BasBQ
Beef en Steak

Daar gaan we dan! Mijn eerste pulled pork [emoji847]

 

Martijn-K.

Tondelzoeker
Berichten
18
Hoi allemaal!

Vandaag een spannende dag voor mij… mijn eerste lange sessie pulled pork!
Gisteravond is het gekruid en vanmorgen rond 07.30 op de bbq gegaan. Ik hoop dat het rond 17.00 klaar is. Ik ben echt benieuwd!
adc3be56c2bd550847d9d69061395be0.jpg

410b95af3de5c033e72b94ddeebcb4f1.jpg

37ce0b574da4e9fb7199766cac0de454.jpg

5daf34eee7087e02a53b32de5b4bb730.jpg


Rookhout heb ik na een uurtje eruit gehaald. Naar mijn mening begon het veel te roken… wellicht teveel rookhout?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Veel plezier en succes met je P.P. vandaag op 120 gr. C gaat 17.00 uur wel lukken maar met P.P. weet je het maar nooit 't is wel eens eigenwijs. ;)
Wellicht was 1 zo'n groot stuk rookhout genoeg geweest licht er ook wel aan wat voor hout maar te veel rook is i.d.d. niet echt lekker.
 
Laatst bewerkt:
Succes vandaag! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Altijd leuk zo'n dag de bbq aan!
 
Hoi allemaal!

Vandaag een spannende dag voor mij… mijn eerste lange sessie pulled pork!
Gisteravond is het gekruid en vanmorgen rond 07.30 op de bbq gegaan. Ik hoop dat het rond 17.00 klaar is. Ik ben echt benieuwd!
adc3be56c2bd550847d9d69061395be0.jpg

410b95af3de5c033e72b94ddeebcb4f1.jpg

37ce0b574da4e9fb7199766cac0de454.jpg

5daf34eee7087e02a53b32de5b4bb730.jpg


Rookhout heb ik na een uurtje eruit gehaald. Naar mijn mening begon het veel te roken… wellicht teveel rookhout?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
3 blokken vind ik teveel, lichte rooksmaak is prima maar het moet niet overheersen.
Succes verder vandaag met je knorretje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Succes Martijn! Ik heb zelf niet zoveel ervaring met rookhout, maar bij smoking dad BBQ wordt het advies gegeven om de verhouding 5-10% rookhout op de kolen. Daarnaast plaatst hij het rookhout onder de houtskool, wat in zijn eigen ervaring het beste resultaat geeft (voor hem). maar voor mij wordt dat ook nog iets om mee te experimenteren :)
 
Tja rookhout, je kan er op afstuderen . Welk rookhout heb je gebruikt? Appelhout is over het fijn voor porky. Het zijn inderdaad stevige blokken
Wellicht volgende 1 blok halveren. Iets toevoegen kan later altijd.

Maar goed, nou zit je met dat vlees op de Q. Wat Hans ook schrijft, je hebt wel eens een stuk van een eigenwijs varken. Gewoon geduld. Dit komt helemaal prima in orde.

Geef maar een seintje als we kunnen komen proeven.
 
Succes met je pulled pork.
Je timing zit ongeveer OK. Zelf ook al ondervonden dat er soms wel wat verschil op zit.

Dat zijn wel stevige blokken rookhout, maar rookhout is iets waar je mee kan/moet experimenteren.
Je kan er veel over lezen, welke soorten hout goed werken bij welk soort vlees, maar het hangt dan nog altijd af van persoonlijke smaak.
Ik kocht recent een pakket met verschillende soorten rookhout en heb ook door me in te lezen bepaalde bereidingen een aantal keer gemaakt maar met verschillende soorten rookhout of combinaties (appel/kers valt hier thuis wel in de smaak op pulled pork / spareribs).
De laatste keer spareribs probeerde ik hickory, vond ik zelf wel lekker maar de rest van het gezin haakte af.

Denk dat hier vooral geldt: Less is more
Je wil met rookhout een extra smaak gaan toevoegen maar het mag niet gaan overheersen.
Grotere stukken vlees kunnen wel wat meer hebben.
Teveel rookhout en je zal een bittere smaak op je vlees hebben.

Zoals Knut aanhaalt, Smoking Dad BBQ heeft veel informatieve filmpjes over het gebruik van een kamado, had ook al gezien dat hij voor lange sessies rookhout onder zijn kolen plaatst. (moet ik zelf ook nog eens testen).

Het leuke is dat je op dit forum en internet veel informatie kan halen, maar het is geen 'rocket science', er is ruimte om te experimenteren en zo bereidingen naar je eigen hand te zetten.
 
75 graden bereikt en dubbel ingepakt met aluminiumfolie. Opweg naar de 94/95 graden het ziet er al smakelijk uit! Ik ben echt reuze benieuwd…
14cb87294d34c698e2551eda898a2f24.jpg

18f47c98359150fb09938e65dd8fdcfd.jpg


Nu naar de kwalificatie kijken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ben benieuwd naar het resultaat hoor. Zal vast we smaken. Succes ermee. Misschien is het al wel klaar maar goed.
 
Eindresultaat… HEERLIJK!
Het is me heel goed gelukt!
Iedereen heeft lekker gegeten
Ik ben blij dat het rookhout eerder eruit is gehaald. Anders was het echt té smokerig.
c12af8ef38e34f0074b08395ed2b970f.jpg

f5a5ba5f0eb519e2dedce826003b695f.jpg


973d52cdc942dc4930b4c1c92dce7461.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
zo, schuif maar door hoor
heerlijk bordje eten

gefeliciteerd met je knor
 
Ziet er goed uit! Gefeliciteerd met je knorretje
 
Proficiat ziet er heerlijk uit! Moet spannend geweest zijn met een voldaan gevoel aan de finish (y) Deze staat al even op mijn to-do lijstje. Een van de redenen waarom ik de nieuwe Q heb aangeschaft
 
Gefeliciteerd met je knorretje!
 
gefeliciteerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan