BasBQ
Beef en Steak

C?te ? l?os, Skirt Steak en Zalm

 
 

iquse75

Kooltjesharker
Berichten
124
Zeker niet stilgezeten; maar ook al lange tijd niets meer op/voor het BBQ Genootschap geplaatst. Afgelopen zaterdag mocht ik voor een paar campingvrienden iets goeds op tafel zetten, een mooi moment om weer eens foto's te maken en een verslag te schrijven.
Op het programma stond een dry Aged C?te ? l?os, Zalm in mosterd-dille saus en een Skirt Steak. Vooral deze laatste was een volslagen verassing. Mijn slager wilde hem in eerste instantie liever niet verkopen vanwege de mindere malsheid (geen grain fed, maar van zijn eigen Hollandse runderen), toch wilde ik deze proberen.

Gestart met het samenstellen van de marinade voor de Skirt Steak gewapend met een recept van www.southerndutchbbq.com:
- 5 Tenen knoflook
- 1/2 Cup verse rozemarijn
- 1/2 Cup verse tijm
- 60 ml Citroensap
- 80 ml Olijfolie
- 1 tl Versgemalen zwarte peper
- 1/2 tl Versgemalen zeezout

sks01.jpg


En alle ingredi?nten bijna in de benodigde vorm:

sks02.jpg


Vervolgens de Skirt Steak van 800 gram met de ingredi?nten in een ziplock zak:

sks03.jpg


Nadat de ziplock zak al een paar uur in de koelkast verdwenen was weer werk aan de winkel! De mosterd-dille saus diende deze keer gefabriceerd te worden. Het recept hiervan heb ik gevonden via www.pinterest.com:
- 2 el Mosterd
- 2 el Suiker
- 2 el Witte wijn azijn
- 100 ml Olijfolie
- 100 ml Zure room
- 1 Bos fijngehakte verse dille
- Beetje gemalen witte peper en zout

zlm01.jpg


Na flink aan het hakken geweest te zijn met mijn vlijmscherp camping mes (ahum) alles bij elkaar gedaan en een mooie saus van gemaakt:

zlm02.jpg


De saus vergezelde ondertussen de Skirt Steak in de koelkast, tijd voor een biertje!

In de middag zaten de weersgoden ons helaas flink tegen, tot half zes viel het met bakken uit de lucht tot het plotsklaps helder werd en de zon zelfs heerlijk begon te schijnen. Tijd om de briketten op te starten en de barbecue voor te bereiden. Nadat de briketten rustig aan heet aan het worden waren de Skirt Steak uit de ziplock gehaald en afgedept met keukenrol, het resultaat zag er prima uit:

sks04.jpg


Ook nog even een groepsfoto gemaakt van al het lekkers wat deze avond op de barbecue terecht is gekomen:

tghr.jpg


De C?te ? l?os lag al een uurtje buiten de koelkast, een prachtig dry aged stuk van 1.2KG:

cal01.jpg


Uiteraard behoefde dit stuk geen marinade, rub of wat dan ook: heerlijk met alleen versgemalen zeezout, zwarte peper en twee blokjes appelhout op mijn dappere Smokey Joe:

cal02.jpg


Blijft altijd heerlijk om te zien die eerste rookpluimpjes op zo'n uiteindelijk weertechnisch perfecte avond:

goj.jpg


Besloten om de kerntemperatuur niet verder op te laten lopen dan 45 graden, zelf houd ik van "bloody" en zorgt het searen en rusten nog voor een temperatuurstijging:

cal03.jpg


De temperatuurkeuze heeft perfect uitgepakt, de buitenste delen van het vlees waar keurig ros? en binnenste delen waren super sappig rood, voor ieder wat wils:

cal04.jpg


Nog een klein beetje zeezout erop en aanvallen maar:

cal05.jpg


Man o man, wat was dat een magnifiek stuk vlees: met een goed speciaal biertje was dit op en top genieten!

Voor de kinderen hadden we ondertussen al een tweede barbecue klaarstaan, die hebben prima genoten van hamburgers, vers gemaakte sat? en uiteraard de bbq worstjes.
Het werd tijd om de Zalm en de Skirt Steak van stal te halen, de "kinderbarbecue" teruggebracht wat temperatuur betreft en de zalm was al een half uurtje voorzien van de marinade:

zlm03.jpg


Twee stukken met de mosterd-dille marinade en twee stukken met mosterd en basterd suiker. Overigens: ik dacht dat we slechts 500gram vis hadden, dit bleek ook nog eens 1.2KG te zijn; een beetje veel van het goede en lekker een stukje voor de lunch de dag erna bewaard.

Na een minuut of 25 was de Zalm bijna 50 graden en konden we ook deze verorberen:

zlm04.jpg


Toen brak voor mij het meest spannende c.q. benieuwde moment van de avond aan: hoe zou de Skirt Steak zijn? Ondertussen al een starter met houtskool roodgloeiend en bovenop de briketten van de dappere Smokey Joe gegooid. Nadat deze gloeiend en gloeiend heet was geworden de Skirt Steak er opgelegd en vier minuten aan beide zijden high & fast gegrilld. Die twee keer vier minuten duurden overigens voor het gevoel wel erg lang:

sks06.jpg


En wat vonden we ervan? De slager had, uuuh, gelijk en ongelijk: de smaak van het vlees was echt helemaal top! Wel bleek dat de gehele Skirt Steak zeer wisselend was; er zaten stukken bij die niet te kauwen waren en er zaten stukken bij die een prima bite hadden (uiteraard volledig tegen de draad gesneden). Ik ga zeker een keer een grain fed Skirt Steak proberen, het vlees smaakt namelijk naar meer, veel meer!








 
Lijkt me heerlijk
 
Ziet er allemaal lekker uit.
Maar wat is Skirt Steak? Kraaivlees-Onglet?
 
Borsalino zei:
Ziet er allemaal lekker uit.
Maar wat is Skirt Steak? Kraaivlees-Onglet?

Volgens mij is Onglet in een Thick Skirt, een Skirt Steak is van het middenrif.
 
Wat een prachtige foto's mag ik je vragen naar je apparatuur (ik gok een DSLR), instellingen en nabewerking, misschien zelfs een Photoshop action die je gebruikt?
 
Mooie plaatjes, ziet er super uit!
 
Heerlijke foto's hier hou ik van!
Dit is genieten op het Genootschap, dank je!
 
Prachtig (ook de foto's)!
 
Gilles zei:
Wat een prachtige foto's mag ik je vragen naar je apparatuur (ik gok een DSLR), instellingen en nabewerking, misschien zelfs een Photoshop action die je gebruikt?

Hallo Gilles, dank! Inderdaad een Canon DSLR die ik op de A/V stand zet en instel op een groot diafragma (laag F nummer) van bijvoorbeeld 4.5. Hierdoor krijg je een mooie scherpte(diepte) in de foto. Wat nabewerking betreft doe ik niet heel erg veel, vooral de witbalans corrigeren, de exposure finetunen en met de levels naar smaak de foto aanpassen. Vervolgens verklein ik de foto en verscherp indien nodig nog na. Ik zal eens kijken of ik een leuke tutorial kan vinden die je vooruit helpt.
 
Dank allemaal voor de complimenten, fijn weer eens een zinnige bijdrage geleverd te hebben.
 
iquse75 zei:
Gilles zei:
Wat een prachtige foto's mag ik je vragen naar je apparatuur (ik gok een DSLR), instellingen en nabewerking, misschien zelfs een Photoshop action die je gebruikt?

Hallo Gilles, dank! Inderdaad een Canon DSLR die ik op de A/V stand zet en instel op een groot diafragma (laag F nummer) van bijvoorbeeld 4.5. Hierdoor krijg je een mooie scherpte(diepte) in de foto. Wat nabewerking betreft doe ik niet heel erg veel, vooral de witbalans corrigeren, de exposure finetunen en met de levels naar smaak de foto aanpassen. Vervolgens verklein ik de foto en verscherp indien nodig nog na. Ik zal eens kijken of ik een leuke tutorial kan vinden die je vooruit helpt.

Deze nabewerking zorgt al voor een leuke kwaliteitverbetering: http://www.candidcass.com/quickly-easily-correct-color-casts-using-photoshop
 
Mooi verslag, en foto's 👌
 
Terug
Bovenaan Onderaan