BasBQ
Beef en Steak

De CAC (Cheap Ass Controller)

mijn update:

onderdelen besteld bij EU-dx (speciaal omdat er dan geen invoertaxen zouden betaald moeten worden...) zitten vast bij de ... douane!
grrrr. Nog even vertraging hier dus...

groeten,
 
He iedereen,

Ik heb de pid in de behuizing, net als de netsnoer aansluiting. Ik wacht nog op wat xlr connectoren, de ssr en de aan/uit knop. Alles is verstuurd via Aliexpress, dus nog even wachten. Zodra ik alles binnen heb laat ik het hier wel zien.

Het vat komt morgen!!

gr. Erwin
 
Hier het zelfde.... wachten op onderdelen.
 
Hij zit bij mij bijna helemaal in elkaar, het is alleen nog een kwestie van de fan en de probe aan de xlr aansluiting solderen :).

Ik heb alleen een paar foto's van de buitenkant:

Mijn vrouw wilde graag een doosje wat je normaal gesproken ook zo neer kan zetten en er niet al te opvallend uitziet, gezien de rest van onze veranda kwam ze met een Kasteel bier kistje aan...

Thema vd veranda:
dgMGXNp.jpg


Voorkant (Kasteel is een lekker bier als het 10 jaar oud is... Heerlijk :) )
Put48k8.jpg


Controller ingebouwd:
NuFOomX.jpg


Achterkant met Fan,Probe en stroomaansluiting:
oRijaRT.jpg


Vanavond ga ik een test run doen om te kijken of hij een beetje te kalibreren valt.
 
Dit is geniaal!!!!!

Nu baal ik dat ik een gewone aluminium behuizing heb. Toch nog maar eens creatief nadenken. Wellicht gebruik ik de doos wel van Flamy (eerst de cocosbriketten eruithalen natuurlijk..)

Gr. Erwin
 
Geweldig!
 
De behuizing is inderdaad super!
Misschien moet ik ook eens een wijnkistje of e.d. gebruiken i.p.v. de saaie plastic boxjes...
 
En hij werkt ook nog eens :) even een AutoTune gedaan om de PID waardes goed te krijgen en hij loopt best wel goed.

Van 110-120 C ongeveer 5 minuten en van 120 weer terug naar 110 duurde een minuut of 8. Best wel happy mee :)

Het geheel in werking:
cl4q3Ky.jpg


"WSM Adapter".....
jawXbbJ.jpg


Volgende stap is een manier bedenken om de ventilator makkelijk los te koppelen van het snoer. De ventilator is nu al los te draaien van de WSM en dan kan een stukje koper met een eindkap op om de boel uit te laten gaan.
 
Ik had het idee (niet van me zelf) om de ventilator weg te werken in iets van een lasdoos voor buiten. En deze ook te voorzien van een xlr aansluiting. Had jij nou het relais van de pid vervangen voor een ssr?
 
Mijn ventilator gaat ook in een lasdoos met xlr aansluitingen!! Dat is, denk ik, het makkelijkste om te realiseren.

Gisteren zijn de 3 reamers (om de gaten te boren in de ton/barrel) binnengekomen, top!!!

Gr. Erwin
 
Vandaag wat binnen gekregen nog niet de lange thermokoppel en de xlr connectors. De rest wel! Gelijk maar even getest met de meegeleverde korte thermokoppel. En het werkt. Ga gewoon het interne relais gebruiken.(verwacht dat tegen de tijd dat die kapot is ik toch weer wat anders wil) En het SSR om 220 te schakelen . Voor sous vide bereidingen.

Foto-APIRYRUN-D.jpg
 
Hoi iedereen,

Ik heb vandaag eens geprobeerd om de PID aan de praat te krijgen.

Alle aansluitingen gemaakt voor de 220V en daarnaast het thermokoppel op aansluiting 12 en 13 gezet (volgens de instructiemanual de aansluitingen voor een K thermokoppel).

Nog geen fan aangesloten, gewoon even proberen.

Als ik de PID aanzet krijg ik iets van een meldingen dat ik een K element gebruik en graden Celsius gebruik. Daarna krijg ik het Setpoint te zien en begint bij de procesvalue (hetgeen het thermokoppel meet) een viertal nullen te knipperen.

Volgens de manual zou dit betekenen dat de temperatuur wat het thermokoppel meet boven de maximale meetwaarde zit.

Aangezien dit onmogelijk is met mijn 0-400 K element heb ik de polen eens omgedraaid. Zelfde melding, er verandert niks.

Nu heb ik voor de rest niks aangepast in het PID menu, dus wellicht doe ik wat fout of moet ik nog wat invoeren.

Hebben jullie een idee??

Gr. Erwin
 
is je thermokoppel wel goed aangesloten?
ik heb vandaag +- hetzelfde getest: rec700 met thermokoppel, en zonder iets aan de settings te veranderen krijg ik de huidige temperatuur, en reageert de PID als de temperatuur beneden het setpoint zit. (relay toe)
mijn fan is inmiddels ook ok (jammer genoeg krijg ik niet erg veel airflow er uit op de manier waarom ik het wilde aansluiten (slang van CV...)
enfin, een van de volgende dagen knutsel ik verder...
een solenoide valve die ik heb gekocht werkt in ieder geval niet met de lage airflow (snif). was de bedoeling dat de solenoide klep de airflow echt toe deed als de fan niet draaide. op zich een goed idee, maar de uitwerking is nog niet het je dat...
de ssd doet t dan weer wel prima...
grtz,
 
He Wimpie,

Heb jij ook het thermokoppel op 12 en 13 zitten??

Ik ga zowiezo een nieuw thermokoppel bestellen want deze had maar 40 cm lengte..

Morgen weer even proberen!

Gr. Erwin
 
Terug
Bovenaan Onderaan