BasBQ
Beef en Steak

Christmas Brisket (1e ooit)

 
 
 

Lennart_Diegast

Stoker
Berichten
462
Aangezien ik met de kerst familie op bezoek krijg, heb ik besloten een Braziliaanse brisket uit de vriezer klaar te maken. Dit is mijn eerste full packer ooit dus best een risico zo met een kerstdiner voor de deur..

Afgelopen donderdag ochtend de brisket van 4,5 kg uit de vriezer gehaald en in de koelkast laten ontdooien. Mijn plan was om hem zaterdag te injecteren en te rubben en zondagochtend vroeg te bereiden.

De brisket was al zeer goed getrimd en ik hoefde heel weinig hard vet te trimmen.

De brisket is van bbquality en grain fed.
20231223_145746.jpg

20231223_145752.jpg


Na wat hard vet en wat dunne randen getrimd te hebben, heb ik de brisket gerubt met de beef rub van jort. Daarnaast geïnjecteerd met runderbouillon.

20231223_154414.jpg
.

Daarna een nacht in koelkast en de wekker op 6:00 uur gezet. Ik heb mn kamado joe op zaterdagavond al zoveel mogelijk voorbereid zodat ik zondagochtend met mijn slaaphoofd zo min mogelijk hoefde te doen 😁

Aangezien de weersvoorspellingen niet best waren, heb ik besloten met de nieuwe inktbird controller aan de slag te gaan. Zo kon ik ook de rest van het diner voorbereiden en gezellig doen met de familie.

20231224_082254.jpg

Na 2 uur op 115 en eiken rookhout voor de eerste keer gaan sprayen met appelazijn/water.

20231224_095559.jpg

Na 3 uur weer sprayen.

20231224_103739.jpg

Na 4 uur roken van de bbq gehaald.

Daarna ingepakt in aluminium folie en bij 96 ging het prikken goed en een half uur laten uitwasemen.
20231224_152627.jpg


Vervolgens ingepakt in nieuwe folie en 2 uur laten rusten.
20231224_160841.jpg


Het resultaat was echt veeel beter dan verwacht!!
20231224_183900.jpg

20231224_183920.jpg
20231224_191731.jpg

Bekijk bijlage 60407
IMG-20231224-WA0008.jpg


Echt heerlijk sappig en vooral de point was echt goddelijk!

Als voorgerecht vitello tonato bonbons en als sides bij het hoofd een truffel aardappelpuree en spruiten met gepofte kastanjes gemaakt.

Fijne dagen nog allemaal!!
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je mooi gedaan chef!

Ziet er goed uit. 😋😋
 
Lekkah hoor! mijn vrouw is niet van de brisket 😔 ze vind de smaak gewoon meh.. en ik zie het wel als drempel zoiets te maken voor familie voor bijv kerst 😅 chapeau!

hoelang heeft die er ongv op gelegen?
4 uur gerookt + gesprayed maar toen!
Met hoeveel graden ging die in de folie en voor hoelang?

Ik heb 2 verjaardagen hier thuis in februari ik voel daar wel wat voor weet alleen niet of ik het aan durf 🤭
 
Lekkah hoor! mijn vrouw is niet van de brisket 😔 ze vind de smaak gewoon meh.. en ik zie het wel als drempel zoiets te maken voor familie voor bijv kerst 😅 chapeau!

hoelang heeft die er ongv op gelegen?
4 uur gerookt + gesprayed maar toen!
Met hoeveel graden ging die in de folie en voor hoelang?

Ik heb 2 verjaardagen hier thuis in februari ik voel daar wel wat voor weet alleen niet of ik het aan durf 🤭
Oplossing: nieuwe/betere vrouw 😇

als het wel/niet durven het feitelijke bbq-en betreft (en dus niet het tegen de wens van mevr ingaan…) dan zou ik zeggen: gewoon proberen/doen. Tis niet zo moeilijk als je denkt…
 
Oplossing: nieuwe/betere vrouw 😇

als het wel/niet durven het feitelijke bbq-en betreft (en dus niet het tegen de wens van mevr ingaan…) dan zou ik zeggen: gewoon proberen/doen. Tis niet zo moeilijk als je denkt…
haha een andere *** kost je een halve hut 🤣
Het gras is nooit groener, ben allang blij dat ze vlees eet en soms bier drinkt.

stukje van 1kg zit ik niet over in maar 4.5kg en dat voor kerst..
 
Lekkah hoor! mijn vrouw is niet van de brisket 😔 ze vind de smaak gewoon meh.. en ik zie het wel als drempel zoiets te maken voor familie voor bijv kerst 😅 chapeau!

hoelang heeft die er ongv op gelegen?
4 uur gerookt + gesprayed maar toen!
Met hoeveel graden ging die in de folie en voor hoelang?

Ik heb 2 verjaardagen hier thuis in februari ik voel daar wel wat voor weet alleen niet of ik het aan durf 🤭
Hij ging om er half 7 in de ochtend op. 4 uur roken op 115-120. Ingepakt in de folie ( toen was de kern +-68 graden) en er om half 4 in de middag afgehaald op 96 graden. Half uur uitwasemen in de bbq en daarna 2 rusten in folie, handdoek en cooler.

Precies rond etenstijd klaar dus mijn gameplan heeft goed gewerkt 😃

Ik vond de bereiding eigelijk onwijs meevallen. Het is niet heel veel anders dan een short rib oid. Ik heb de filmpjes van smoking dad goed bekeken en dat gehanteerd (double indirect en fat cap omhoog enz).

Echt prima te doen. Gewoon vroeg beginnen zodat je niet zit te stressen qua tijd / ongeduldige eters.
 
Laatst bewerkt:
Hij ging om er half 7 in de ochtend op. 4 uur roken op 115-120. Ingepakt in de folie ( toen was de kern +-68 graden) en er om half 4 in de middag afgehaald op 96 graden. Half uur uitwasemen in de bbq en daarna 2 rusten in folie, handdoek en cooler.

Precies rond etenstijd klaar dus mijn gameplan heeft goed gewerkt 😃

Ik vond de bereiding eigelijk onwijs meevallen. Het is niet heel veel anders dan een short rib oid. Ik heb de filmpjes van smoking dad goed bekeken en dat gehanteerd (double indirect en fat cap omhoog enz).

Echt prima te doen. Gewoon vroeg beginnen zodat je niet zit te stressen qua tijd / ongeduldige eters.

Een tijdje terug ook voor het eerst brisket bereid en ik vond dat ook heel goed meevallen ondanks de volgens sommigen hoge moeilijkheidsgraad.

9 uur om een brisket van 4,5kg te bereiden is aangenaam kort. Ik denk dat mijn stuk van 1,5kg er zo'n 6u op lag, lol Die van jou ziet er wel top uit!
 
Netjes man! Ziet er zeer goed uit!

Allemaal blije eters aan tafel zeker?

Werkt de controller een beetje?
Ja iedereen tevreden en die controller werkt echt top. Echt heerlijk zo'n ding als je druk bent met andere dingen 👍
 
Wow. Ik wil die proeven!
 
Terug
Bovenaan Onderaan