BasBQ
Beef en Steak

Coq au Vin, Vive La France!

 
 
 
 

Pascal

Gemarineerd
Berichten
1.847
Lang heb ik zitten broeden op een leuk gerecht voor de fotowedstrijd Vive la France. Ik zag schitterende creaties voorbijkomen. Plotseling dacht ik, wat is er nou Franser dan Coq au Vin. Na wat speurwerk op het wereld wijde web vond ik een gerecht van BGE. Ik had nog een heerlijk kippetje in de koelkast liggen die er aan mocht geloven.

Die samen met wat wortelen, een rode ui, bleekselderij, krieltjes, een flesje Pinot Noir, een scheut Cognac, champignons, spekjes en knoflook. Wat tijm en laurier voor de smaak. Zoals jullie kunnen zien heb ik het meeste snijwerk al gedaan.

20220226_150841.jpg



De BBQ naar de 230 graden gebracht om de DO lekker op te warmen. Ja ik weet dat ik in een Low and Slow draadje zit, maar het merendeel van de tijd gebeurd het stoven op 150 graden. Mocht ik toch verkeerd zitten is er vast wel iemand die het draadje voor me kan verplaatsen :giggle:
20220226_155222.jpg


Nadat de kip in stukken was verdeeld en door de PEZO en een badje bloem was gehaald lekker aanbakken in de DO. Wat een geuren komen er dan weer vanaf. Je hoort de mensen op straat tegen elkaar zeggen: "Hé ruik je dat, BBQ!" Van het karkas van de kip maak ik gelijk de bouillon.

20220226_160727.jpg


Hierna mag de kip eruit en kan het uitje en de knoflook gefruit worden. En daarna mogen de spekjes en de groentjes erin.

20220226_160920.jpg

20220226_162215.jpg


Na een minuut of 5 afblussen met de Cognac en de wijn. Dit even aan de kook brengen en dan nog 500 ml kippenbouillon erbij.

20220226_162428.jpg
20220226_162500.jpg
20220226_163018.jpg


De geur van die Cognac en de wijn..... werkelijk waar het water liep me in de mond. Nadat het weer kookt mogen de stukken kip en de tijm en laurierblaadjes er bij.

20220226_163130.jpg


Nu mag de DO van het vuur en plaats je de hitteschilden en het RVS rooster. Hierdoor zakt de temperatuur behoorlijk en regel je de BBQ af op 150 C. Nu plaats je de DO met de deksel erop terug en laat je het eten 45 minuten met rust. Na 45 minuten mogen de krieltjes erbij (mits je rauwe krieltjes hebt) en laat deze ongeveer 15 minuten mee stoven. Hierna mag de deksel van de DO zodat het vocht wat kan indikken. Dit was voor mij het moment dat ik de voorgekookte (sorry) krieltjes in de pan erbij deed. Nu de pan nog een half uur, onder af en toe doorroeren, laten staan met de deksel van de BBQ dicht.
20220226_173515.jpg

Hierna is het klaar.

Wat hebben we heerlijk gegeten. De wijn heeft een heerlijke smaak achtergelaten in de kip en de groenten. Volgende keer weer!

20220226_183105.jpg


En een foto van het bordje.

20220226_183504~2.jpg


Bedankt voor het lezen!
 
En BAM, gewoon de door op tafel.
Heerlijk zeg. Had graag aangeschoven
 
lekker pannetje kip zo hoor!

Had graag aangeschoven.

Erg mooie inzending. 😋😋
 
Ziet er heerlijk uit, normaal gesproken wordt de kip geflambeerd met de cognac.
Speurwerk op het wijde web????:unsure:
Het lekkerste Coq au Vin recept staat gewoon hier op het Genootschap, hoef je niet ver voor te speuren:);)
 
Ziet er heerlijk uit, normaal gesproken wordt de kip geflambeerd met de cognac.
Dat had een mooi fotootje gegeven. Voor de volgende keer. Nu heb ik de cognac er over gegoten. Geurde wel heerlijk!

Speurwerk op het wijde web????:unsure:
Het lekkerste Coq au Vin recept staat gewoon hier op het Genootschap, hoef je niet ver voor te speuren:);)
Daar zal ik eerdaags even naar zoeken dan 😜
 
Daar zal ik eerdaags even naar zoeken dan 😜
De zoekfunctie werkt niet optimaal.
Zal vragen of daar verbetering in kan worden aangebracht. Hieronder een linkje

 
Dat is het betere werk. Ziet er heerlijk uit.
 
Heerlijk Chef Pascal, prachtig!
 
Ziet er heerlijk uit. Je kan zien dat de fotowedstrijd veel losmaakt met goede recepten tot gevolg. succes met de fotowedstrijd!
 
De zoekfunctie werkt niet optimaal.
Zal vragen of daar verbetering in kan worden aangebracht. Hieronder een linkje

Geen rode wijn maar witte, dus het is het Coq au Vin Blanc, toch?


Ontopic, ziet er super uit hoor
 
De zoekfunctie werkt niet optimaal.
Zal vragen of daar verbetering in kan worden aangebracht. Hieronder een linkje

HA Ewald,
Ik heb deze, van jouw brother in fire, nog op de to-do staan.
 
@Pascal
Dit is een lekker stoofje geworden. Had graag ff aangeschoven.
 
Heerlijk! Ik ben gek op stoofjes, deze ziet er echt heerlijk uit! 🔥❤️‍🔥🔥
 
Heb jij er een heerlijk potje van gemaakt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan