BasBQ
Beef en Steak

De eerste keer Gyros kip van het verticale spit

 
 
 

Cherrywood

Gemarineerd
Berichten
2.463
Geïnspireerd door "All in Grieks" en op zoek naar een goede reden om mijn pas gearriveerde verticale spit te proberen stond gyros op het programma.
Het oorspronkelijke plan was dit te doen van een mooie procureur maar tot mijn grote schrik was de vriezer leeg.

Het werd dus kip.

Zelf de kruiden gemengd:
  • 2 delen oregano
  • 1 deel tijm
  • 1 deel paprikapoeder
  • 1 deel knoflook granulaat
  • 1 deel ui granulaat
  • 0,5 deel gemalen zwarte peper
  • 0,5 deel kaneel
  • 0,5 deel zout
  • 0,25 deel cayenne peper.
  • 0,25 deel nootmuskaat
De kip filet aan reepjes gesneden en met een beetje olie gemengd met de kruiden. Dit alles in de koelkast voor een paar uurtjes.
IMG_20240602_163927.jpg

IMG_20240602_164140.jpg

Toch even gemeten of de langste pen ( er zaten 3 lengtes bij de schaal) ook in de BBQ paste :
IMG_20240602_165759.jpg

Gekozen voor de middelste pen. Hier paste de 800 gram filet prima op. Geprobeerd zoveel mogelijk in verband te stapelen zodat er lekker veel buitenkant en en oppervlak ontstaat.

IMG_20240602_171456.jpg


BBQ op gestookt tot 170 graden indirect en met een blokje kersenhout mocht het vlees erop.
IMG_20240602_171945.jpg

IMG_20240602_183658.jpg
IMG_20240602_183703.jpg


Zodra de kerntemperatuur 70 graden was en de buitenkant knapperig begon te worden de eerste ronde "geoogst".
IMG_20240602_191205.jpg


IMG_20240602_192356.jpg


Op een pita met wat sla en een zelf gemaakt yoghurt dip ( helaas geen foto`s van) smaakte dit prima.
Kruidenmix was erg lekker.
De volgende ronde proberen met een procureur .
 
Ziet er lekker uit. Je wil volgende keer met procureur, waarom? Was het te droog (Zoja, waarom filet ipv dij)?
 
Ziet er lekker uit. Je wil volgende keer met procureur, waarom? Was het te droog (Zoja, waarom filet ipv dij)?
Het oorspronkelijke plan was procureur. Vandaar
De kip was zeker niet te droog.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Heerlijk uitziende kip gyros Cherrrywood 😋

Ik heb wel een vraagje, ik zelf heb een spit en maak daar regelmatig gyros mee. Wat is nu het voordeel van zo een verticaal spit tegen over van een normaal spit ?
 
Heerlijk uitziende kip gyros Cherrrywood

Ik heb wel een vraagje, ik zelf heb een spit en maak daar regelmatig gyros mee. Wat is nu het voordeel van zo een verticaal spit tegen over van een normaal spit ?
De aanschaf prijs
Horizontaal spit staat op mijn lijstje voor "ooit".

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Heerlijk uitziende kip gyros Cherrrywood 😋

Ik heb wel een vraagje, ik zelf heb een spit en maak daar regelmatig gyros mee. Wat is nu het voordeel van zo een verticaal spit tegen over van een normaal spit ?
Verticaal lijkt me handiger wanneer je werkt met nattere marinades op basis van bijvoorbeeld Griekse yoghurt.
Heb zo eens een kliederboel gemaakt met in yoghurt gemarineerde kipdijfilet op mijn horizontale spit, waarbij de marinade rijkelijk was aangebracht. Wanneer die in je kolen druipt, krijg je redelijke rookontwikkeling.
 
Verticaal lijkt me handiger wanneer je werkt met nattere marinades op basis van bijvoorbeeld Griekse yoghurt.
Heb zo eens een kliederboel gemaakt met in yoghurt gemarineerde kipdijfilet op mijn horizontale spit, waarbij de marinade rijkelijk was aangebracht. Wanneer die in je kolen druipt, krijg je redelijke rookontwikkeling.
ik heb dat eens gedaan maar dan 2 spiezen per spies zeg maar en dan niet roterend, ging erg goed.




20230929_153105.jpg


20230929_170959.jpg


@Cherrywood vind t wel een fun idee zo verticiale spieshouder denk zelf dat ik het niet snel zou gebruiken mits je me over weet te halen natuurlijk 😏
 
@Veluwse Bob : ik heb geen enkele ambitie om mensen over te halen.
Vond het een leuk hebbeding en was voor een klein prijsje te koop

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
De aanschaf prijs
emoji1787.png
emoji1787.png

Horizontaal spit staat op mijn lijstje voor "ooit".
Duidelijk!
Ik heb mijn spit destijds gekocht met een flinke korting, maar vind zo een verticaal spit ook wel leuk, en dan niet alleen om gyros mee te maken.

Verticaal lijkt me handiger wanneer je werkt met nattere marinades op basis van bijvoorbeeld Griekse yoghurt.
Heb zo eens een kliederboel gemaakt met in yoghurt gemarineerde kipdijfilet op mijn horizontale spit, waarbij de marinade rijkelijk was aangebracht. Wanneer die in je kolen druipt, krijg je redelijke rookontwikkeling.
Die ervaring heb ik dus ook gehad Grim, met als resultaat dat mijn kip smerig naar houtskool is gaan smaken en het niet meer te pruimen was. Dan is zo een verticaal spit wel ideaal.
 
Mogelijk nog een voordeel: ik kan er denk ik 2 tot 3 kwijt. Evt voor meerdere smaken etc.....

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ziet er heerlijk uit.

+1 mooie tool (y)
Die gaat op het verlanglijstje.
 
Mogelijk nog een voordeel: ik kan er denk ik 2 tot 3 kwijt. Evt voor meerdere smaken etc.....

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Ja met dat idee was ik ook al aan het spelen in mijn hoofd, je kunt met zo een verticaal spit alle kanten op en dan hoef het niet eens vlees te zijn 😀
 
Ja met dat idee was ik ook al aan het spelen in mijn hoofd, je kunt met zo een verticaal spit alle kanten op en dan hoef het niet eens vlees te zijn 😀
Als je bij de usual suspects besteld krijg je nog korting ook als je er meerdere besteld.
 
Wat een geinig speeltje zo'n verticaal spit met schaal 🤩 dat lijkt mij ook wel wat ;)
Ik heb al ff gekeken en ze zijn voor een leuk prijsje te koop 😁

De kip die ervan af komt ziet er ook heel smakelijk uit, nu heb ik trek in een broodje Gyros!!
 
Verticaal lijkt me handiger wanneer je werkt met nattere marinades op basis van bijvoorbeeld Griekse yoghurt.
Heb zo eens een kliederboel gemaakt met in yoghurt gemarineerde kipdijfilet op mijn horizontale spit, waarbij de marinade rijkelijk was aangebracht. Wanneer die in je kolen druipt, krijg je redelijke rookontwikkeling.
Dan gebruik je je spit niet goed.
Druipend vet en andere vloeistoffen horen in een druipbak te vallen. Bij een spit hoort je vlees niet lijnrecht boven de kolen te hangen maar net opzij
Recht onder je vlees plaats je een druipbak. Een cakeblik is ideaal zodat er geen vetten enzo direct op je kolen vallen. Ik vul die lekbak dan ook nog met kattenbakgrit en niet met water.

@Cherrywood , ziet er goed uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan