BasBQ
Beef en Steak

De zoektocht naar een nieuwe barbecue [advies gevraagd]

B

Ben

Gast
Zoals ik al even heb laten doorschemeren in het "stel je voor" forum, ben ik op zoek naar een nieuwe barbecue, maar zie ik door de vele bomen het bos niet meer. Ik zal proberen om zo duidelijk mogelijk aan te geven wat ik ermee wil en hopelijk kunnen jullie mij in de juiste richting sturen.

Allereerst, maar niet geheel onbelangrijk - ik heb op dit moment een budget van zo'n 900 euro. Er zit nog wel een klein beetje rek in, maar niet veel want ik heb ook net een nieuwe woning. Ik heb bij de lokale slager kennis mogen maken met de Bastard en daar in verschillende demo's en een workshop kennis mogen maken met low & slow. Omdat ik dat zelf ook graag wil gaan proberen en ze daar met een Kamado werken, neig ik toch wel die kant op.

Ik ben tot nu toe tot de volgende opties gekomen (in willekeurige volgorde)

Weber Mastertouch met Patton (Auplex?) medium Kamado. De combinatie van deze twee geeft me de voordelen van een Kamado, maar daarnaast ook een grote BBQ voor als er wel een feestje en/of familie is. Daarnaast is de Weber op dit moment bij veel websites in de aanbieding en lijkt me dat voor die barbecue, namelijk ?235.-, een erg goede deal.

Weber Mastertouch met een Monolith junior of Bastard compact. Eigenlijk om dezelfde reden als hierboven alleen dan wel van een bekender merk. Ik lever dan alleen wel werkruimte in voor garantie, ik zou daarom graag iemand horen die ervaring heeft met de Patton (als er iemand is). Kan daar tot nu toe weinig recensies over vinden. De Monolith heeft als voordeel ten opzichte van de Bastard dat hij een onderstel heeft, ik weet niet hoe bezwaarlijk het is dat de Bastard op de grond zou staan.

Saffire medium compleet, ik kwam deze tegen en ze zeggen levenslange garantie te geven. Daarnaast is deze compleet met accessoires. Het enige wat ik hierbij heb, is een onderbuik gevoel dat het een dure Auplex is. Hij ziet er namelijk exact hetzelfde uit.

De Grill Guru classic, deze is nu ook bij meerdere websites in de aanbieding en te koop net onder de 700 euro. Hij lijkt ook erg op de Saffire / Auplex barbecues maar heeft dan wel weer een gunstigere prijs en is groter. Hier gaat het om een large.

Bovenstaande opties blijven door mn hoofd spoken en doordat ik er gewoon niet uit kom, is de definitieve beslissing nog niet genomen. Ik heb ook een tijdje marktplaats in de gaten gehouden om mogelijk een goede tweedehands te scoren van een van de bekendere merken, maar het aanbod daar is schaars. Mocht er iemand dus een mooie set te koop hebben dan ben ik daar ook voor in de markt!

Ik hoop dat jullie mij met wat goede tips kunnen helpen.

Gezinssamenstelling is 2 volwassenen en 2 kinderen, maar als de familie op visite komt dan zit er al snel 20 man. Met vrienden erbij gaat het al richting de 40.
 
Ik heb (nog) geen ervaring met de keramische bbq's maar waarom begin je niet gewoon eerst 'eenvoudig' Ben?

De Weber GBS 57CM (of the mastertouch) is een prima bbq om mee te beginnen (neem wel de 57cm en maak niet mijn fout door te beginnen met een 47cm). Doe daar eerst wat (meer) ervaring mee op en dan denk ik dat je ook beter kunt inschatten wat je vervolgstap zal zijn.

En... low & slow gaat meer dan prima met de Weber. Natuurlijk gaat dat met een keramische kneut een stuk beter. Maar met iets meer werk gaat het op de Weber ook prima dus kun je in ieder geval aan de slag met wat je maar wilt. Ik heb zelf 'alleen' maar de Weber 57 en in combinatie met de Slow 'N Sear (geen must have maar ik vind het wel erg handig) kan ik daar ook prima low & slow mee doen en velen doen dat met mij.

Kun je daarna op je gemak bekijken naar je vervolgstap. En dan misschien ook wat doorsparen voor een keramische van de grote merken omdat je toch telkens leest dat de support daarvan veel beter is.
 
Dromer,  + 1 !
 
Opzich natuurlijk een goede suggestie, alleen is het niet zo dat het m'n eerste Barbecue is. Ik heb hiervoor altijd gebruik gemaakt van verschillende Weber kogel Barbecues - en wil nu graag met een Kamado aan de slag (voornamelijk door de workshop).

Ik moet daarbij wel zeggen dat ik de Mastertouch nog niet eerder heb gebruikt en het veelal normale kogel barbecues zijn geweest, waar over het algemeen niet erg veel accessoires voor beschikbaar waren.
 
Een medium kamado zou ik afraden. Ik heb zelf een Kamado Joe Junior (34cm) en die is voor ons al te klein : twee volwassenen en ons zoontje(6). Vlees op zich klaarmaken gaar prima, maar als ik meer wil en het ongeveer tegelijk wil eten, dan is het gedoe qua ruimte, temperatuur, setup en timing. Dan is een apparaat met een groot rooster, een 2-zone setup en meerdere hoogtes toch echt handiger...
Een tweede apparaat aanzetten voor ons gezin doe ik in de praktijk gewoon niet, ondanks dat ik hier nog een Weber kogelbbq (47cm) heb staan.

Met jouw budget en wensen zou ik de gok nemen en voor een Grill Guru Elite gaan. Als je geluk hebt kun je die nog ergens op de kop tikken voor 800. Die worden redelijk compleet geleverd, ook met een soort 'divide&conquer' zoals bij Kamado Joe. Maar als je die niet kunt vinden dan een Grill Guru Classic en dan wat accessoires erbij kopen. Mocht dat uiteindelijk nog niet genoeg zijn qua ruimte dan kun je er altijd nog een kogel bij kopen.

Er zijn hier op het forum wel een paar leden die erg enthousiast zijn over hun Grill Guru, maar de reden waarom ik het een gok noem is dat het een relatief nieuw merk is en er nog niet zoveel mensen met een Grill Guru zijn. We weten dus nog niet zoveel over de kwaliteit, duurzaamheid en de after-sales.

Tweedehands zou ik helemaal niet doen (tenzij heeeeel goedkoop), omdat de garantie alleen voor de originele koper geldt en niet overdraagbaar is volgens de fabrikanten.
 
Heb zelf ook flink lopen twijfelen, heb geen nieuwe woning maar sta wel op het punt om woning te koop te zetten.

Dacht eerst ook aan een GrillGuru Elite, zeer compleet en van de makers van Bastard. Echter het materiaal verschilt wel, net als de garantie. Hou daar wel goed rekening mee. Bastard biedt 20 jaar op het keramiek (100% Cordieriet) en GrillGuru biedt 5 jaar (gedeeltelijk Cordieriet). Wel wordt de Elite erg compleet geleverd en kun je terwijl de deksel dicht is nog hout toevoegen..;)

Ik heb uiteindelijk gisteravond toch maar een Weber Mastertouch 57cm besteld en zal later alsnog maar eens gaan kijken of ik een groter budget kan vrijmaken voor een kamado zodat safe zit met garantie en support (geeft me direct meer tijd om goed te bedenken wat ik precies wil :))
 
Volgens deze post is de Elite van 'hoogwaardig corderiet' gemaakt. Naar de garantievoorwaarden moet je inderdaad ook altijd kijken.

Maar het Grill Guru Elite draadje is er sowieso wel een om te lezen als je naar een GG Elite aan het kijken bent.
 
Ik heb uiteindelijk ook een Weber master touch gekocht en wacht nog even op het grotere budget om een medium Bastard te kopen met de nodige accessoires. Vandaag weer lekker kunnen eten van de Kamado, gemaakt op een Black Bastard (oude naam stond er nog op) die zeer regelmatig gebruikt was maar er werkelijk nog top bij stond. Dat heeft me toch wel overtuigd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan