Beef en Steak

BWB entrecote reverse sear

Free_ltd

BBQ Junkie
Vandaag dus de eerste keer de Kamado Joe Classic gebruikt nadat hij gisteren geleverd was.
Opgestart met 3 wokkels, maar na een tijdje op 110° te hebben, zakte de temperatuur ineens en had ik het gevoel dat hij ging stoppen. Dus de gasbrander erbij genomen en wat hitte bijgebracht.

Toen hij dan redelijk stabiel was tussen 100° en 110°, heb ik er een blok je oak hout bijgelegd en dat begon na een 10-tal minuten te roken. Dus ook tijd voor het stukje vlees erop. Maar na een tijdje zag ik geen rook meer eruit komen, en bij het open doen bleek dat het houtskool ter hoogte van het blokje niet meer genoeg hitte gaf om te roken. Dus blokje verplaatst en toen liep hij gelijk een trein. Dus met aansteken heb in nog wel wat lesjes te leren.

Bij 48°C kern heb ik hem eraf gehaald en daarna de Joe vol open gezet om hem een 10-tal minuten erna te searen. De ruit is niet goed gelukt en geen idee waarom niet. Mss rooster niet heet genoeg. Zat thans op 270°C toen.

Daarna 15min onder folie laten rusten en toen was hij lekker sappig. Hadden nog vrienden op bezoek. Zelf vond ik hem iets te zout, maar de vrouw van het andere koppel, was er helemaal weg van. Voor de rest mocht het wat minder zout. Ik had op verschillende sites en filmpjes gezien dat ze ruimschoots de steak met zeezout bestrooien en dat heb ik dus ook gedaan. Maar het mocht wel wat minder.

Al bij al was het toch wel een heerlijk stukje vlees, desondanks het Belgisch Witblauw was met geen al te grote vetmarmering. Maar moet wel nog veel leren ivm de temperatuur houden :) Maar ben tevreden met deze eerste kennismaking met de kamado.

BTW: de foto's zijn niet gemaakt om mee te doen aan een fotowedstrijd :ROFLMAO:

IMG_7333.jpeg

IMG_7334.jpeg

IMG_7336.jpeg

IMG_7337.jpeg

IMG_7339.jpeg

Mooi eindresultaat! En wat een machine hé?!

Ik wil hem wel wegwerken voor jou :D
In ieder geval heb je een excuus om hem nog een keer te maken. Denk dat het een kwestie van oefenen is. Misschien je houtskool vervangen?

Ik wil hem wel wegwerken voor jou :D
In ieder geval heb je een excuus om hem nog een keer te maken. Denk dat het een kwestie van oefenen is. Misschien je houtskool vervangen?

Heb in de diepvries nog zo eentje steken :-).
Houtskool zou prima moeten zijn. Maar morgen na het fietsen eens uitfilteren en de rooster poetsen. Moet deze goed onderhouden van mijn vrouw, desondanks ik hem zelf betaald heb :-)

Ziet er prima uit. Foto's zijn voor een album.
Het bbq resultaat wordt gegeten en gewaardeerd. . Sjiek.

Ziet er toch smakelijk uit.
Geleerd om volgende minder zout te gebruiken toch

Toch een prima eerste run met de Joe. De cuisson van je steak is mooi bleu-chaud. En die foto kan prima mee doen toch?

Volgende keer het vlees even droog deppen voordat je gaat grillen. Eventueel een klein beetje boter er op doen. Je rooster moet nu eerst het vocht gaan verdampen alvorens het grill strepen kan gaan maken.
En wat betreft de temp in de kamado. Ik moet mijn ei altijd minimaal 30min aan hebben alvorens ik met low en slow begin. Kunnen alle kolen mooi aan gaan. En het eventuele vocht uit de stenen gedrongen worden.
Gelukkig heb je nog z’n mooie steek liggen en zullen we snel weer verblijd worden met meer foto’s

Toch een prima eerste run met de Joe. De cuisson van je steak is mooi bleu-chaud. En die foto kan prima mee doen toch?

Volgende keer het vlees even droog deppen voordat je gaat grillen. Eventueel een klein beetje boter er op doen. Je rooster moet nu eerst het vocht gaan verdampen alvorens het grill strepen kan gaan maken.
En wat betreft de temp in de kamado. Ik moet mijn ei altijd minimaal 30min aan hebben alvorens ik met low en slow begin. Kunnen alle kolen mooi aan gaan. En het eventuele vocht uit de stenen gedrongen worden.
Gelukkig heb je nog z’n mooie steek liggen en zullen we snel weer verblijd worden met meer foto’s

Moet idd wel toegeven dat het een geslaagde first run was. Ik had die vrienden in de namiddag wat snel uitgenodigd omdat ik toen zag dat het echt wel veel vlees was voor ons tweetjes. Had ze wel gewaarschuwd dat het een test was, maar ze waren heel tevreden van het resultaat.

Die tip van nog eens droog te deppen, kende ik nog niet en neem ik zeker mee. Klinkt ook plausibel.

Het aansteken blijft nog een punt om te leren. Ik lees overal met 3 wokkels en als hij aan de 100° zit, beginnen schuifjes te regelen om hem daar te houden. Maar 2 x is hij zo niet doorgeschoten. Dus vraag me af of ik hem niet eerst hogerop ga laten lopen om hem dan terug te dringen naar 100° zodat de kolen wat verder zijn. Voor een korte sessie allemaal geen probleem, maar als ik straks een sessie van 8 à 10u ga doen, moet het wel heel correct verlopen.

De foto is toch niets voor mee te doen aan de maandelijkse wedstrijd :ROFLMAO: Ik ga volgende week wat gerief halen zoals houten plankjes omdat da mooier presenteert.

• Leuk
Waarderingen: Bram
Terug
Bovenaan Onderaan