BasBQ
Beef en Steak

Charcoal basket KJ2

Wessols

Sprokkelaar
Berichten
30
Middag,

Heb voor m'n verjaardag een charcoal basket gehad van KJ. Gisteren erin gestopt, maar nu passen m'n deflector plates niet meer op het onderste gedeelte van de KJ. Dat komt door de haakjes waarmee je 'm eruit kan tillen.

Nou is dat niet echt een probleem in eerste instantie, want dan komen die wat hoger te liggen. Maar nu past m'n lekbak niet meer :confused:.. Iemand hier ook "problemen" mee? Of tips welke lekbak ik kan kopen, zodat die wel past? Van IKEA wellicht?

En gebruiken jullie de as gasket onderin nog in de basket?
 
Ik gebruik de kick ash basket en die past perfect. Ik heb al meerdere horen "klagen" over de haakjes van de kj basket. Lijkt alsof deze niet gemaakt is voor de kj2, maar enkel voor de kj3.
 
Ik heb dezelfde voor mijn Classic 2 en ik heb de stenen op die pootjes liggen waarmee de basket aan de elevator hangt. Ligt die inderdaad wat hoger, maar nog meer dan zat ruimte voor een grote lekbak.
Dit is wel bij gebruik van de bovenste roosterpunten. Als je de roosters op het onderste niveau doet past een lekbak inderdaad niet. Die onderste gebruik ik eigenlijk alleen als ik direct ga grillen.
 
Ik heb dezelfde voor mijn Classic 2 en ik heb de stenen op die pootjes liggen waarmee de basket aan de elevator hangt. Ligt die inderdaad wat hoger, maar nog meer dan zat ruimte voor een grote lekbak.
Snap niet helemaal wat je bedoeld, heb je misschien een foto hoe je setup is?
 
3729f063c535628567b452f853333443.jpg

5861e3a69caf4e4da2f75c7da9057365.jpg


Zo leg je de stenen erop. Dus gewoon op de haken van de basket.

Dan kan je ervoor kiezen om een lekbak op de stenen te zetten, of je pakt het accesoirerek op de onderste verdieping en zet hem daarop. Dan je rooster op de bovenste verdieping en dan zie ik geen probleem.

Wellicht begrijp ik jou verkeerd? Tussen het onderste en bovenste niveau heb je minstens 12 cm ruimte, ruim voldoende voor een lekbak.
 
Even kicken. Geeft die basket zoveel meerwaarde? Ik lees wel dat het verbruik dan wat hoger is, maar dat het vooral handig is om eventjes het fijne houtskool eruit te halen. Zelf schoffel ik nu doorheen de overgebleven houtskool voordat ik hem terug aansteek en leeg dan eventjes de aslade.
 
Even kicken. Geeft die basket zoveel meerwaarde? Ik lees wel dat het verbruik dan wat hoger is, maar dat het vooral handig is om eventjes het fijne houtskool eruit te halen. Zelf schoffel ik nu doorheen de overgebleven houtskool voordat ik hem terug aansteek en leeg dan eventjes de aslade.
Kort: ja

Je vervangt deze door het gietijzeren rooster op de bodem. De luchtstroom is hierdoor nog makkelijker te regelen. Werkt echt geweldig. Het mandje raakt niet verstopt tov de gaatjes in dat gietijzeren rooster.
In jouw geval zou ik wel voor de originele Kick Ash basket gaan. Die is er ook voor de kamado joe classic.
 
Ik ben ook wel van plan zo’n mandje te kopen omdat ik steeds na een uurtje of 8 heb dat de gaatjes verstopt zitten. Daarvoor raken ze vaak al verstopt waardoor de temp niet meer stabiel blijft. Maar ik vraag me af, waarom de kickash ipv kamado Joe? De kickash heeft toch dunnere spijltjes dus sneller versleten?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ik had het idee dat die meer voor de kj3 waren, maar kan me vergissen. Destijds voor kick ash gekozen omdat dat het origineel was en werdt aangeraden.
 
Dit hoort natuurlijk niet in de asbak maar in materiaal. Verplaatst
 
Even kicken. Geeft die basket zoveel meerwaarde? Ik lees wel dat het verbruik dan wat hoger is, maar dat het vooral handig is om eventjes het fijne houtskool eruit te halen. Zelf schoffel ik nu doorheen de overgebleven houtskool voordat ik hem terug aansteek en leeg dan eventjes de aslade.
Gebruik 'm nu een tijdje en het is een meerwaarde vind ik. Betere luchtstroom en als dat kleine gruis valt er mooi tussendoor. Moet wel zeggen dat ik veel meer as in m'n lade heb zitten dan hiervoor. Kan ook met houtskool te maken hebben ben namelijk net bij het gebruik gewisseld naar een nieuwe zak (ander merk)!
 
Kort: ja

Je vervangt deze door het gietijzeren rooster op de bodem. De luchtstroom is hierdoor nog makkelijker te regelen. Werkt echt geweldig. Het mandje raakt niet verstopt tov de gaatjes in dat gietijzeren rooster.
In jouw geval zou ik wel voor de originele Kick Ash basket gaan. Die is er ook voor de kamado joe classic.

Denk dat ik de vorige keer je bijdrage gemist heb en kom er nu weer op uit. Lees net dat dan het roostertje beneden eruit gaat. Lijkt me idd wel logisch, want na een hele lange sessie kan deze wel verstoppen. Zelf schoffel ik voor elke sessie zodat het klein grut eruit is.

Dus mss toch maar een ash basket gaan aanschaffen.

Edit: Toch maar even wachten, want overal uitverkocht :confused:
 
Laatst bewerkt:
Ding is echt ideaal! Nog nooit een verstopping gehad en als ik m'n kj weer aan wil zetten, even aan de mand rommelen en de as valt naar beneden in de opvangbak.
Deze legen en aanmaken maar!
 
Denk dat ik de vorige keer je bijdrage gemist heb en kom er nu weer op uit. Lees net dat dan het roostertje beneden eruit gaat. Lijkt me idd wel logisch, want na een hele lange sessie kan deze wel verstoppen. Zelf schoffel ik voor elke sessie zodat het klein grut eruit is.

Dus mss toch maar een ash basket gaan aanschaffen.

Edit: Toch maar even wachten, want overal uitverkocht :confused:
Volgende keer goed lezen, want toen was hij niet uitverkocht .
Het scheelt echt, snap eigenlijk niet dat dit er niet standaard in zit (tuurlijk snap ik dat wel, maar het zou anders moeten zijn ).
 
Hmm, ik heb nog niet meegemaakt dat de gaatjes van het originele 'rooster' verstopt zijn. Toch vind ik de KAB een mooie aanvulling. Hoe gaan we dit thuis verkopen? :p Eerst maar eens het D&C systeem halen...
 
Volgende keer goed lezen, want toen was hij niet uitverkocht .
Het scheelt echt, snap eigenlijk niet dat dit er niet standaard in zit (tuurlijk snap ik dat wel, maar het zou anders moeten zijn ).

Er is zo een kamado joe pagina op FB en een winkel reageerde op mijn vraag dat ze er nog hadden, maar ze hadden die niet in hun wegshop staan. Dus ik antwoorde dat da wss de reden was dat ze er nog hadden :p Dag erna tagd die mij weer met de melding dat het op de website staat met link en dat die uitverkocht is :rolleyes:
Eigenlijk raar dat ze nergens kunnen volgen met die dingen. Normaal vliegen die kleine chineesjes erop om er ineens 10000'den te maken :D En op ali bestellen heeft geen net, want kosten daar €40 en komt er nog €127 verzendkosten bovenop🤣
 
Ben even aan het rondkijken geweest en kom 2 types tegen als ik op KJ zoek. Eentje die blijkbaar aan de D&C ring komt te hangen en eentje met gewoon 2 handgrepen aan. Mijn dealer is KJ dealer zelf en biedt enkel deze met de handgrepen aan waarvan ik zou vermoeden dat ze niet origineel zijn.
Ze zijn wel even duur op het eerste zicht.

Dus geen idee wat het beste is dan, want zag hier op het forum eens dat er met een bepaald type wat problemen waren, of vergis ik mij?
 
Die aan de D&C hangt is origineel, die met handvaten is kickash of een ander merk. Ik zit er zelf ook voor te kijken en op de foto's lijkt het alsof de originele los staat van de firebox en de kickash niet. Gevoelsmatig zou zit voor een betere luchtflow moeten zorgen. Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Die aan de D&C hangt is origineel, die met handvaten is kickash of een ander merk. Ik zit er zelf ook voor te kijken en op de foto's lijkt het alsof de originele los staat van de firebox en de kickash niet. Gevoelsmatig zou zit voor een betere luchtflow moeten zorgen. Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk

Gij zit met hetzelfde idee als ik ivm dat hangen
 
Terug
Bovenaan Onderaan