BasBQ
Beef en Steak

Cederplank herbruikbaar?

Richard Sellelof

Tondelzoeker
Berichten
20
20210302_174854.jpg

Vandaag heb ik een lekkere kabeljouwfilet gemaakt op een cederplankje. Nu vroeg ik me af of, en indien ja, hoe ik dit plankje het best bewaar.

Bedankt voor de reacties!
 
Ikzelf bewaar ze in een la in de keuken. Rechtop.
Zijn ze herbruikbaar? Mits niet volledig verbrand, spoel ik de bovenkant af met heet water en een afwasborstel. Daarna dag laten drogen en dan opbergen.
 
Zoals Frits gebruik ik ze ook maar 1 keer je krijgt ze n.l. nooit meer goed schoon.



Dit is de onderkant van een ceder plankje slechts 1 keer gebruikt ik denk dat als ik dit plankje nog een keer zou gebruiken m'n visje ook een beetje donker gaat kleuren bovendien de vlees/vis sappen van een eerdere rokerij was je er niet uit en dat lijkt me niet zo gezond als je het plankje even niet gebruikt hebt.

 
Als ik hem eerst een tijdje laat weken dan kan ik hem vaker gebruiken. Als ik dat niet doe is ie te ver heen. Wel een betere rooksmaak
 
Ik gebruik ze ook 2x. Wel afhankelijk van hoe het eruitziet natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Met het oog op vis/vlees-sappen en hygiëne zou ik het bij 1 keer als plankje gebruiken laten. Maar dan hoef je hem natuurlijk niet weg te gooien, je kunt hem zo goed mogelijk schoon branden (na de bereiding even die vis/vlees-kant van de plank ook aangloeien) en daarna als losse stukje rookhout aan je kooltjes toevoegen bij een volgende sessie. Cedar hout geeft een hele fijne rook die je best bij veel produkten kunt gebruiken.
 
als je ze met heet water en een inox sponsje schoon schuurt dan zijn ze gerust herbruikbaar.

Een echt kapblok bij de beenhouwer is ook in hout, wordt ook dagelijkse met een soort stalen borstel proper "geschuurd".
 
als je ze met heet water en een inox sponsje schoon schuurt dan zijn ze gerust herbruikbaar.

Een echt kapblok bij de beenhouwer is ook in hout, wordt ook dagelijkse met een soort stalen borstel proper "geschuurd".
Lijkt mij ook geen probleem inderdaad

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Een echt kapblok bij de beenhouwer is ook in hout, wordt ook dagelijkse met een soort stalen borstel proper "geschuurd".

Dat is wel iets ander hout dan het zachte en open cederhout. Maar goed, als je goed poetst zal het best gaan.
 
Dat is wel iets ander hout dan het zachte en open cederhout. Maar goed, als je goed poetst zal het best gaan.
Zou het toch best verwonderlijk vinden als rookplankje.nl aangeeft dat het kan, maar het uiteindelijk schadelijk is. Lijkt me niet goed voor de klandizie

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Zou het toch best verwonderlijk vinden als rookplankje.nl aangeeft dat het kan, maar het uiteindelijk schadelijk is. Lijkt me niet goed voor de klandizie

Als de verkoper zegt dat het kan, dan kan het! :)
 
Voor vlees en vis max 1 keer. Dan de fik erin.
Ga me niet ziek eten aan wat achtergebleven bacteriën.
 
Voor vlees en vis max 1 keer. Dan de fik erin.
Ga me niet ziek eten aan wat achtergebleven bacteriën.
Ik denk niet dat eventueel achterbleven bacteriën na 20 tot 25 min in 150 tot 185 graden nog veel doen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
+1 voor 1 keer gebruiken, mocht ik minder dan de helft van een plank nodig hebben wil ik een plank nog wel eens in 2en zagen. Zonde om meer dan de helft niet te gebruiken..
 
Terug
Bovenaan Onderaan