Beef en Steak

Dinsdag Dilemma: Pizza in kamado

Misschien even checken hoe snel je BBQ uit is als je alles dicht doet?
Als hij goed afsluit is "alles dicht" ook vrijwel 100% einde verbruik / is hij snel uit.
De mijne, een Weber Summit is na 10-15 minuten volledig dicht al zover uit dat ik hem weer moet aansteken als ik verder zou willen.
Als je de mand vol gooit EN de kamado sluit niet lekker af dan schiet je verbruik door.

Uiteindelijk is er geen energie zuinige manier om de temperatuur te bereiken. De enige besparing die je kan realiseren is om de tijd eromheen en dan vooral erna zo kort mogelijk te houden.

Misschien even checken hoe snel je BBQ uit is als je alles dicht doet?
Als hij goed afsluit is "alles dicht" ook vrijwel 100% einde verbruik / is hij snel uit.
De mijne, een Weber Summit is na 10-15 minuten volledig dicht al zover uit dat ik hem weer moet aansteken als ik verder zou willen.
Als je de mand vol gooit EN de kamado sluit niet lekker af dan schiet je verbruik door.

Uiteindelijk is er geen energie zuinige manier om de temperatuur te bereiken. De enige besparing die je kan realiseren is om de tijd eromheen en dan vooral erna zo kort mogelijk te houden.

Ja goed idee. Dit schijnt sowieso een heikel punt te zijn bij de Bastard top vent. Misschien dat dit wel de kern van het probleem ligt..

Je kan eventueel ipv een pizzasteen zo een stalen plaat gebruiken, die warmt veel sneller op. Ik heb zo een Kockums jernverk ronde pizza plaat, maar gebruik ik ook voor smashburgers. Het enige nadeel van zo een plaat (maar is ook het voordeel) het warmt snel op, en te warm kan je pizza misschien sneller verbranden aan de onderkant. Dan kan een heel pak tijd schelen qua opwarmen. Ik kan mij niet meer herinneren om hoe laat ik vroeger mijn kolen op mijn weber starte voor om 18u pizza te hebben maar dacht dat het om 16u30-45 was. Nu steek ik mijn barbecue aan om 17u10 ofzo ten laatste en om 18u heb ik 4 pizza's.

Wat ik soms doe, is ervoor zorgen dat je reeds een heet vuur hebt met houtskool en daar dan wat eikenhout bovenop gooien.
Ik kan gratis aan brandhout komen (pa heeft een bos), maar vermoed dat dit goedkoper is dan kolen.
Bijkomend voordeel is dat je ook grotere vlammen krijgt. Ik bak tussen 400 en 450 graden.

Hier filmpjes van mij, met hout:

Ik ben fan van pizza's op de kamado. En met wat oefening kan je pizza's maken, die absoluut niet moeten onderdoen voor pizza's van de Ooni.
Het gebruiksgemak en verbruik zijn bij een Ooni wel beter, waardoor ik op termijn misschien ook overstag ga.

Ik zit nogmaals jouw reactie te lezen. Jij gebruikt geen hitteschild onder je pizzasteen. Doe je dit bewust? Zo ja, wat is hier het voordeel van?

Zover ik weet bak je pizzas altijd indirect, maar ik leer graag van anderen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het is niet mijn keuze maar ??? Het kan ook via deze link…..

2 weken geleden besteld op een andere website voor €189. In de AH had ik hem dan goedkoper en rapper gehad :ROFLMAO: De mijne zou pas begin juli toekomen en dan kan ik wel eens een review geven.

Ik zit nogmaals jouw reactie te lezen. Jij gebruikt geen hitteschild onder je pizzasteen. Doe je dit bewust? Zo ja, wat is hier het voordeel van?

Zover ik weet bak je pizzas altijd indirect, maar ik leer graag van anderen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik gebruik een Biscotto di Sorrenti steen. Deze is 4 of 5 cm dik. Nooit problemen met een oververhitte steen met zwarte bodem tot gevolg. Zelfs al bak je 10 pizza's achter elkaar aan 400-450 graden.

Je kunt op marktplaats een willekeurige pizzasteen of broodsteen voor een hout gestookte oven scoren. Fractie van de prijs. Zelf gebruik ik een goedkope pizzasteen indirect en vind ik hoger dan 300 graden niet van toegevoegde waarde.

De goedkoopste optie is iemand anders een Oonie laten kopen en daar pizzas maken 🤣

Een volle kolenmand is toch 1/5e zak houtskool ongeveer ? Kan inderdaad aardig oplopen als je dit heel vaak doet, maar zo af en toe is het geen ramp denk ? Anders goedkope houtskool ook een goede optie idd. Liep vd week in de action en meende daar ook kleine zakken houtskool te zien.

Terug
Bovenaan Onderaan