Ik heb niet genoeg tijd om er een écht recept op het betreffende subforum van te maken en bovendien heb ik het niet op de BBQ gemaakt, maar dit is ongeveer de werkwijze. Let wel, ik bak vaker brood dus ik doe ook veel op gevoel. Ook al lijkt de hydratatie van het deeg niet extreem hoog, het is een vrij nat deeg (door het ei) en ook als zodanig te verwerken. Het komt het dichtst bij een melkbrood dus ook een tikje zoetig.
Ik maak voor dit soort zacht brood altijd eerst een tangzhong:
- 20 gram (patent)bloem
- 100 gram melk
Op het vuur zetten en met een garde doorroeren tot het een dik papje wordt, daarna wegzetten.
Dan het gist activeren:
- 12 gram verse gist of ongeveer een half zakje gedroogde gist
- 90 gram handwarme melk
Even mengen en 5 minuten laten staan. Als je gedroogde gist gebruikt hoef je het niet te laten staan.
In een mengkom het volgende bij elkaar brengen:
- 300 gram bloem
- theelepel zout
- 25 gram kristalsuiker
Doorroeren, liefst gebruik je iets met deeghaken (kitchenaid, mixer) want het wordt echt een plakkerig deeg. Voeg dan het gistmengsel en daarna de tangzhong toe.
Tijdens het kneden voeg je anderhalf ei toe (tweede helft van het tweede ei bewaren voor het "lakken") en als dat volledig is opgenomen ook 40 gram boter. Flink laten kneden, het moet een glad deeg worden dat nét handelbaar is. Ik laat de kitchenaid ruim 5 minuten draaien.
Daarna even goed kijken of het inderdaad handelbaar is, met natte handen zou je er een bol van moeten kunnen vormen. Mocht dat echt niet lukken dan kun je er nog wat extra bloem bij kneden. Vorm de bol door de randjes naar binnen te vouwen, het deeg vervolgens op je aanrecht te leggen en dan met je handen om het deeg als het ware "onderlangs" spanning op de bovenkant te brengen (dit kan ook door er draaibewegingen mee te maken). Daarna 1 uur onder folie laten rijzen tussen 20 en 25 graden in een ingevette kom.
Vervolgens haal je het deeg uit de kom, sla je de lucht uit het deeg, verdeel je het in 6 gelijke stukken, vorm je daar op dezelfde manier bollen van en leg je deze op de bakplaat met bakpapier om te verdubbelen in formaat (kan weer een uur duren).
Meng daarna de rest van het ei met een beetje melk, lak hiermee de bovenkanten, strooi wat sesamzaad en bak de boel 17 minuten op 190 graden.
Af laten koelen, opensnijden en de snijvlakken met boter bestrijken en kort knapperig en bruin grillen op de BBQ