BasBQ
Beef en Steak

Drippan nodig of niet?

Elhuub

Sprokkelaar
Berichten
42
Even een vraagje. Gebruiken jullie een drippan? Ik gebruikte in mijn oude weber altijd bakje. In de KJ zitten halve keramische schijven. Daar brandt alles op en in vast. Veel rook en misschien ook wel ongezonde rook. Geen idee.

Ik zie dat de Bastard halve drippannen heeft.

Wat doen jullie ervaren rotten ermee?
 
Ik gebruik altijd een druippan in de vorm van een RVS dienblad / serveerschaal met een klein opstaand randje. Die kun je evt nog inpakken met een aluminiumfolie zodat je die nog makkelijker schoon krijgt. Ik heb zelf geen halve schijven en dus ook geen behoefte aan een halve druippan. Ik heb wel bewust gekozen voor een goedkope duurzame oplossing. Er zijn bijvoorbeeld ook van BGE nu wegwerp alu druippannen / schalen te koop maar die zijn vrij kostbaar voor eenmalig gebruik. Ik vind het ook belangrijk om geen druipend vet bij mijn kolen te krijgen omdat ik er alles aan doe om rook (slechte rook, rook van rookhout vind ik heerlijk) te voorkomen voor de buren en omwonenden. Daarom koos ik voor een schaal en niet alleen om de stenen in te pakken met alu folie. Dat helpt dan maar een beetje.
 
Hier ook altijd een druippan om exact de zelfde reden als Sander72. Ik had de originele van Bastard ( medium) maar vond die vrij klein nu een bakblik voor vlaai net even groter. Trouwens een goedkope paella pan werkt ook perfect.
 
Ik heb bij de ikea een rvs ovenschaal gehaald. Daar doe ik dan papier overheen. Past precies in mijn Kj2. Mooi van rand tot rand.
 
Ik gebruik een pizzapan voor de horeca, voor een paar euro te vinden op het internet en werkt perfect voor als je beide deflector schijven gebruikt. Bij gebruik van een halve schijf bedek ik deze met een flinke laag alufolie omdat ik hier over het algemeen niet lang op gaar en er dus weinig vet/vocht uit het vlees komt.
 
Heeft iemand ervaring met de halfmoon drippan van Bastard? Deze zijn te krijgen in diverse maten. Smal medium large en XL of een goedkoper alternatief?
 
Ik gebruik het enkel bij L&S sessies. Hetgeen er bij korte sessies op de stenen druipt, gaat er mrt een plamuurmes af
 
Ik heb die halfmoon van Basterd. Zijn gewoon schalen die mooi passen. Ik zou ze niet puur om het merk kopen. Volgens mij zaten ze bij mij in een soort 'compleet' pakket bij de BBQ.

Ik heb ook twee halve shield stenen en dan is de combi met twee halve pannen wel aardig.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een paella pan.
Die hangt bij mij tussen rooster en hitteschild.
 
Waar veel vet vanaf komt en b in L&S altijd een drippan. Alu bakje, of RVS schaal, een half moon van Basterd of een ronde.
Bijna alles is goed.
Kijk een bij de forumsponsor. Die heeft ook het eea.
 
Ook hier ervaring met de drippan van the bastard. Werkt prima. Doe er altijd wat folie en een laagje zand in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan