Beef en Steak

Dijen op de directe manier

BoersmaMS

Stoker
Veel over ingelezen/gezien, grillen over direct vuur, op hoogte, zonder waterpan/diff.plate op een lage temp.

Hier kan je de WSM voor opstellen als een 'drumsmoker' zeg maar.

Eerst een kolen bedje gemaakt van restant briketten uit verschillende Q's van me en met 1 aanmaakblokje aangestoken

De bbq opbouwen en alle vent. gaten open tot 80C, onder knijpen en wachten tot 110C

UTF-8IMG_7513.jpg

Bij de 110C de dijen (kip) er op en nou wachten...

IMG_7514.jpg

De rook die er vrij komt is dus niet van toegevoegd hout maar wat er in het vuur drupt. De geur is echt watertandend

UTF-8IMG_7516.jpg

Om het half uur wat besprenkeld met water en de schuifjes eigenlijk niet aangeraakt.
De temperatuur schommelde mooi tussen de 115 en 125 graden.

IMG_7519.jpg

Bijna 2 uren mooi aan het metertje gluren geweest...

Bij de 88-92 graden er afgehaald. Ze waren echt door en door mooi egaal gaar. Vind ik belangrijk .
De smaak is echt ongekend: Ongeloofelijk mals met een echt grill-smaak

De volgende keer (en ja ik ga het de volgende zeker weer zo doen) wil ik ze ook nog gaan aflakken.

Klinkt misschien raar, en het was heel simpel (en goedkoop € 5,-) dit om te maken maar het is 1 van de lekkerste dingen die ik tot nu gemaakt heb.

Bedankt voor het kijken

Ziet er erg lekker uit, Memphis style chicken.
@noskos heeft daar eens een leuk verslag over geschreven en de Memphis style ribs op die manier gemaakt.

Ziet er erg lekker uit, Memphis style chicken.
Noskos heeft daar eens een leuk verslag over geschreven en de Memphis style ribs op die manier gemaakt.

Dankjewel voor het delen @Ewald
Ik ga er zeker weten wat mee doen.

Mooi experiment, krijg je het velletje misschien nog knapperig als je alleen zou rubben en geen saus sprayed?

Ook lekker.
Dat wilde ik eigenlijk! Maar in mijn dorpje niet zo snel te verkrijgen. Wel hebben we een poelier. Vandaar deze keuze.. Maar goed ook dat ik de dijen eerst geprobeerd heb, was er anders niet op gekomen. De porksteaks volgen nou ook zeker!

Mooi experiment, krijg je het velletje misschien nog knapperig als je alleen zou rubben en geen saus sprayed?
Heb met water gesprayed. Velletje was zeker niet krokant maar ook zeker niet rubberig. Het viel me nog mee hoe droog het velletje van de smoker kwam

Terug
Bovenaan Onderaan