ik niet gemeten, de RV in de garage was gelijk als in de kast voor aanvang, omdat de deur open stond, en de kast uit.
 
Hiermee wil ik de kast laten regelen:
Schema_zps5bd2f2db.jpg


Werking regeling:

RV1 komt in werking als de RV te hoog is, en activeert relais K5, is er verder geen koelvraag of verwarmingsvraag dan gaat de fan draaien om de vochtige lucht af te voeren.

Als de RV te laag wordt, komt RV2 in, deze sluit de ventilator af, en de stoom bevochtiger gaat zijn werk doen. Ongeacht of er op dat moment koel of verwarmingsvraag is.

Komt er koelvraag (Temp 1) en de RV zit in de marges, wordt de fan geactiveerd, om het ontvochtigen van de koeler tegen te gaan. Relais K1 gooit als de ruimte temperatuur te hoog wordt de ventilator eraf, om het koelproces niet te verstoren, door te warme lucht aan te zuigen. Dit doormiddel van een voeler buiten de kast.

Ditzelfde gebeurt er bij verwarmen, ( Temp 2)als de omgevingstemperatuur te laag wordt, om het verwarmingsproces niet te verstoren.

Als ik een marge inbouw van 2?C, dus b.v. onder de 12?C de verwarming aan, en boven de 14?c de Koeling aan, gaan ze ook niet tegen elkaar in werken.

B1 en B2 zijn voelers buiten de kast, de waardes moet ik proefondervinderlijk gaan bepalen.

Graag julie commentaar of jullie denken dat dit gaat werken
 
hee, zat er bij jou een rubbertje bij ?? moet ik toch op rooftocht  ;)

kun je loggen met de bestelde hydrometer ?

Zat geen rubbertje bij hoor Bert.
Deze heb ik van een lasdoosje gepikt, en past wonder boven wonder  :)

Goed bezig hoor Jackass.
Schema niet gecontroleerd (erg lang geleden, dat ik dat soort dingen ook vroegah zelf maakte, maar ik ziet um ff niet in de gauwigheid (dat ligt aan mij hoor, niet aan het schema)
wat ik wel lees is dit 
en de stoom bevochtiger gaat zijn werk doen
  :-O
Stoom is weer van invloed op de temp, en dat moet je niet willen, je zou dan ook beter voor een ultrasone luchtbevochtiger gaan, aangezien deze gaat dampen door hele fijne trillingen, en dus uiteindelijk niet van invloed op je temperatuur.
Dat dimmertje wil ik ook  :) (voor mijn keramische heater, en of vennetje)

Mac
 
Ik hoop dat ik niemand verveel met al mijn postings over de droogkast, maar dit keer weer 2 experimenten uitgevoerd, die eigenlijk wel aantonen dat de regeling zoals ik voorhanden heb, ruimte genoeg heeft om te fine tunen. Zeker als er een andere factor mee gaat doen, worsten, welke invloed op het klimaat zullen gaan hebben, en de regeling rustiger maken, dan een lege kast met alleen maar lucht.

Experiment 1 Fan continue draaien, koelkast op temperatuur.
Mijn bevindingen is dat dit behoorlijk constant is, bij een aanzuigtemperatuur van 18,8?C en een in de kast gevraagde temperatuur van 14?C daalt de temperatuur trager dan normaal, maar geen enkel probleem om hem te behalen, daarna de kast laten schakelen met 1?C verschil, bij 14?C koeling aan en bij 15?C weer uit, na 2 uur draaien blijft hij keurig op temperatuur, en de RV stabiel, de RV buiten de kast heb ik bij deze test niet gemeten. Op de laatste foto is te zien dat de temperatuur 14?C is, dus net uit koelmodus is gekomen. Na 20 minuten is de temperatuur in de koelkast weer 15?C
IMG_1737_zps1e221389.jpg

IMG_1738_zpsa4434d46.jpg

IMG_1740_zps0a282f3c.jpg


Experiment 2 Fan en Koeling tegelijk aan en uit:
De RV zakt in koelmodus verder door, maar hersteld zich binnen 10 minuten, doordat de koelkast er vele malen langer er over doet om weer op 15?C te komen, is dit ook een redelijk constante optie, ik ga de regeling bouwen, en met worst erin zodat alles wat stabieler wordt de keuze maken welke van de twee methoden ik ga toepassen. Dit keer de RV buiten de kast wel gemeten,
IMG_1742_zps3dece0d8.jpg

IMG_1743_zps332eee90.jpg





 
Mac,

Uiteraard een ultrasone bevochtiger, beroepshalve heb k over stoombevochtiger, dat zit er nu eenmaal in :-)
 
Structor, dat is nu net iets waar ik geen  verstand van heb.
 
Jup ingangen zijn hetzelfde, maar als ik naar het schema kijk zie ik veel relais. Functioneel zie ik 4 dingen die geschakeld moet worden, de fan bijvoorkeur traploos (wat erg eenvoudig kan met een micro) en ik zie 2 temperatuur voelers en ik gok dat er als input ook nog de luchtvochtigheid is.

Als ik vervolgens in de jeenode shop zie wat daar aan kant en klare lego-steentjes te krijgen is.... Dan lijkt het voornamelijk een software feestje te worden. Nu snap ik wel dat als je dat nog nooit gedaan hebt, dat lastig lijkt echter er is zeer veel voorbeeld code. En vaak kom je dan weg met een paar voorbeelden vermengen en een beetje eigen creativiteit...  Maar goed je moet wel de stappen op microcontroller gebied durven te zetten... Verder mag ik niet al te veel zeggen hoor, ik heb nog steeds mijn hoofd niet om dit probleem, maar ik volg dit wel met grote belangstelling. Ik ga denk ik binnenkort toch eens een flowschema-tje in elkaar proberen te zetten wat er gebeurt als je welke input danwel actor verandert.

Kortom ik blijf met groot ontzag volgen en hoop een keer mee te gaan doen...
 
Structor, dat is nu net iets waar ik geen  verstand van heb.
Das mijn probleem ook helaas  :-S

Ik probeer eerst wel een Old Scool curing chamber te bouwen, en hopelijk in de toekomst wordt dat dan nog eens een CM 5.1 (Curing Meter 5.1, met wifi al? de HM4,1, incl forum server gebeuren  ;) )

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan