BasBQ
Beef en Steak

Csabai Kolb?sz (Hongaarse koud gerookte worst)

Miki

Stoker
Berichten
280
Na de warm gerookte worst, wilde ik aan het echte werk, de koud gerookte Hongaarse worst. Ik ben gegaan
voor de worst uit de regio B?k?scsaba. Het verschil met kolb?sz uit andere regio's is dat in B?kescsaba er
geen peper wordt gebruikt in de worst. De smaken worden bepaald door zoete paprika, hete paprika en komijn.
De worst is trouwens beschermd, om het Csabai te mogen noemen moet je voldoen aan een aantal voorwaarden. ??n
van de voorwaarden waar ik mij niet aan heb gehouden is dat het allerlei verschillende stukken varkensvlees moet zijn.

Mijn experiment: 780 gram procureur; 120 gram rugvet; 2,5 gram instacure #2 dankzij Mike; 18 gram jodium vrije zout; 20 gram zoete paprika, 5 gram
hete paprika, 2 gram hele komijn; 3 gram knoflook.  Het recept is in grote lijnen op dit officiele Hongaarse recept gebaseerd:
http://www.kolbaszklub.hu/csabai-kolbasz/

Eerste avond de deeg gemaakt met de Porkert op 4,5; de Hongaarse recepten gebruiken 6, maar die heb ik nog niet.

33lzb44.jpg


Vervolgens volgende dag de darmen gevuld, en daarna zorgvuldig met een prikker behandeld en weer een dag laten rusten.

apg3tl.jpg


Ik heb een kleine worstenroker gebouwd van wat rest multiplex, de csg past er perfect onder en het is 61 cm hoog, dus je
kunt er aardig lange worsten mee roken.

2944ggw.jpg


In Hongarije rookt men behoorlijk lang, ik lees weleens een week, maar ik denk dat ik twee of drie sessies ga doen met de CSG.
 
So far so good
 
Zien er smakelijk uit!
 
Kan hem hier ruiken  :D
 
Nou deze worst ga ik zeker volgen ben namelijk ook al een tijdje opzoek naar een goed recept.

hou ons op de hoogte over hoe ze worden.
 
Ik krijg spontaan zin om een slinger aan de porkert te geven!!
 
Ben benieuwd naar het eindresultaat...
 
Gaaf!! Goede kolb?sz is heerlijk!!
2 vragen ; wat voor mot gebruikte je,  en bij welke Mike regelde je instacure? Alvast bedankt!
 
Mooi, succes ben benieuwd naar het eindresultaat
 
Twee daagjes verder.

De eerste dag roken met de proq ging heel soepel, ik had het rookmeel gebruikt dat bij de Proq was geleverd en dat
ging heel erg makkelijk. De tweede dag gebruikte ik beuken rookmot en die ging twee keer uit. Dat was
frustrerend, ik heb nu onderaan het kastje twee ventilatiegaten geboord en hopelijk gaat het nu beter. Heeft
iemand nog andere tips?

 
Het rookmeel uitspreiden op een bord en even in de magnetron zodat het vocht er uit kan.

Verder de juiste fijnheid kopen dat is heel erg belangrijk.
 
Hoi Peter, dank voor de tip. Helaas heb ik geen magnetron, maar ik heb het even in de oven gedaan om te drogen. Het ging niet
veel beter. Bij de hengelsportwinkel heb ik toen wat fijner rookmeel gekocht en toen ging het weer helemaal goed. Dus de fijnheid
lijkt inderdaad erg belangrijk te zijn. Ik heb twee hele sessies gedaan met de csg en nog een paar kleine sessies, toen het dus uitging.

Inmiddels hangen ze aan de wandconstructie die ik gebouwd heb. Naar aanleiding van een opmerking van Bert in een ander draadje,
heb ik wat dikker hout gekozen, zodat de darmen elkaar hopelijk niet raken. Hopelijk heb ik het goed gedaan en dondert het niet allemaal
naar beneden, en laten ongedierten de worsten met met rust (nog tips daartegen?!). En zoals jullie kunnen zien, er is nog ruimte.

qmxdzb.jpg


21e0tms.jpg
 
Dank Ceriel, misschien ga ik ook zoiets bouwen. Tot nu toe gaat alles goed, maar misschien zijn de muizen
nog in conclaaf over hoe ze dit obstakel gaan aanpakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan