BasBQ
Beef en Steak

De Garantie van Primo is nog steeds prima, nieuwe Firebox Oval XL

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.096
Er zat al een aantal jaar scheur in de Firebox van mijn Primo Oval XL maar een maand of 6 geleden was er een 2e scheur en die was 2 maanden geleden helemaal door.
de boel gestut met een prop alu folie tussen firebox en buitenmantel en in kon weer verder BBQ-en, tegelijkertijd een mailtje voor garantie claim eruit gedaan naar de importeur/distributeur voor Europa: Belgium Invest.
Deze hebben de mail doorgezet naar Primo grill USA.
1 dag later kreeg ik al een mail dat mijn garantieclaim geaccepteerd was en ik een nieuwe firebox onder garantievoorwaarden kreeg.
De makkelijkste optie was om deze mee te laten komen met de vracht van een dichtbijzijnde primo leverancier, in mijn geval was dat Jongeneel Open Haarden in Spijkenisse.
4 weken later kreeg ik een telefoontje dat de firebox opgehaald kon worden, ik had ook al een nieuw kolenrooster erbij besteld want die was ook gescheurd.
Ik heb mijn Oval XL nu bijna 10 jaar, dit is de 2e keer dat de firebox is gesneuveld en onder garantie wordt vervangen, deze firebox is ook van het nieuwere type met een uitzetsleuf. dat hadden de vorige 2 niet.

Nadat ik de prop Alu folie verwijderde zakte de oude firebox al uit elkaar
DSC_2181.JPG
DSC_2182.JPG

DSC_2183.JPG


Dit alles onder het toeziend oog van 2 Puttertjes die lekker zaten te kwetteren en zaadjes aan het pikken waren.
DSC_2175 (2).JPG


De nieuwe firebox, goed ingepakt in de doos
DSC_2188.JPG


Met sleuf
DSC_2187.JPG


Opnieuw opbouwen, ( Ebony & Ivory ;)), en ook het nieuwe kolenrooster erin
DSC_2189.JPG


De firebox divider terugplaatsen
DSC_2192.JPG


1 D-plate terug (plate setter) is in deze opstelling niet noodzakelijk maar door de extra massa wordt de BBQ stabieler (temperatuurbeheersing)
DSC_2199.JPG


En gereed voor actie, heerlijke ribs. in Pacifische marinade
DSC_2208.JPG
 
Prima garantie eens kijken hoe deze met uitzetsleuf het uithoud (y)

Leuk die puttertjes , wij hebben ook zo'n voersilo in de tuin maar met een kooi er omheen da's om de kauwen en halsband parkieten wat weg te houden anders is ie iedere dag leeg maar helaas geen puttertjes wel mussen, mezen en roodborstjes heel leuk
 
Laatst bewerkt:
Fijn, zo’n goede garantie 👍🏻
 
Altijd fijn om te horen als mede Primo gebruiker.
Elke keer ben ik weer blij met mijn ovalen monster :)
Wat mij betreft één van de meest ondergewaardeerde kamado's in Nederland.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Altijd fijn om te horen als mede Primo gebruiker.
Elke keer ben ik weer blij met mijn ovalen monster :)
Wat mij betreft één van de meest ondergewaardeerde kamado's in Nederland.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Zeker ondergewaardeerd, ik denk dat de prijs daar ook een grote invloed op heeft en de marketing van Primo die onder de maat is.
In dezelfde prijsklasse doet BGE de marketing vele malen beter, maar ja die hebben een voorsprong ten opzichte van de ovale Primo's van 25 jaar.
Ook het innovatieve Kamado Joe doet het op dat vlak vele malen beter dan Primo.
Wie heeft er ooit van Grill Dome gehoord, ook een A-merk uit de USA met een geweldige kwaliteit, waarvan iedereen 10 jaar geleden hoge verwachtingen had, maar is door de slechte marketing ondergesneeuwd.
En dan heb je nog die hele rij goedkope rommel uit China met sporadisch een goed exemplaar.
Als mijn Primo morgen in elkaar stort staat er bij wijze van spreken overmorgen een nieuwe, wat een heerlijk apparaat om op te koken.
 
Laatst bewerkt:
Zoals het hoort bij een A-merk. Jarenlang was Primo er één uit de top drie van barbecues. Maar ze hebben zowel qua barbecue innovatie en marketing een tijd stilgestaan. Als je zegt dat je niet hoeft te innoveren omdat hij gewoon goed is en al je concurrentie heeft lichtere scharnieren, vernieuwde doppen, andere pakkingen dan raak je marktaandeel kwijt.
Misschien dat de nieuwe modellen ze weer omhoog krijgen.
 
Ja inderdaad, hij is zeker niet goedkoop, de marketing (in Nederland) slecht, de accessoires duur en ze lopen nog steeds een beetje achteraan qua ontwikkelingen.
Maar de kwaliteit is top, de service ook (is net maar weer gebleken) en de ovalen vorm is echt ideaal.

De nieuwe modellen hebben inderdaad (onder andere) een beter scharnier, ik zat nog te kijken om die los aan te schaffen, maar de leveringsproblemen zijn groot en er hangt een prijskaartje aan van €250,-
Verder zijn er inmiddels (ook after market) best heel veel accessoires op maat te krijgen zoals rotisserie, kolenmand, aspan, grill grates etc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Hele fijne service. Daar kunnen niet veel merken aan tippen.
 
Prachtige bbq en geweldige garantie, dat is echt een hoop waard.
Ik heb echt lang getwijfeld over een Primo vanwege de ovale vorm waarvan ik de voordelen wel zag. Maar inderdaad het gebrek aan marketing en wat 'oudere' scharnieren/koppelingen e.d. gecombineerd met de prijs heb ik toch besloten er toen geen aan te schaffen.
 
Naar wat ik hoor is het grootste probleem van Primo gewoon de marge voor de verkoper, dat samen met het feit dat de invoerder voor Belgie en Nederland gewoon een soort van kachelboer is die niet echt zoekt naar verkopers in het barbecuemilieu, tuincentra of outdoor winkels maar gewoon zijn producten probeert te slijten bij distributeurs van hun andere producten namelijk kachels. Waardoor het merk gewoon te weinig bekendheid heeft. Ook richten ze zich vanuit de fabrikant zelf niet echt op de europese markt. Het is en blijven Amerikanen natuurlijk, zeker met hun "Made in America" label, iets waar ze in Amerika erg veel belang aan hechten terwijl in europa dit echt geen verkoopargument is. Jammer maar helaas, terwijl het in mijn ervaring gewoon een erg goeie barbecue waar er bitter weinig op aan te merken is.
 
Goed dat je dit soort geluiden deelt. Het is prima opgelost en je kon gelukkig verder met een alu prop. Jammer dat primo dan niet groot genoeg is dat hij echt nog naar Nederland moet komen, 4 weken is wel lang (stel je voor dat hij onbruikbaar was geworden). Een dealer in dezelfde woonplaats is helemaal top natuurlijk.

Mijn zwager, woont toevallig in hekelingen, heeft ook een primo. Die heeft een hoop telefoontjes en 'dreigementen' moeten doen om die fire box in de garantie opnieuw te krijgen.. Dat gezegd, heeft ie aan z'n primo verder nog nooit een probleem gehad en is er ook enorm tevreden over.
 
Goed dat je dit soort geluiden deelt. Het is prima opgelost en je kon gelukkig verder met een alu prop. Jammer dat primo dan niet groot genoeg is dat hij echt nog naar Nederland moet komen, 4 weken is wel lang (stel je voor dat hij onbruikbaar was geworden). Een dealer in dezelfde woonplaats is helemaal top natuurlijk.

Mijn zwager, woont toevallig in hekelingen, heeft ook een primo. Die heeft een hoop telefoontjes en 'dreigementen' moeten doen om die fire box in de garantie opnieuw te krijgen.. Dat gezegd, heeft ie aan z'n primo verder nog nooit een probleem gehad en is er ook enorm tevreden over.
Als de Primo firebox uit de USA had moeten komen had ik hem nu nog niet gehad. dat duurt minstens 8 weken met een beetje geluk en nu met Corona waarschijnlijk langer.
De firebox stond al bij de importeur en de firebox had ik:
1) meteen kunnen gaan halen in Belgie, Langdorp (Aarschot, vlakbij Leuven)
2) of kunnen laten bezorgen door een koeriersdienst voor 40 euro,
3) of gratis kunnen laten bezorgen bij een dealer met diens eerstvolgende bestelling.

Ik heb gekozen voor optie 3, en dat duurde bijna 4 weken.
Als de nood aan de man was geweest had ik hem wel opgehaald, dat is wel 2 uur rijden enkele rit.
Oh en als je het heel zwart/wit bekijkt woon ik eigenlijk ook in Hekelingen, de oude Hekelingse polders zijn ooit overgegaan in Spijkenisse.
en daar zijn ze vrolijk op gaan bouwen.
Vreemd dat jouw zwager er zoveel moeite voor heeft moeten doen, bij mij was eigenlijk alles met 1 mailtje met foto's geregeld.
Maar de firebox moet wel helemaal doormidden zijn, dat is overigens met de andere merken ook zo, een enkele scheur volstaat niet hij is immers dan nog heel en functioneert normaal.
Dit is de 2e keer dat mijn firebox vervangen is, de eerste keer ging het ook vrij soepel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan