BasBQ
Beef en Steak

Dan ook maar koudgerookte zalm :D

Ik ben benieuwd!

Inmiddels hier al de eerste stukje kunnen proeven....yummie!! Zo kan je het niet in de winkel krijgen, dat is zeker :)
Maar de volgende twee ga ik toch wat zwaarder roken; de mix van Whiskey Oak en Beech is ondanks de 20 uur roken erg mild. Zeker lekker, maar mag van mij wel iets zwaardere rooksmaak nog. Op naar de volgende 2 :p
 
Dat ziet er wel heel erg goed uit Danny, dit komt hoog op de todo lijst hier!
 
Zier er lekker uit Danny!
Er liggen bij mij ook 2 zijdes in de koelkast, alleen laat ik ze ander halve dag in de pekel liggen. Woensdag neem ik de rookton mee naar mijn werk, om 7 uur starten met de CSG en dan om 16 uur direct aansnijden en opeten samen met de collega's, zal wel een smulpartij worden als ze er dan net zo uit zien als die van jouw!
 
fons zei:
om 7 uur starten met de CSG en dan om 16 uur direct aansnijden
Ze boffen dan idd bij jou op het werk.

Maar als je maar max. 9 uur met een CSG kan roken, dan zou ik wel zo zwaar mogelijk roken. Dus geen zachte houtsoorten e.d. maar hickory/eik anders heb je na 9 uur te weinig rooksmaak. Ben wel benieuwd hoe het dan smaakt, aangezien de rooksmaak als je direct gaat aansnijden voornamelijk geconcentreerd op de oppervlakte zal zitten.
 
DanBras zei:
Maar als je maar max. 9 uur met een CSG kan roken, dan zou ik wel zo zwaar mogelijk roken. Dus geen zachte houtsoorten e.d. maar hickory/eik anders heb je na 9 uur te weinig rooksmaak. Ben wel benieuwd hoe het dan smaakt, aangezien de rooksmaak als je direct gaat aansnijden voornamelijk geconcentreerd op de oppervlakte zal zitten.

Ik hoop dat jullie het nieuwe jaar goed begonnen zijn!
Nog ff een late reactie.... de smaak van de zalm was erg lekker, en voor de collega's die de zalm alleen kennen uit de supermarkt is het een echte smaakbeleving! Maar ik ben het helemaal met je eens dat er meer rooksmaak aan de zalm mag, 9 uur met de csg eigenlijk te kort om een mooie rooksmaak te krijgen ondanks het "zware" rookhout. Ik heb nog een zijde liggen die ik deze week wat meer smaak vooraf ga geven door meer kruiden in de pekel toe te passen geven en die ik 2x 9 uur wil gaan roken, kijken wat dat voor invloed op de smaak heeft!

En ik denk dat ik deze keer de zalm ook eerst 3 dagen laat trekken voor dat ik de zalm ga aansnijden, de vorige keren heeft de zalm de 3 dagen niet gehaald!
 
Denk dat ik dit weekend ga beginnen aan de koudgerookte zalm Danny, we vonden hem echt heerlijk!!

Vragen:
1. Gewoon zeezout gebruiken voor de pekel, geen colorozo/kosher?
2. Heb je de OTP onder/boven open staan en hoever? Moet beetje zuurstof bijkomen om hem smeulend te houden neem ik aan.
3. Waar zet je de csg, onder de zalm?
4. Kun je hem na het roken invriezen? Lees ook dat je van te voren de filet kan invriezen om parasieten te doden en de pekel doet beter zijn werk, maar dan ga je daarna voor 2e keer invriezen, lijkt me niet goed?
5. Meet je nog temp binnen de OTP of is die juist sterk afhankelijk van de buitentemperatuur?
6. Hoe lang kun je de zalm in de koeling bewaren als ie vacuum verpakt is?
7. Overige tips?

Gr. Gabor
 
Goed te horen dat het lekker was Gabor! Is hier ook altijd een grote hit :)

Antwoorden:
1) de ??n zegt wel colorozo en ik zeg van niet. Ten eerste heb je het niet nodig voor de kleur van zalm. Ik heb beide geprobeerd en het maakt m.i. voor de kleur geen ene bal uit. Ten tweede en veel belangrijker, volgens EU regelgeving is het zelfs verboden om nitriet te gebruiken in de bereiding van vis. Punt!
Verder gebruik ik voor mijn droge pekel grof zeezout en bruine suiker, in de verhouding 2 : 1. Voor een hele zalm zijde van ongeveer 1.5kg gebruik ik tussen de 2.5 en 3kg pekel in totaal.

2) OTP staat bij mij onder volledig dicht en boven op ongeveer 1/3 open. Er blijft hierdoor net voldoende trek om de rook ook te laten ontsnappen en daardoor te laten verversen.

3) CSG zet ik in een aluminium schaal op hetzelfde rooster (en dus niveau) waarop de zalm ligt. Als je de CSG vult terwijl deze al in de schaal staat vang je ook nog eens de mot op die je er per ongeluk naast gooit.

4) Ik vries de verse zalmzijdes altijd van te voren in. Met kweekzalm zou het volgens zeggen niet perse nodig zijn, omdat deze geen parasieten bevatten dus die noodzaak geldt alleen voor wilde zalm. Ik doe het toch omdat ik ooit ergens gelezen heb dat je door het invriezen ook de cellen beschadigd waardoor je tijdens het pekelen makkelijker en sneller vocht aan de zalm ontrekt. Of dit ook echt zo is weet ik niet, maar ik heb hier goede resultaten mee dus zie ik geen reden om het niet te doen.

En na het roken vries ik wat ik over heb gevacumeerd ook weer gewoon in. Er wordt inderdaad gezegd dat je iets niet voor een tweede keer moet invriezen, omdat je dan a) de structuur veranderd en b) je tijdens het ontdooien je het product opnieuw in een temperatuurzone brengt waarin bacteriegroei kan optreden. Maar aangezien je juist conserverende handelingen op de zalm toepast (pekelen en roken) levert bacteriegroei geen problemen op. Structuur heb je inmiddels zelf kunnen beoordelen :D

5) ik meet geen temperatuur zowel voor of tijdens het roken. De CSG veroorzaakt bij mij in mijn OTP 67 (!) slechts 2-3 graden stijging en dan helemaal bovenin de dome. Op roosterniveau is dat dus verwaarloosbaar. Temperatuur mag niet boven de 28 graden komen en dat zal tijdens onze herfst en winters niet snel gebeuren.

6) ik heb geen idee hoe lang de zalm gevacumeerd in de koelkast bewaard kan worden. Direct na het roken vacumeer ik de hele zalmzijde en laat deze eerst 48 uur rusten in de koelkast. Daarna portioneer ik de zalm en gaat het teveel aan zalm vacuum de vriezer in en het deel wat we eten gaat gewoon in de koelkast. Het langste wat we de zalm in de koelkast hebben gehad (en dat was een hele zalmzijde) is bijna twee weken geweest en er was na die tijd nog geen enkel spoor van bederf te zien of te ruiken. Smaak was zelfs super. Hierna was de zalm op dus weet niet waar de grens ligt. Maar ik heb gezien hoe snel de zalm bij jullie gegeten wordt, dus volgens mij hoef jij je helemaal nergens druk om te maken ;)

7) Don't rush it! Geen kantjes eraf lopen tijdens de voorbereiding en het roken van de zalm. En hoe moeilijk het ook is probeer die 48 na het roken echt te wachten (heeel klein stukje kan je natuurlijk best proeven) want het resultaat wordt alleen maar beter hoe langer je wacht.

Dus:
- Zalm minimaal 48 uur invriezen
- In de koelkast 24 uur laten ontdooien
- 4-4.5 uur droog pekelen
- 24 uur onafgedekt in de koelkast laten drogen
- 24 uur in totaal met de CSG roken (dus minimaal 2 rooksessies achter elkaar)
- 48 uur afgedekt of vacuum laten rusten in de koelkast

Begin je dus vandaag, dan kan je over een week de eerste zalm eten :)

Ben benieuwd naar je eindresultaat dus ik hoop dat je het hier ook even laat weten.
 
Dank voor de uitgebreide toelichting Danny. Genoeg info bij elkaar om het te gaan proberen! Zal stukje voor je bewaren als dat lukt haha...
 
Duidelijk verhaal Dan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan