BasBQ
Beef en Steak

De CAC (Cheap Ass Controller)

Je moet wel zorgen dat je het juiste type SSR hebt. De meeste kunnen alleen wisselstroom (AC) schakelen, de ventilator werkt op gelijkstroom (DC).
 
Nosmo zei:
Je moet wel zorgen dat je het juiste type SSR hebt. De meeste kunnen alleen wisselstroom (AC) schakelen, de ventilator werkt op gelijkstroom (DC).

Is deze ssr de goeie?
Solid State Relay SSR-40DA 3-32VDC 40A/250V Output 24-380VAC
 
De fan doet het alleen als de + van de fan effe los is en dan weer connect.
Geeft de ssr dan toch te weinig kracht door?
Wisselstroom?
 
Passie zei:
Nosmo zei:
Je moet wel zorgen dat je het juiste type SSR hebt. De meeste kunnen alleen wisselstroom (AC) schakelen, de ventilator werkt op gelijkstroom (DC).

Is deze ssr de goeie?
Solid State Relay SSR-40DA 3-32VDC 40A/250V Output 24-380VAC

Dat is niet een goede! Deze kan alleen AC schakelen.

Je moet bijvoorbeeld deze hebben
 
je zou m evt. rechtreeks de 230 input van de 12v-adapter kunnen laten schakelen...
dan moet je geen nieuwe ssd kopen.
 
wimpie007 zei:
je zou m evt. rechtreeks de 230 input van de 12v-adapter kunnen laten schakelen...
Die snap ik niet helemaal
 
de SSR gebruik je als 'schakelaar'.
je kan er dus de 12v DC output van de adapter mee schakelen (met DC type), maar met een AC type kun je even goed 230v schakelen. (zie het als een stopcontact dat automatisch aan/uit wordt geschakeld door de PID)
grtz,
 
wimpie007 zei:
de SSR gebruik je als 'schakelaar'.
je kan er dus de 12v DC output van de adapter mee schakelen (met DC type), maar met een AC type kun je even goed 230v schakelen. (zie het als een stopcontact dat automatisch aan/uit wordt geschakeld door de PID)
grtz,
Maar je fan is 12v.
Dan krijg je toch te veel als je er 23v opzet
 
zowieso moet je een 12v adapter (van 230AC naar 12V DC) gebruiken...
de SSR stuurt NOOIT geen device aan... 't schakelt alleen maar iets anders. (bv. transfo)
 
wimpie007 zei:
zowieso moet je een 12v adapter (van 230AC naar 12V DC) gebruiken...
de SSR stuurt NOOIT geen device aan... 't schakelt alleen maar iets anders. (bv. transfo)
Dat heb ik gedaan.
Heb het zo gedaan als het plaatje
 
Het is idd de 23v schakelen en daarna de adapter.
Dankjewel wim
 
Bij mijn C100 was een ac ssr meegeleverd. Ik heb de dc ssr zoals Piet hierboven aanbeveelt ook besteld.
Die dc ssr gebruik ik om de fan aan te sturen voor de BBQ. Nu wil ik die ac ssr ook inbouwen om later sous-vide
te kunnen maken met 220 v rijstkoker of oude frituurpan. Kan ik beide ssr's nu parallel schakelen op dezelfde uitgang
van de REX C100? Eentje met voeding 12 v dc en eentje met 220 v ac dus?
 
zeker ben ik niet, maar ik zou vermoeden dat de C100 genoeg ampere kan leveren om 2 SSRs te schakelen.
(makkelijk te testen!)
moest dat niet het geval zijn, kun je evt. een schakelaar extra inbouwen, zodat altijd maar 1 SSR tegelijkertijd wordt geschakeld.
 
Waarschijnlijk kan dat wel en het is onwaarschijnlijk dat er iets kapot gaat. Mocht het nou toch niet werken dan inderdaad een schakelaar er tussen.
 
Dank heren!
 
Is er nog iets nieuws te melden hier?
Ik heb ook interesse in een controller voor m'n UDS, maar de prijs van een bbqguru product staat
me toch erg tegen.
Een boodschappenlijstje oid zou ik erg op prijs stellen. Hoe het allemaal aan elkaar geknoopt moet worden
kom ik hopelijk zelf nog wel uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan