BasBQ
Beef en Steak

Douglas buitentafel voor Weber 5775 - Eindelijk klaar!

 

bassiebs

Vuurmaker
Berichten
53
2021-05-31: in gebruik genomen!
IMG_20210529_172658.jpg


2021-05-14: update originele post incl nieuwe afmetingen

Start
Tijdje geleden gestart met een meubel voor m'n 5775. Het ontwerp is wel vaker te zien op dit forum, ik heb me laten inspireren door Jeor2011.

Gekozen voor douglas hout. Afmetingen in het bijgevoegde ontwerpje. Afmetingen zo gekozen dat er zo min mogelijk zaagwerk is ;) m.a.w. afmetingen van beschikbare producten van de lokale bouwmarkt.

V2.png

WhatsApp Image 2021-04-25 at 19.47.30.jpeg
WhatsApp Image 2021-04-25 at 19.47.16.jpeg
276053fa-b2f9-4f5f-aac7-fba946b1e420.jpg
4efe288b-164e-4e37-9d67-e19ac1c1a7aa.jpg
98febad0-8487-4438-b131-69ce5da57ff0.jpg


De tafel schiet al aardig op inmiddels en ben bijna op het punt om het gat voor de bbq te zagen. Ik kwam erachter dat dat nog niet zo eenvoudig is als ik dacht. De 5775 heeft namelijk 2 handvatten (1tje op de ketel en 1 op de deksel) en een groot scharnier. Met rondom 1.5 cm ruimte om de ketel komt het net niet lekker uit. De afstand tussen de balken is 70 cm en ik heb eigenlijk 71-72 nodig.

V3.png

Het gat
Afgelopen weekend heb ik het gat gezaagd voor de bbq en hem erin gehangen. Ik had nog een oude ring liggen van een nieuwe douche kraan. Die heb ik gebruikt om een cirkel te tekenen op 2 cm afstand van de deksel.

IMG_20210529_124317.jpg


Daarna rustig met de decoupeerzaag een rondje gemaakt.

IMG_20210529_125523.jpg


Ik was bang dat de planken te slap zouden zijn om de bbq te dragen, maar dat viel reuze mee.
Uiteindelijk nog een stuk gezaagd in de achterste plank voor het scharnier van de deksel. Die bleek inderdaad zoals ik al vermoedde te lang te zijn. Het was dus noodzakelijk om nog 1-2 cm uit de balk te zagen.

IMG_20210529_130158.jpg


Het eindresultaat mag er zijn vind ik zelf :)
IMG_20210529_172658.jpg


Nu nog een hoes scoren voor over de gehele tafel, dan blijft ie net wat langer mooi denk ik.
IMG_20210529_202225.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig hoor, je bent al heel ver!
Even volgen voor het eindresultaat! (y) 🔥
 
Dat gaat de goeie kant op, ik blijf deze even volgen. Ik moet zelf ook nog aan de slag.
 
IMG_20210427_161515.jpg

Inmiddels in de blanke beits en plankjes voor de zijkanten gezaagd. Nu weer hopen op zonnig weer in verder te gaan.

Ik moet nog goed passen voor ik het gat moet maken. Die 5775 steekt uit aan de achterkant...
Goed inmeten dat ik niet in de balken hoef te zagen haha.

I'll be back
:)
 
Laatst bewerkt:
Mooie werktafel.
 
Ziet er al goed uit!
Heb je ook al een idee hoe je de weber gaat vastmaken?

Zelf wil ik dit ook gaan doen, alleen ben ik bang dat door de hitte uiteindelijk het hout gaan vervormen.
 
Leuk project om te volgen.
 
Leuke tafel. Ik heb echter twijfel over je blad. Hout werkt. Vooral in de breedte. Jij hebt elke plank met twee schroeven vastgezet. Nu kan het niet meer werken en kan het gaan scheuren en of schotelen.
 
Leuke tafel. Ik heb echter twijfel over je blad. Hout werkt. Vooral in de breedte. Jij hebt elke plank met twee schroeven vastgezet. Nu kan het niet meer werken en kan het gaan scheuren en of schotelen.
Ai daar heb ik niet zo over nagedacht... Had het eerst gespijkerd, maar de planken kwamen al vrijwel direct los.
Iedere plank zit overigens op alle 3 de balken met 3 schroeven vast (9x dus per plank). Ben bang dat ze eruit draaien nog lelijker wordt. Wat is jouw ervaring?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er al goed uit!
Heb je ook al een idee hoe je de weber gaat vastmaken?

Zelf wil ik dit ook gaan doen, alleen ben ik bang dat door de hitte uiteindelijk het hout gaan vervormen.
In een ander draadje vond ik de aanbeveling op minimaal 2 cm afstand te houden rondom, maar goed het hout zal daar als nog wel warm worden ja. Met 2 cm afstand wordt het gat zo'n 61 cm in diameter. Nog groter lijkt me niet zo mooi. Dan krijg je zo'n grote kier er tussen.
 
Ai daar heb ik niet zo over nagedacht... Had het eerst gespijkerd, maar de planken kwamen al vrijwel direct los.
Iedere plank zit overigens op alle 3 de balken met 3 schroeven vast (9x dus per plank). Ban bang dat ze eruit draaien nog lelijker wordt. Wat is jouw ervaring?
Dat het gaat scheuren.
 
Ai daar heb ik niet zo over nagedacht... Had het eerst gespijkerd, maar de planken kwamen al vrijwel direct los.
Iedere plank zit overigens op alle 3 de balken met 3 schroeven vast (9x dus per plank). Ben bang dat ze eruit draaien nog lelijker wordt. Wat is jouw ervaring?

Ik heb bij mijn keuken een soortgelijk blad gemaakt. Ik heb een klein beetje (1 á 2mm) speling tussen de planken gehouden en de planken verlijmd met PU lijm en vastschroefd van onderaf.
Dat gaat nu een winter lang goed. De keuken staat wel onder een hoes, maar is ook al een paar keer goed natgeregend zonder hoes.
 
Klein update-je. Het weer was er niet zo lekker, dus weinig actie op de tafel (had ik maar eerst dat afdak moeten bouwen ;) )

De zij- en achterwandjes zijn gemaakt en liggen te drogen. Kon niet wachten om een beeld te krijgen van de deurtjes, dus die er even ingehangen, na een eerste laagje beits. Dat antraciet ben ik niet volledig tevreden over. Waarschijnlijk ga ik toch voor zwart wanneer ik er een 2e laag op zet.

2 van de 6 planken in het blad bollen wat op in dwarsrichting. Het blad was nat doordat het zeiltje niet geheel waterdicht is... Advies van hiervoor gevolgd en deze losgeschroefd, lijm er tussen en met 1 schroef weer aangedraaid.

Tot een volgende!

WhatsApp Image 2021-05-11 at 15.03.46.jpeg
 
De originele post geüpdatet. Het passend maken van het gat heeft wat voeten in aarde..
 
Neem een cirkelgeleider voor de bovenfrees of decoupeerzaag. Die zijn heel simpel zelf te maken (zie you tube). Bedenk wel dat eenmaal gefreesd het groter maken (netjes) echt lastig is.
 
Hoi bassiebs,

kun je mij vertellen wat je bij benadering kwijt was aan materiaalkosten?

alvast bedankt!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan