BasBQ
Beef en Steak

Combinatie heatermeter / sous-vide circulator ?

 
 
 
 

Abraham

Pitmaster
Berichten
919
Niet gehinderd door kennis of ervaring vroeg ik me af of het denkbaar is dat de heatermeter gebruikt kan worden om een sous-vide circulator aan te sturen.
Ik heb zo'n ding al een tijdje op m'n stille wensen lijstje staan en helaas de kickstart actie van Anova gemist.
Nu komen zulke dingen op minimaal ? 300,-... (Anova, Vac-Star, Steba..)
Wat denken jullie?


 
Ik heb een Anova, super apparaat. De heathermeter of iets dergelijke moet ook wel haalbaar zijn om een verwarmingselement te besturen, alleen kan ik je daarbij geen raad geven.

De Anova vind ik zijn geld waard
 
BertM, dank voor je verwijzing maar ben helaas te onbekwaam om zelf aan de gang te gaan. Er wordt daar kennis en begrip verondersteld dat mijn niveau ver overstijgt..
Ik hoop binnenkort een van van Nosmo's complete heatermeters te ontvangen en dacht dat ik misschien een ideetje zou kunnen delen waar iemand die handiger is als ik door getriggerd zou kunnen worden een low-cost ontwerp te maken. Ik bedoel iets dat samen met de heatermeter in plaats van zo'n Anova gebruikt zou kunnen worden om een bak/pan water nauwkeurig op temperatuur te houden.

 
Hallo,

Zeer eenvoudig is dag evenwel niet, je moet een verwamingselement vinden die je kan aansluiten ipv de fan en die kan aan en uit worden gezet.

Makkelijker zou zijn dat je er een stopcontact mee aanstuurt waarin je een verwamingsapparaat steekt (rijstkoker, frietketel,...), maar hoe je dat moet doen met de hm weet ik niet. Misschien kan nosmo hier raad in geven. In elk geval zal er moeten gesoldeerd worden.
 
Biedt een aquariumverwarming geen uitkomst? Daar zit een thermostaat in en zorgt voor en stabiele watertemperatuur.
 
Wat is lees is het redelijk eenvoudig:

De heatmeter moet inplaats van de fan een solid state relais aansturen.
door de minimale en de maximale setting van de fan op 100% te zetten werkt dit voor sous vide.
door via het solid state relais bv een rijstkoker (of een ander verwarmingselement) aan te sturen kun je de heatmeter als sous vide apparaat gebruiken.

Een solid state relais is een relais zonder contacten.
Zet je een wandcontactdoos aan dit relais kun je dus hier je apparaat op aansluiten.
dus zonder solderen zou je dit kunnen maken, een SSR kost een paar tientjes.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Halfgeleiderrelais
 
Ineressant draadje dit! Ik heb ook een Anova (via kickstarter) en ben daar heel blij mee.
Maar ik heb ook een heathermeter en het zou leuk zijn om die dubbel in te kunnen zetten  :)
Zou misschien ook werken met een dompel die ze gebruiken om water te laten koken.
Maar ik heb zelf de ballen verstand van het technische deel moet ik bekennen (en alleen dankzij Nosmo zo'n mooie heathermeter heb).
 
Leuke idee?n en verduidelijkingen! Frituurpan als sous-vide bak op een solid-state relais zou misschien kunnen werken...
 
Waarom wordt er alleen over solid State relais gesproken? Een normaal relais voldoet toch ook, mits deze het vermogen kan schakelen?
Ik vind de "KLAK" bij inschakelen zo mooi... :p
 
BertM zei:
structor zei:
De klak heeft ook het nadeel dat hij dan kan vast zitten. Daarbij kan een solid state vaak vaker schakelen (heerlijke zin Emiel).
Plus dat door de hoeveelheid schakelingen je relais wel erg snel aan vervanging toe is...

Een beetje relais kan ook wel een paar miljoen maal schakelen, dat is heel lang sousdevidjen hoor. ;)

Moet er alleen verwarming geschakeld worden of is er ook nog iets voor circulatie nodig, anders zou ik gewoon voor een dompelaar gaan.
 
Ik denk dat er ook circulatie nodig is.
Mogelijk inderdaad een klein pompje samen met een dompelaar in een stuk regenpijp en die dan in het hoekje van een koelbox plaatsen...
Pompje moet continue draaien, en de dompelaar verwarmt indien nodig?
 
7002f68f82b217d8875f3b564792684e.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan