BasBQ
Beef en Steak

Char Siu 2.0 met Yangzhou Fried Rice en Smoorboontjes

 
 

Sticky Fingers

Pitmaster
Berichten
546
In navolging van al die lekkere plaatjes van Char Sui en Yangzhou Fried Rice op dit forum werd het eens tijd om zelf aan de slag te gaan met deze lekkere gerechten. Mijn 2 beste vrienden uitgenodigd waar ik mee doe bbqen en bierbrouwen voor een gezellig woensdag middagje / avondje.

41858433-C9D0-4476-B817-56E55666475D.jpeg


Het recept van de Yangzhou Fried Rice heb ik van Sander72 :


Ik was eerst aan twijfelen of ik Yangzhou Fried Rice in de wok of op het fornuis zou maken maar het was lekker zonnig in het zuiden des lands en ik had zoiets van dit moet ook op de Kamado kunnen.

Eerst gecontroleerd of de wok wel paste op de Joe , dat paste precies op de ring waar normaal de plate setters op liggen.
13BB127F-1ED7-4372-B310-FE275188065E.jpeg


Toen was het tijd om de Joe op te stoken tot 180c direct.

Ondertussen alles mooi op de tafeltjes gezet en de wok geplaatst.

B4EAE75E-00DB-46CA-AAD2-37B81C9D6EB2.jpeg


En toen kon het feestje beginnen :

Olie in de pan gedaan en dan knoflook erin gedaan om de olie een smaakje te geven,die er weer uit en toen de rijst er beetje bij beetje bij gedaan:

ABF2635E-C1A5-4C55-98E2-B3531E64F8B2.jpeg


Was toch mooi om zo lekker in de zon op een woensdag middag te wokken ( had dit nog nooit eeder gedaan op deze mannier een wokpan gebruiken op een kamado )

Ondertussen de rest van de ingrediënten erbij gedaan :

FE4E3E06-436E-443B-B410-B48EA44BCDAC.jpeg


En maar lekker roeren door die pan 😅

Dan de Yangzhou Fried Rice op smaak brengen en je hebt een heerlijke pan Yangzhou Fried Rice

5E8CEF6C-F541-4B37-9735-27CC18353E05.jpeg


Vervolgens was het tijd voor de Char Sui 2.0 die ik de dag ervoor in de marinade had gezet.

Ik heb dit volgens recept van Ewald gemaakt :


Dit was sowieso al een feestje om te maken met al die lekkere ingrediënten wat erin gaan. Ik had nog in de vriezer twee lekkere stukjes Iberico secreto liggen :

A310D42E-E74B-4136-8E40-0511842504E4.jpeg


Wel handig mijn kookhobby tiq ik had voor 90 % alles op voorraad van de ingrediënten en heb ik alleen de Nam Yu hoeven te kopen en rozenlikeur van Mei Kuei Lu Chiew en als kleurstof heb ik de marinade gebruik waar de Nam Yu (rode gefermenteerde tofu ) in badderde.

Voor de wijsneuzen onder ons die zullen de sesamolie missen op de foto 😇 maar deze zit er wel in 🤗

A3354F06-A2E1-424F-B40A-8C09B760A509.jpeg


Alle ingrediënten bij elkaar gedaan :

6ACD5D17-14CB-422D-82A3-A03CC78A3316.jpeg


Wat een mooi kleurtje heeft dat en vooral wat een complexiteit aan geuren en smaken 😋 ( ik wordt daar onbewust wild van 😅 )

Vervolgens het vlees in een schaal gedaan en de marinade erover ( ik ben niet zo held om dat in een vacuümzak te doen 😅 ik vrees tot ik dan ruzie thuis krijg en alle keuken kastjes onder de rode marinade zitten 😉 )

E9848466-C13C-476C-8E8D-C5F65E9D645E.jpeg

Dit heeft met folie erover een nachtje mogen marineren , waar ik het de volgende dag eruit heb gehaald om te bereiden.

Bbq opgestookt naar 200 c indrect:

0768E462-14E1-4FDE-A9B7-29FFE437E9DF.jpeg



Om het vervolgens af te grillen :

F01CA69E-DC6B-4F39-A170-DFFC21BBA77B.jpeg


Man man man …. Wat rook dat zalig !!

Ondertussen heb ik nog smoorboontjes gemaak ( helaas geen foto van de bereiding ) maar das simpel op het fornuis bereid en niet zo spannend.

Vervolgen heb ik de bordjes opgemaakt en opgediend.

09904730-58B1-47B0-A2D4-757D37E40D1E.jpeg


Wat we er van vonden ?

In 2 woorden :FOCKING LEKKER !

Deze recepten gaan in mijn receptenboek en zullen nog vaak de revu passeren.

Mijn dank heren Ewald en Sander72 voor het delen van deze smakelijke recepten👊🏻
 
Laatst bewerkt:
Ja dat was ook mijn gedachte. Je kan je Q op 180⁰ instellen, maar zodra je de klep open laat gaat het los, lijkt me
Daar heb je helemaal gelijk in! Zodra je de deksel en de wokpan erop zet schiet inderdaad de temperatuur flink om hoog. Maar das in dit geval niet zo een probleem als je aan wokken bent op de bbq.

Ik ben nog een beetje een leek in dit soort dingen! Dus neem me niet kwalijk als ik iets fouts type kwa zoiets , voor mij is het ook een groot avontuur als ik zoiets onderneem 🤗
 
Ziet er heerlijk uit. De yangzhou is hier ook geregeld als bijgerecht te vinden.
Misschien een uitdaging probeer eens de 5-spice van jonnie boer (blikjes van euroma), daar zitten de echte originele 5 kruiden in dat zijn: Venkelzaad, Steranijs, Schezuan-peper, Kruidnagel, Kaneel.
En probeer eens de hoisin van Lee Kum Kee.
Ik ben niet zo'n fan van het merk Mee Chun.
 
Ziet er heerlijk uit. De yangzhou is hier ook geregeld als bijgerecht te vinden.
Misschien een uitdaging probeer eens de 5-spice van jonnie boer (blikjes van euroma), daar zitten de echte originele 5 kruiden in dat zijn: Venkelzaad, Steranijs, Schezuan-peper, Kruidnagel, Kaneel.
En probeer eens de hoisin van Lee Kum Kee.
Ik ben niet zo'n fan van het merk Mee Chun.
Lekker was het zeker. En de Yangzhou rijst is een blijvertje geworden na afgelopen woensdag.

Danke voor de tip Ewald! Ik zal eens opzoek gaan naar de 5-spice van jonnie boer.

Dan heb ik wel nog een vraagje over de hoisin saus van Lee Kum Kee. Wat maak die anders kwa smaak dan de Mee Chun?
 
Dit ziet er prima uit.
Vo.gende keer graag ff een seintje zodat ik ff aan kan schuiven. 😋
 
Dan heb ik wel nog een vraagje over de hoisin saus van Lee Kum Kee. Wat maak die anders kwa smaak dan de Mee Chun?
Ik vind die van Mee Chun vlak van smaak en een beetje wrang. Maar alles van dat merk laat ik links liggen.
Die van Lee Kum Kee gaan je smaakpapillen van trekken, erg lekker.
 
Dit ziet er prima uit.
Vo.gende keer graag ff een seintje zodat ik ff aan kan schuiven. 😋
Als ik het de volgende keer ga maken en je bent in de buur wip je maar gezellig langs voor een heerlijk homemade biertje en food!
 
Ik vind die van Mee Chun vlak van smaak en een beetje wrang. Maar alles van dat merk laat ik links liggen.
Die van Lee Kum Kee gaan je smaakpapillen van trekken, erg lekker.
Oke! Ik weet niet beter dan tot ik die van Mee Chun heb. Als ik weer naar de toko ga zal ik eens zoeken naar Lee Kum Kee.
 
Ik vind die van Mee Chun vlak van smaak en een beetje wrang. Maar alles van dat merk laat ik links liggen.
Die van Lee Kum Kee gaan je smaakpapillen van trekken, erg lekker.
Grappig dat jij dat zo ervaart, ik vind juist Lee Kum Kee onsmakelijk. En erg dun ook. Voor mij is Mee Chun de lekkerste.
 
Grappig dat jij dat zo ervaart, ik vind juist Lee Kum Kee onsmakelijk. En erg dun ook. Voor mij is Mee Chun de lekkerste.
Ik ga ga binnenkort kort weer naar de toko toe en dan ga ik een pot Lee Kum Kee kopen en dan kan ik mijn oordeel vellen welke ik lekkerder vind !
 
Kijk, dat is lekker koken zeg. 😋

Heeerlijk!

Geef de volgende keer ff een seintje, dan kom ik met @Peter64 en @LOMPE laars mee.
 
Lijkt me een feestje zo op de woensdag
 
Terug
Bovenaan Onderaan