BasBQ
Beef en Steak

Drie gangen diner inhalen (Pas op, veel foto's!)

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.910
Lieverds,

We hadden geen kerst samen kunnen vieren met de schoonouders. boosters laat etc etc.
Gisteren was de dag dat we van elkaar vonden dat het weer mocht, en ik wilde het er direct goed van nemen.
Woensdag is papa dag, de vrouw heeft vakantie. Kinderen overdag lekker naar de schoonouders, en dan zorgen wij wel dat als ze terug komen, we lekker kunnen eten.

Ik heb even zitten denken hoe 3 gangen nou makkelijkst leest:
1: alles op volgorde van bereiding
2: volgorde van voor- hoofd- nagerecht?

Ik ben maar voor t 2e gegaan, laat gerust weten als je denkt dat andersom handiger leest.

Voorgerecht:
Heel hoog op mijn to-do lijstje, stond al de Vitello Tonnato.
Mijn stem met de fotowedstrijd ging naar hem uit, maar ondanks mijn stem heeft hij helaas niet gered..
@Sander72 die foto's van jou maakte de doorslag hoor, bedankt!

Naar de Makro geweest voor een kalfsmuisje van net geen kilo;
1641455349203.png


Dinsdag avond een rubje gemaakt van gerookte paprika poeder, paprika poeder en klein beetje cayennepeper-poeder.
1641455396249.png


Je verwacht het niet, maar deze rub op de kalfsmuis gerubt ziet er zo uit;
1641455416536.png


De BGE buiten op 100 graden, indirect.. het is echt ongekend hoe snel ik deze jongen onder de knie heb.
Mijn schatting met de schuifjes zit ik dus altijd dik op de plek waar ik wil:
1641455451730.png


Een soak en smoke bakje gevuld met kersenchips (recept zei iets anders, maar @Sander72 zei dat kers lekker was).
Niet te veel, geen chunk.. we gingen voor de licht-gerookte vitello tonnato.
Overigens niet ge'soakt' want ik geloof daar toch niet zo in.
Overigens is zo'n bakje voor je chips wel makkelijk.. erin als je wilt roken, eruit als je klaar bent en weg is de rook in je BBQ.
1641455522537.png


En zo ging die er op, tot 52 graden.
BIJNA vergeten een foto te maken van de grill..
De ikea fantast vond dat hij er was.. de thermapen daarin tegen:
1641455757483.png


Toen hij echter wel de 52 had geraakt op het dikste stuk, mocht hij eraf en mocht hij rusten en koud worden.
1641455802654.png


Inpakken, terug in de bak en in de koelkast tot de volgende dag.
1641455821347.png


De volgende middag begonnen met het tonijn sausje. Helaas niet de mooie stukken gevonden die BGE (en ik Sander zag gebruiken) adviseert. maar ach;
3 el Mayo, 1 el kappertjes, 160g tonijn uit water; staafmixer er kort in, want beetje structuur is wel lekker.
1641456033115.png

Afgedekt in de koelkast tot serveren.
Hierna eindelijk de kalfsmuis aangesneden en voor het eerst gezien hij prachtig roze hij was;
1641455854245.png


Ontzettend sappig, mooie geur, lekkere rub.
De plakjes machine onderuit de trappenkast gehaald.
We gingen voor lekkere rijke plakjes, we vieren tenslotte het wederzien met de schoonouders.
1641455924687.png

1641455929485.png


Zó ontzettend zacht, ge-wel-dig.

Toen was het moment daar om het bord op te maken.
Een beetje tonijn mayo, daarop wat gemengde sla gelegd, daarop 5 plakjes dubbel gevouwen kalfsmuis, paar dotjes tonijnmayo en nog wat extra kappertjes.
Lekker aan tafel..

Proeven.. oohhh wat lekker..
OHNEE! EEN FOTO!?
Dus sorry dat het niet een mooi overzichtelijk plaatje is, maar een half gegeten bord is niet zo smakelijk.
De foto was er niet slecht op al zeg ik het zelf;
1641456229677.png


Schitterend, geserveerd met een mooie rosé uit de Provence.

Hoofdgerecht
Maar met alleen een vitello tonnato red je het niet..
Als hoofd stond al heel lang op mijn lijstje om bavette rollade te maken.
Ik zie ze hier vaak voorbij komen, maar wat is het toch een mooi pronkstuk.

In de middag was ik dus ook al begonnen door de bavette te trimmen.
En ik wilde het simpel houden, gewoon pesto en een kruiden olie.
1641456366721.png


En hier echt compleet verzaakt om veel foto's te maken, van de andere kant was het ook niet zo spannend..
Plat geslagen met een vleeshamer (in plaats van vlinderen), pesto erop, oprollen en knopen.
Ik moet zeggen, knopen is iets wat je kan leren.
Heb ik nog niet gedaan :)
1641456456523.png


Als het even uit kwam binnen met het voorgerecht ging ik even kort naar de BGE buiten die op 220 indirect stond, om de kruidenolie van knoflook/rozemarijn in te smeren.
1641456521824.png


En toen hij de temperatuur had bereikt, was ik blij. wat een schitterend stukje vlees was het geworden.
1641456557035.png


Geserveerd met aardappelkroketjes en gebakken groenten (sugarsnaps, rode ui en broccoli, met een lichte strooi van parmazaan).
1641456601470.png


Lekker, geserveerd met een Italiaans rood wijntje.
Ik weet niet of ik ooit de moeite ga doen om hem 'a la carpaccio' ga beleggen want dit is echt fantastisch.

Leerpuntje wel: nóg beter die silverskin verwijderen. De gasten merkte niks, mar ik zag het krom getrokken flapje na de garing en wist genoeg ;)
Zelf misschien toevallig net die stukken gehad, af en toe bij een hapje..

Nagerecht
Deze heeft de BBQ niet gezien..
Het is iets wat we met kerst voor ons zelf gemaakt hadden, toen zelf bedacht hebben en dat was nu weer zo'n succes dat ik hem ook eens wil delen. Ik noem hem maar Sandy's Snicker, om in de foute termen te blijven.

Veel van jullie zullen dit al kennen, ik ken het pas sinds kort:
Een blik gecondenseerde melk van friesche vlag 3 uur lang laten koken in water.
Tips:
- Verwijder etiket
- Zorg dat hij op zijn zij ligt, want anders wordt je gek van het getik in de pan 3 uur lang.
- Controleer af en toe of het héle blik nog wel onder water staat, anders water bijvullen en weer aan de kook brengen.
1641456783000.png
d

Als je hem daarna open maakt, doe dit dan voorzichtig. de inhoud is ontzettend heet, het blik net zo..
Maar als je eenmaal de lip er vanaf getrokken hebt en kijkt:
1641456863920.png


Heeeerlijke caramel, zo simpel als wat.
Even wat eruit halen en los kloppen in een schaaltje om klaar te maken voor serveren.

Pinda's grof gehakt, melkchocolade grof gehakt.
Ringetje gemaakt van deze 2 bovenstaande.
En vervolgens een rijke klodder caramel in het midden.
1641456951967.png


Hierover strooi je wat grove zoutvlokken, en wat door het pinda-choco mengsel.
1641457012440.png


En daarop een (mooi) bolletje vanille ijs;
1641457032128.png


Smullen, smullen, smullen, smullen, smullen. Smaakt echt naar Snicker.

Bedankt voor het lezen van dit véél te lange draadje.
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooie reis door jullie kerstdiner!

Het ziet er allemaal erg lekker uit en zal zeker gesmaakt hebben.

Je desert kende ik nog niet, maar ga ik zeker proberen.

Als je echt helemaal de blits wil maken zou je (zoals je zelf al aangeeft) wat meer aan de opmaak van je bord kunnen doen.
Maar daar proef je niks van!

Daar probeer ik zelf de laatste tijd ook wat meer naar te kijken, maar dat is echt een vak apart.
 
Wat een mooie reis door jullie kerstdiner!

Het ziet er allemaal erg lekker uit en zal zeker gesmaakt hebben.

Je desert kende ik nog niet, maar ga ik zeker proberen.

Als je echt helemaal de blits wil maken zou je (zoals je zelf al aangeeft) wat meer aan de opmaak van je bord kunnen doen.
Maar daar proef je niks van!

Daar probeer ik zelf de laatste tijd ook wat meer naar te kijken, maar dat is echt een vak apart.
Voor en na hebben we opgemaakt.
Hoofd gerecht was gewoon alles op tafel en zelf pakken zeg maar..
 
Kerstdiner in de herkansing maar toch super geslaagd! Ik vind die vitello tonato een goed idee, ik ga eens kijken of de Hanos een geschikte kalfsmuis te koop heeft.
 
Kerstdiner in de herkansing maar toch super geslaagd! Ik vind die vitello tonato een goed idee, ik ga eens kijken of de Hanos een geschikte kalfsmuis te koop heeft.
Als de Makro 'm heeft moet de Hanos hem zeker hebben, toch?
Ik wacht nog op mijn Hanos pas, anders was ik daar eerst gaan zoeken denk ik.
 
Mooi verslag zeg! Wees niet te kritisch qua opmaak. Lees liever een leuk verslag dan alleen maar "de perfecte social media', plaatjes. Gaat om smaak & beleving en dat proef ik uit dit verslag, chapeau!
 
Mooi verslag! Krijg er trek van!
👌🏻👍🏻

Die vorm van caramel heb ik toevallig met kerst voor het eerst gehad, inderdaad lekker.
 
Mooi verslag zeg! Wees niet te kritisch qua opmaak. Lees liever een leuk verslag dan alleen maar "de perfecte social media', plaatjes. Gaat om smaak & beleving en dat proef ik uit dit verslag, chapeau!

Oh, maar zo bedoelde ik het ook helemaal niet. (Heb zelf niet eens social media)

Smaak staat natuurlijk op 1!

Was omdat ik zelf merk dat je een gerecht dan echt sjiek kan krijgen. De WoW factor zeg maar.
 
Ontzettend gaaf verslag! Met plezier gelezen én opgeslagen om eens na te maken. Heerlijk!

De pinda's van je nagerecht zou je zelfs nog kunnen roken zodat elk gerecht de barbecue minstens geraakt heeft :).
 
Ontzettend gaaf verslag! Met plezier gelezen én opgeslagen om eens na te maken. Heerlijk!

De pinda's van je nagerecht zou je zelfs nog kunnen roken zodat elk gerecht de barbecue minstens geraakt heeft :).
Bedankt!
Recept van Rollade: https://www.biggreenegg.eu/nl/inspiratie/recepten/bavette-rollade-gevuld-met-pesto
Recept van Vitello Tonnato: https://www.biggreenegg.eu/nl/inspiratie/recepten/licht-gerookte-vitello-tonnato

De pinda's roken is ook nog een idee hoor! Ga ik onthouden ;)
 
Zo, jij bent ff goed los gegaan. Heerlijke gerechten.
Zo'n kalfsmuis heb ik nog niet klaar gemaakt. Je geeft me een uidading erbij.
Ik ben geboosterd, dus had graag ff aangeschoven.
 
Zo, jij bent ff goed los gegaan. Heerlijke gerechten.
Zo'n kalfsmuis heb ik nog niet klaar gemaakt. Je geeft me een uidading erbij.
Ik ben geboosterd, dus had graag ff aangeschoven.
Ja erg lekker hoor, mag je echt wel gaan maken Peter.
Je maakt natuurlijk wel veel te veel, wij hadden nu 5 plakjes p.p.
Met die logica heb ik nog 3x een voorgerechtje ingevroeren en de rest gaat 3 of 4 keer op een weekendbroodje met een beetje mosterd denk ik.
 
Klasse gedaan Sander, ziet er echt super uit allemaal!

Ik had dat muisje opgesneden en de volgende twee dagen op een broodje met wat tonijn mayo (die had ik ook nog over) was dat ook tamelijk zalig. Je hebt er echt wat moois van gemaakt en de wijn-combi's klinken ook heel mooi.

Krijg best lekkere trek in die snicker van jou! :p

Leuk om je mooie verslag te lezen!
 
Je hebt goed je best gedaan en ze heerlijk in de watten gelegd. Toetje is hemels.
 
Dit ziet er een heerlijke maaltijd uit.
Dit jaar ook maar eens een kalfsmuis en bavette op de planning zetten.
En wat een leuke manier om caramel te maken
 
Wat een feestmaal Sander. Het ziet er verrukkelijk uit. Zeer herkenbaar wat je zegt over het opbinden van een rollade. Ik heb mij er deze kerst ook voor het eerst aan gewaagd en ben zeer blij om te zien dat ik niet de enige ben die er een gedrocht van maakt 😂
 
Jo SandyMan, je bent weer lekker all the way gegaan. Ik zit met water in de mond te lezen TOPPER
Dat voorgerecht ga ik zeker eens maken. Dan maak ik mezelf onsterfelijk bij m‘n vrouwtje. Wat ziet dat er heerlijk uit kerel. Je bavet rollade was zeker niet mis. Wat eventueel helpt voor de vorm is eerst een touw over de lengte binden. Daarna de rest van de touwtjes. En dan niet te zuinig zijn met je touw, het is geen goud. Mocht je daarna nog niet 100% in je hum zijn qua vorm. Rol hem dan in de vershoudfoli. Lekker strak. Zo kan je heb een beetje in vorm cheaten. Nagerecht hebben wij ook al eens gemaakt. Dat is echt crimineel lekker.
Maar na het zien van al dit lekkers vraag ik me toch weer af wat je meisje heeft gegeten?
 
Top verslag, dit leest lekker weg. En die caramel komt samen met de vitello op het to do lijstje.
 
Klasse gedaan Sander, ziet er echt super uit allemaal!

Ik had dat muisje opgesneden en de volgende twee dagen op een broodje met wat tonijn mayo (die had ik ook nog over) was dat ook tamelijk zalig. Je hebt er echt wat moois van gemaakt en de wijn-combi's klinken ook heel mooi.

Krijg best lekkere trek in die snicker van jou! :p

Leuk om je mooie verslag te lezen!
J hier ook nog genoeg over voor op brood en ook apart gevacumeerd voor nog een keer een voorgerechtje die direct klaar is ;)

Je hebt goed je best gedaan en ze heerlijk in de watten gelegd. Toetje is hemels.
Dit ziet er een heerlijke maaltijd uit.
Dit jaar ook maar eens een kalfsmuis en bavette op de planning zetten.
En wat een leuke manier om caramel te maken
Wat een feestmaal Sander. Het ziet er verrukkelijk uit. Zeer herkenbaar wat je zegt over het opbinden van een rollade. Ik heb mij er deze kerst ook voor het eerst aan gewaagd en ben zeer blij om te zien dat ik niet de enige ben die er een gedrocht van maakt 😂
Bedankt!!

Jo SandyMan, je bent weer lekker all the way gegaan. Ik zit met water in de mond te lezen TOPPER
Dat voorgerecht ga ik zeker eens maken. Dan maak ik mezelf onsterfelijk bij m‘n vrouwtje. Wat ziet dat er heerlijk uit kerel. Je bavet rollade was zeker niet mis. Wat eventueel helpt voor de vorm is eerst een touw over de lengte binden. Daarna de rest van de touwtjes. En dan niet te zuinig zijn met je touw, het is geen goud. Mocht je daarna nog niet 100% in je hum zijn qua vorm. Rol hem dan in de vershoudfoli. Lekker strak. Zo kan je heb een beetje in vorm cheaten. Nagerecht hebben wij ook al eens gemaakt. Dat is echt crimineel lekker.
Maar na het zien van al dit lekkers vraag ik me toch weer af wat je meisje heeft gegeten?
De vrouw: "wel lief dat hij altijd aan me denkt hé?"
De vrouw at als voorgerecht de koud gerookte zalm van Ewald die ik voor kerst had gemaakt. En hoofd at ze geitenkaas flapjes. Bladerdeeg gevuld met geitenkaas lente ui en dadels, punten naar elkaar gevouwen.. Vind ze geweldig maar ik lust 't niet dus we eten het nooit 🤪

Bedankt voor de tips makker 💪
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Wat een heerlijk maal en wat een mooie reportage. "Petje af"
Deze 3 komen op mijn to do lijst

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan