BasBQ
Beef en Steak

Canelé Bordelais

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.851
Het leuke van de fotowedstrijd is dat je wel eens recepten tegen komt die je anders niet zo snel zou zoeken.

Ik was op zoek naar iets anders dan de geijkte (no offence) Franse klassiekers.
In mijn zoektocht kwam ik dit tegen.

. Nog nooit van gehoord, maar het klinkt Frans 🤣.
Een Noord Franse klassieker, welke mij gelijk deed denken aan een muffin 😁😂. Effin boter, bloem, suiker, ei, melk, kaneel En rum.. Ik ben om 😋.

Na eerst speciaal vormpjes te hebben besteld, ja deze klassieker heeft zijn eigen vormpjes genaamd: canelé vorm (ik had het zelf kunnen bedenken 🤣).
Tijd voor het beslag.

20220227_103901.jpg


Boter, bloem, ei, suiker en rum.
Eerst een beurre noisette gemaakt, daarna de suiker met eieren geklopt en vervolgens alles rustig aan gemengd.

20220227_105840.jpg


Het zou er uit moeten zien als een soort pannenkoek beslag. Ik vond deze iets aan de dunne kant, dus wat extra bloem toegevoegd.
Dit mocht een nachtje in de koelkast.

De volgende dag de de Q opgestookt naar 230 graden. Ik had stiekem gisterenavond al een testrun gedaan met 45 minuten op 210 graden, maar dat gaf niet het gewenste resultaat 🤔.
Daarom nu eerst 230 graden. 15 minuten.

20220228_193704.jpg
20220228_193809.jpg


Na 15 minuten de temperatuur terug gebracht naar 200 graden. Hiervoor wilde ik eigenlijk een deflector gebruiken, maar deze was niet nodig, de Q zakte redelijk snel.

Na nog eens 30 minuten.
20220228_202224.jpg

20220228_202359.jpg


Het ziet er in ieder geval goed uit.

Echter bleek ook bij deze run de canelé moeilijk uit de vormpjes te komen. Ik vermoed dat het beslag toch nog te vloeibaar was.

Desalniettemin een leuk bordje opgemaakt.
Ik had ondertussen de rumkaramel gemaakt. Wat pecannootjes er bij. Bolletje kaneelijs en smullen maar...
20220228_203744.jpg

20220228_203754.jpg



Uiteindelijk een heerlijk bordje. Leuk recept. Zeker nog genoeg verbeterpunten, maar het was zo al erg lekker.

😋😋
 
Heerlijk, welke foto gaat er mee doen?
 
Lekker hoor.
Volgens mij met ijs een toppertje.

Sjieke vormpjes ook.
 
Ik had alleen beslag voor wel 20 vormpjes, maar ben er achter dat het prima pannenkoeken zijn 😂.
Hahaha
Daar zullen er bij jou thuis nog een aantal blij mee zijn.
Papa heeft punten gescoord 👌
 
Ziet er heerlijk uit. Lijkt wel alsof ik dit toetje of bijgerechtje reeds eerder heb gezien 😝 succes met de fotowedstrijd
 
Wat een tof recept en prachtige foto’s! Deze komt hier hoog op het lijstje!
 
Gij het weer flink zitten snoepen Broer. Ziet er heerlijk uit, TOP
 
Terug
Bovenaan Onderaan