BasBQ
Beef en Steak

De CAC (Cheap Ass Controller)

de CAC is in gebruik, de nieuwe WSM heeft er al een uurtje of 12 op zitten...
temperatuurschommelingen zijn minimaal... (nomex tape gebruikt)
Happy me!

5KYzviv.jpg

ojRBFhu.jpg

abynBWO.jpg
 
Nice! Die van mij is ook af. Heb alleen geen tijd gehad om te testen. Iets met werk... Maar vroeg me af of je nog iets hebt veranderd in de instellingen van de controller of staat die goed als die op de standaard instelling staat?
 
standaard werkt hij al vrij goed.
heb een auto-tune laten lopen, maar echt veel heeft dat niet veranderd aan de werking. blijft eigenlijk heel constant. verbazend stabiel voor een simpele 'on-off' blower...
(PID settins is default 30 240 60, na autotune was't iets van grootorde 20 500 125 als ik me goed herinnner)
(volgens de literatuur is D=I/4...)
groeten,
 
Hier draait die ook. Heb alles ingebouwd in wat er in huis voorhanden was. Ook op 180 graden. Bleef hij goed op temperatuur. Gestart met een halve starter vol. Schoot er 1 keer 7 graden overheen in het begin . Maar bleef daarna redelijk stabiel. 2 graden er boven of er onder. Sousvide aansluiting (WCD via SSR) werkt maar moet ik nog testen op de rijstkoker.

Foto-N6FTB87Y-D.jpg


Foto-QUTTYFYM-D.jpg


Foto-H7ELDOWQ-D.jpg


Foto-IX7GNCAO-D.jpg


Dennisb de Szeged chicken rub is lekker!
 
erg mooi aad
kom graag ff kijken bij je hoe je dit allemaal in elkaar geprutselt hebt.
 
Ik overweeg om deze controller na te bouwen zoals in dit draadje beschreven.
Kunnen jullie kijken of ik met dit boodschappenlijstje 'alles' heb?

- K-type thermocouple probe sensor- silver Grey
- Plastic Cooling Fan for Electronics DIY - Black (DC 12V)
- C700 Digital Temperature Controller
- SSR-10DD Solid state Relay

Misschien is er in de tussentijd al een update, of verbeteringen waar ik op kan letten?
 
Ik ga eens proberen of ik m ook kan maken ,
Lijkt me leuk en betaalbaar om eens te doen.
Onderdelen al besteld en.... binnen :D
 
mijn SSR ligt nog altijd aan de kant, voorlopig is gewoon de relay uit de C700 gebruikt.
(ook al omdat mijn heatermeter meer boven gehaald wordt...)

los daarvan is het handig om op de CAC een regeling te hebben van de airflow van de ventilator.
kan niet dynamisch zoals met een heatermeter, daarom handig om het manueel te kunnen doen.
regelbare weerstand tss 12v en ventilator bv. (of evt. een buck convertertje of e.d.)

veel succes en post het vervolg!
 
Wimpie voorlopig ben ik me nog aan het ori?nteren, de Heatermeter is nl ook erg interessant voor mij.. ik ben er nog niet uit waar ik voor ga.. 

Eas ik ben benieuwd naar je bevindingen, post ze hier graag!
 
even een vraagje

Hebben jullie een aparte voeding voor de ventilator gebruikt of hebben jullie dezelfde voeding (12v) die na het vervangen van het relai voor de SSr ook de SSr schakeld gebruikt.
Dus die van de Rex C 700 komt.


 
Ik ga het gewoon op dezelfde voeding aansluiten die ook de SSr schakelt dus vanuit de Rex ,van die 0,18 A extra zal ie niet stuk gaan  ( denk ik ) :blush:
 
Eas zei:
Ik ga het gewoon op dezelfde voeding aansluiten die ook de SSr schakelt dus vanuit de Rex ,van die 0,18 A extra zal ie niet stuk gaan  ( denk ik ) :blush:

Ik heb zelf ook een CAC gemaakt met de C700 en heb inmiddels ook een heatermeter gebouwd. Nu heb ik wel het idee dat de heatermeter mijn ventilator veel harder kan laten draaien. Ik vond het met de C700 altijd een beetje weinig lucht geven. Hij trok het wel op mijn WSM, maar de heatermeter komt sneller op temperatuur.

Naar mijn idee levert de heatermeter meer vermogen op de fan aansluiting.
 
de C700 levert helemaal geen vermogen, die schakelt alleen maar.
't enige wat telt is de voeding die aan de ventilator hangt.
Je kan de C700 als een slimme schakelaar. niets meer en niets minder...
groeten,
 
Allemaal Chinees voor mij, ik kan alleen maar vol bewondering kijken naar al dat technisch vernuft. Lassen al wat je wil, en metaalbewerken, Q'en, maar dit is me een trapje te ver voorlopig. Ik zal me eens met een biertje bij een kenner moeten zetten...
 
Troost je. ik kan alleen maar vol bewondering zitten kijken naar dat handige lassen en metaal bewerken...
ieder zijn ding;)
 
alhoewel dit draadje over de CAC gaat, vraagje voor diegenen die een heatermeter (gebouwd) hebben: waar hebben jullie de onderdelen vandaan? Via dit forum of elders?
 
Ome Nosmo kan je er alles over vertellen. Veel komt via webshops uit de states en de truuk zit hem in de hoeveelheid van alles dat je besteld. Anders betaal je een vermogen aan transport kosten en wordt je heatermeter duurder dan een BBQguru met alles erop en eraan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan