BasBQ
Beef en Steak

Dinsdag Dilemma: Pizza in kamado

Dat is het lastige van tekst op een forum. Kon niet zien of het serieus was of met een knipoog.
 
Bij twijfel, ga uit van een knipoog! ;)
 

Kwam ik nog op deze site.. en moet zeggen dat ik mijn onderste steen veel lager heb.. dat ga ik de volgende keer eens anders doen...

Mss scheelt een dergelijke optie ook wat brandtijd en dus kooltjes tijd. En wat ik zelf merk dat mijn top vent niet altijd 100% dicht is ondanks dat hij afgelosten is. Allu folie erover zorgt dat er geen trek meer is en de kooltje niet heeeeel zachtjes door smeulen...

Oja.. en het voordeel is ook dat je Kamado weer brandschoon is... dat is soms ook de zak kolen waard :)

Heel interessant artikel, bedankt. De kamado wordt daar ‘maar’ voor 1/3 gevuld bij het bakken van pizzas.

Ik gooi eigenlijk altijd mijn kolenmand helemaal vol. Wellicht dat dit de reden is dat mijn kolen dan na hef volledig afsluiten van toevoer toch nog wat door gloeit. In bovenstaande berekening zou betekenen dat je maar voor een kleine 3 euro aan kolen brandt. Dat is een duidelijke verbetering qua duurzaamheid.

Ik ga het proberen. Dank allen voor jullie input
 
Misschien even checken hoe snel je BBQ uit is als je alles dicht doet?
Als hij goed afsluit is "alles dicht" ook vrijwel 100% einde verbruik / is hij snel uit.
De mijne, een Weber Summit is na 10-15 minuten volledig dicht al zover uit dat ik hem weer moet aansteken als ik verder zou willen.
Als je de mand vol gooit EN de kamado sluit niet lekker af dan schiet je verbruik door.

Uiteindelijk is er geen energie zuinige manier om de temperatuur te bereiken. De enige besparing die je kan realiseren is om de tijd eromheen en dan vooral erna zo kort mogelijk te houden.
 
Misschien even checken hoe snel je BBQ uit is als je alles dicht doet?
Als hij goed afsluit is "alles dicht" ook vrijwel 100% einde verbruik / is hij snel uit.
De mijne, een Weber Summit is na 10-15 minuten volledig dicht al zover uit dat ik hem weer moet aansteken als ik verder zou willen.
Als je de mand vol gooit EN de kamado sluit niet lekker af dan schiet je verbruik door.

Uiteindelijk is er geen energie zuinige manier om de temperatuur te bereiken. De enige besparing die je kan realiseren is om de tijd eromheen en dan vooral erna zo kort mogelijk te houden.

Ja goed idee. Dit schijnt sowieso een heikel punt te zijn bij de Bastard top vent. Misschien dat dit wel de kern van het probleem ligt..
 
Je kan eventueel ipv een pizzasteen zo een stalen plaat gebruiken, die warmt veel sneller op. Ik heb zo een Kockums jernverk ronde pizza plaat, maar gebruik ik ook voor smashburgers. Het enige nadeel van zo een plaat (maar is ook het voordeel) het warmt snel op, en te warm kan je pizza misschien sneller verbranden aan de onderkant. Dan kan een heel pak tijd schelen qua opwarmen. Ik kan mij niet meer herinneren om hoe laat ik vroeger mijn kolen op mijn weber starte voor om 18u pizza te hebben maar dacht dat het om 16u30-45 was. Nu steek ik mijn barbecue aan om 17u10 ofzo ten laatste en om 18u heb ik 4 pizza's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan