BasBQ
Beef en Steak

Cobb

  • Onderwerp starter rodenbecher
  • Startdatum
R

rodenbecher

Gast
Hallo ik ben nieuw hier. Heb een Cobb gekocht en wil op de indirecte manier een ribeye gaan roken. Iemand ervaring met temperatuur, meting en rooktijden? De cob heeft helaas geen lucht toevoer of afvoer regeling...
 
welkom bij dit edele genootschap
 
Welkom!
 
Hoi welkom hier.

Ik denk dat dit korte stukje tekst, gejat van de Cobb-website, je genoeg informatie biedt:

Hoe werkt de Cobb barbecue?
De Cobb werkt op barbecuebriketjes of op de Cobble Stone. Met de Cobb barbecue je altijd indirect. Het vet van het vlees of de vis dat vrijkomt, wordt opgevangen in de kom van de Cobb en komt dus niet in het vuur terecht. Hierdoor ontstaan er geen vlammen en rook. De Cobb is met de Cobble Stone al in een paar minuten heet en klaar voor gebruik.

Je kunt de Cobb ook met gewone bbq briketten gebruiken. Het warm worden van de barbecue vraagt dan wel iets meer tijd, ongeveer 15 minuten. Voordeel is dat je zelf met het aantal briketjes de temperatuur kunt bepalen.


Voor de volledigheid ook even de link toegevoegd:
http://www.mijncobb.nl/cobb/hoe-werkt-de-cobb-barbecue/
 
Welkom hier.
Heb zelf ook een cobb. Met de standaard bakplaat bbq je zo wie zo al indirect.
Ik reken zelf ongeveer 20 graden per standaard kokos briketten.
Inderdaad, een hele grove manier van temperatuur regeling,maar het is niet anders vanwege het ontbreken van een zuurstof toevoer regeling.
Eventueel kan je de temperatuur verhogen of verlagen door briketten toe te voegen of weg te halen.
Metingen verricht ik met een kern temperatuur meter. Daarover is op dit forum genoeg te vinden.
Roken op de cobb doe je met hout snippers, even weken voor gebruik.

Ps.
Zorg dat je het vlees rooster als accessoire hebt. Anders ligt je vlees op de bakplaat en Is het net gourmetten  ;)

Veel experimenteren, dan leer je hem kennen en zal je merken dat het een geweldig ding Is, ondanks het gebrek aan zuurstof regeling.
 
Bedankt voor je reactie. Die tip van 20 gr per briket is een goeie! Morgen ga ik een grote cote de boeit met been van 1000 gr smoken en grillen. Mijn plan:
Vlees inrubben met kruidenmix zout peper en bruine suiker
(Of pekelen in oplossing van water/appelsap) zout peper en suiker
Start met 5 briketten
Hout snippers geweekt in Alufolie met gaatjes
Kerntemperatuur meter erin
Roken met deksel er op
Temperatuur controle tot max 25 gr kern
Na ca 1 uur roken temperatuur erboven door meer briketten toe te voegen
Tot 50 gr kern en dan 20 minuten rusten in Alufolie
Wat denk jij?
 
Bedankt voor een warm welkom everybody! Zoals al gezegd dit weekend wordt er een cote de boeuf van ruim een kilo gesmoked... Kijken of het lukt...
Was verleden week in Queens/Wiliamsburg NYC en daar heb ik in 2 smoke bbq restaurants ribbs en brisket gegeten incl een mooie 'bark' korst. 14 uur gerookt.. Heb nog nooit zoiets zachts geproefd!
Maar het gerijpte USA vlees is van een heel andere orde dan hier ben ik bang...
 
rodenbecher zei:
Bedankt voor je reactie. Die tip van 20 gr per briket is een goeie! Morgen ga ik een grote cote de boeit met been van 1000 gr smoken en grillen. Mijn plan:
Vlees inrubben met kruidenmix zout peper en bruine suiker
(Of pekelen in oplossing van water/appelsap) zout peper en suiker
Start met 5 briketten
Hout snippers geweekt in Alufolie met gaatjes
Kerntemperatuur meter erin
Roken met deksel er op
Temperatuur controle tot max 25 gr kern
Na ca 1 uur roken temperatuur erboven door meer briketten toe te voegen
Tot 50 gr kern en dan 20 minuten rusten in Alufolie
Wat denk jij?

Ik ben erg nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat.
Laat je het nog even weten?
Graag met foto's natuurlijk  ;).
SUCCES !!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan