BasBQ
Beef en Steak

Dronken kip

 
 
 
 

LuMbErJaCk

Kooltjesharker
Berichten
157
Vandaag een dronken kip aangetroffen in mijn tuin, het beest had meer dan een half blik bier op! ;)
Dit is de eerste keer BCC voor mij en meteen de eerste keer mijn splinternieuwe Weber gebruikt.

Bij de Sligro een mooi landhoentje gekocht van 1,65kg en die in de 'Chick Mix' rub gezet uit het Smokey Goodness boek.


Kippie mooi ingepakt in de huishoudfolie en een nachtje in de koelkast gezet.


De Weber eerst flink opgestookt om de 'fabrieksluchtjes' eruit te branden en hem daarna teruggebracht naar zo'n 175C. Dat is trouwens nog een hele kunst om dat constant te houden.
Ik had de Ikea Fantast vandaag gekocht en die door een aardappel geprikt en op het grillrooster gelegd. Zo kon ik mooi het verschil zien waar de thermometer in het deksel op moet staan om de temperatuur op het rooster goed te hebben. Daar bleek maar liefst 15C tussen te zitten, zie de foto hieronder.


De rub nog een beetje bijgewerkt en ook nog een schepje rub in het bier gedaan. Toen de kip op het blikkie gezet, wat verrassend makkelijk ging overigens.


De temperatuur weer gechecked en de kip met het Weber schaaltje op het kolenrooster gezet. Nog twee kleine handjes in water geweekte appelhoutsnippers op de briketten gedaan voor een lekker rooksmaakje.


Je kunt trouwens prima bbq-en in Nederland, als je maar een parasol tegen de regen hebt :p


Na ruim een uur en drie kwartier was hij wel gaar volgens de thermometer. Dat is wat langer dan normaal heb ik begrepen uit alle verhalen hier, maar ik ben nogal aan het stoeien geweest om de temperatuur gelijk te houden.


De kip nog even een minuutje of tien op het blikje laten zitten alvorens haar aan te snijden. Ondertussen de patat gebakken en de sla, die we al gemaakt hadden, op tafel gezet om het af te maken. Nog nooit zulke lekkere kip gegeten! Alles was schoon op en meteen werd er gevraagd of we dit elke zondag konden doen B-)

 
Lekker hoor!
 
Mooi kippie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ziet er goed uit !
 
Dat ziet er goed uit!
 
Ziet er lekker uit.
En dat boek van smokey goodness, komt op het verlanglijstje voor 5 december.  ;)
 
lekker! Dir dronken kip lus ik ook wel
 
magicjantje zei:
Ziet er lekker uit.
En dat boek van smokey goodness, komt op het verlanglijstje voor 5 december.  ;)
Is echt een aanrader hoor, staan een hoop leuke gerechten in en door de prachtige foto's krijg je meteen al trek ;)
 
Een dronken chickie euh chicken is altijd goed! En deze ziet er prachtig uit!

Verstuurd vanaf mijn Moto G

 
wat een heerlijk kippetje, welkom bij de tokkies
 
Netjes gedaan... gewoon onder de parasol! Mooi om 't temperatuur verschil te zien tussen de analoge en de digitale. Moet ik er vanuit gaan dat die van de Ikea het juist aangeeft? Dan kan ik er dus altijd 15 graden bij optellen (heb dezelfde Weber bbq).
Grz.
 
Lekker chickie hoor!
Mbt temperatuurverschil: op het rooster en bovenin de dome geeft altijd al wat verschil. Maakt niet zoveel uit. Het meest van belang is de kerntemperatuur van je gerecht. Hier dus de kil. Als je die meet in z'n dikke dij naast het bot (niet er tegen) dan zit je goed bij 72 graden!
Gefeliciteerd met je stickertje!
 
Marcozld zei:
Moet ik er vanuit gaan dat die van de Ikea het juist aangeeft?
Ja de Fantast van Ikea had ik 's middags gekocht en gechecked in kokend water, hij gaf precies 100?C aan.
Ik had de probe door een aardappel geprikt en op het grillrooster gelegd, precies waar je gerechten dus ook liggen.
Wat ik wel raar vond dat het eigenlijk precies andersom was dan ik verwachtte.
Mijn boerenverstand dacht dat het juist bovenin warmer zou zijn dan op het rooster, niet dus :-O
Of de thermometer van de Weber klopt van geen kanten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan