BasBQ
Beef en Steak

De eerste keer: varkensnek en ribs

jack65

Tondelzoeker
Berichten
10
Deze plaatsing komt door tijdgebrek helaas pas een week na dato maar ik wil jullie graag deelgenoot maken van mijn eerste WSM-beleving.

Vrijdag
Vorige week vrijdag heb ik bij Sligro een mooie varkensnek gehaald van 2,4kg en drie mooie ribben. Om mezelf het niet te makkelijk te maken dus twee verschillende soorten vlees  B-)
Nog diezelfde middag alles lekker in de rug gezet en ingepakt. Helaas heb ik daarvan geen beelden  :(
Ik heb een basis rug gebruikt:
  • 120 gram suiker, ik gebruik bruine basterdsuiker maar ruwe rietsuiker kan ook prima
  • 50 gram milde paprikapoeder
  • 20 gram zeezout
  • 2 eetlepels versgemalen zwarte peper
  • 3 theelepels knoflookpoeder
  • 3 theelepels uienpoeder
  • 1 theelepel cayennepeper
  • 1 theelepel mosterdpoeder

Zaterdagochtend
Lekker om half zeven opgestaan, de ring gevuld met briketten en 18 briketten in de starter aangestoken.

IMG_0433.jpg


IMG_0434.jpg


Kopje koffie gemaakt en alles verder klaargelegd.
Na 20 minuutjes leek alles lekker warm en daarom de gloeiende briketten over de briketten in de ring verdeeld.
Daarna de WSM verder opgebouwd en de schaal gevuld met kokend water. Inmiddels heb ik geleerd dat warm water voldoende is, om stoomvorming te voorkomen.
Eerst dus even het water uit laten dampen voordat ik de WSM heb gesloten. Tegen 9.00 uw was de WSM behoorlijk op temperatuur (iets boven de 100?C en de varkensnek op kamertemperatuur.

IMG_0435.jpg


De varkensnek uitgepakt en op de WSM gelegd waarbij vrouwlief de deksel mocht optillen, een zo klein mogelijk stukje recht naar boven waardoor ik precies de varkensnek met de thermometer er in op het onderste rooster kon leggen. De temperatuur was denk ik mede daardoor niet te ver gezakt en met een klein kwartiertje was de WSM boven de 107?.

IMG_0436.jpg


De kunst was om de temperatuur zo vast te houden en dat ging iets minder goed dan ik had verwacht maar viel aan de andere kant ook wel weer mee.
Eigenlijk had ik niet echt de juiste dag uitgekozen omdat ik een uitnodiging had om om half 1 aanwezig te zijn bij het inluiden van de zomer hier in Den Bosch in het stadhuis en deze speciale gelegenheid wilde ik toch niet aan me voorbij laten gaan.
Om half 12 heb ik wederom met de goede behulp van mijn vrouw het bovenste rooster geplaatst met de ribs. Omdat ik nog niet in het bezit ben van een Ikea bordenrek  :-O heb ik twee aluminium bakjes die ik ook gebruik voor het koken van eieren op de Genesis voorzien van drie inkepingen, die op het rooster geplaatst en daarin de ribs gezet.
Daarna vrouw en kinderen een spoedopleiding 'hoe houd ik de WSM op temperatuur' gegeven en van 12 tot 14.45 naar mijn afspraak geweest. Het voelde niet echt lekker om mijn WSM 'alleen' te laten, maar het was niet anders.

Na diverse sms-jes van het thuisfront was ik dus om 14.15 weer terug bij een net iets te koude WSM, maar hij was ook korte tijd iets te heet geweest. Ik hoopte dat dat elkaar zou compenseren.
Daarom maar meteen de ribs (lagen er nu 3 uur op) ingepakt met een lepeltje appelsap en teruggelegd op de WSM.

Anderhalf uur dater de ribs die inmiddels boterham waren weer uitgepakt en in de lak gezet die in enkele dagen daarvoor al had gemaakt.
IMG_0440.jpg


De rits weer terug op de WSM en na een uurtje (het was dus inmiddels half 6) konden we aanvallen.

IMG_0441.jpg


De familie was laaiend enthousiast en ik heb toestemming gekregen om dit vaker te doen!

Daarna was het nog de beurt aan de varkensnek die inmiddels al 9 uur op het rooster lag en al 3x besproeid was met appelsop toen het deksel toch van de WSM moest voor de ribs.
De temperatuur bleef zoals ik gelezen had lang tussen de 70?C en 80?C hangen maar steeg uiteindelijk door naar in de 80?C.

IMG_0446.jpg


Om 20.30 bereikte de temperatuur de 85?C en vond ik het na 11,5 uur welletjes. Inmiddels waren er verse broodjes afgebakken en stond de tafel klaar voor de tweede ronde.
Ik deed nog een poging om de varkensnek met de bbq-tang van het rooster op een bord te leggen, maar dat vond de varkensnek niet zo'n goed idee omdat hij daar veel te gaar/mals voor was.
Het hele rek dus maar er uitgehaald en de varkensnek op het hakblok geschoven.
Het met twee vorken uit elkaar trekken was geen enkel probleem.

IMG_0449.jpg


Zelfs onze twee jongens, die varkensnet van de Genesis niet zo lekker vinden ('er zit vet doorheen !@#$) vonden het geweldig lekker. Het was alleen 'helaas' te veel en we moesten nog wat bewaren voor later. Ook na opwarmen in de magnetron was het nog steeds ?rg lekker.

Tot zo ver de eerste WSM-ervaring.

Of nee, hij moest natuurlijk de volgende dag nog schoongemaakt worden. Ook dat was geen probleem en ging behoorlijk snel. Ik had de brikettenring aan het rooster vastgemaakt waardoor ook het stof snel tussen de briketten uit was (met dank voor de tip hier op het forum).
 
Damn, looks good!
 
Mooi verslag. Vond je de smaak van de smoker heel veel anders als vanaf de genesis? Gefeliciteerd met je knorr
 
mooie run :)
 
Leuk verslag, en foto's, van de wsm ga je veel plezier hebben...
 
Jongens toch! Wat een heerlijk vlees wordt er vandaag weer geplaatst op het forum.
Dit ziet er ook al zo goed uit  :p
 
McPeet zei:
Mooi verslag. Vond je de smaak van de smoker heel veel anders als vanaf de genesis? Gefeliciteerd met je knorr
Hallo McPeet, van de Genisis is de smaak heel anders, maar allebei is niets mis mee. De Genisis versie lijkt meet op ham/beenham. Ik neem dan liefst een stuk nek met het vet er nog op. Het vet kerf ik op enkele plaatsen in en vul dat met kruiden. Grillen totdat het gaar is. Heerlijk Bij een koud-warm buffet. Van de WSM is het vlees veel malser, zachter.
 
jack65 zei:
McPeet zei:
Mooi verslag. Vond je de smaak van de smoker heel veel anders als vanaf de genesis? Gefeliciteerd met je knorr
Hallo McPeet, van de Genisis is de smaak heel anders, maar allebei is niets mis mee. De Genisis versie lijkt meet op ham/beenham. Ik neem dan liefst een stuk nek met het vet er nog op. Het vet kerf ik op enkele plaatsen in en vul dat met kruiden. Grillen totdat het gaar is. Heerlijk Bij een koud-warm buffet. Van de WSM is het vlees veel malser, zachter.
En bedankt, jouw antwoord gaat mij geld kosten :D
Zit al een tijd te dubben om naast mijn Summit een smoker te zetten. Dit zal dat proces zeker niet vertragen B-)
 
Ziet,er heerlijk uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan