BasBQ
Beef en Steak

buikspek serveren voor "braderie"

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
857
Mede gilde genoten, vanuit de plaatselijke vereniging is me gevraagd of ik wat wilde BBQ'en voor de braderie.
Er is van alles te proeven en ze wilden ook een BBQ hoek.
Daar staan meerdere mensen die BBQ bereiden, oa worsten, hamburgers en zelfs een heel varken.

Wij zaten er aan te denken om 2 gerechten te serveren namelijk ossenhaas en buikspek.
Nu heb ik weinig (tot geen) ervaring met eten bereiden voor veel mensen, dus ik ben op zoek naar advies voor met name de buikspek.

Zat zelf te denken deze twee dagen vooraf te marineren met een marinade/kruiden op basis van ketjap, deze vervolgens te garen en bij bereikte kerntemperatuur op een smoker te leggen met lage temperatuur (gewoon om hem warm te houden). daar vervolgens dunne plakjes van te snijden (portie ~100gram) en deze te lakken met "iets zoets" en nog even te laten karameliseren voor uitserveren.

Op basis van vorig jaar verwachten we 150 porties nodig te hebben over een verstek van 5 uur, dit lijkt me dus best te doen op deze manier.
snijden kun je vooraf doen, aflakken en karameliseren zou je als het loopt ook voor kunnen bereiden.

vragen:
- lijkt jullie dit een goede aanpak?
- waarmee zouden jullie het aflakken (honing, agave, BBQ saus)?
- 100 gr voldoende (bedoeling is dat iedereen overal gaat proeven)

hopende op feedback van de ervaringsdeskundige.

 
En waarom Ossehaas?
Ik zou meer gaan voor "Sucade in cola" en die afgrillen. Vlees met smaak en prima te betalen
 
Ceriel +1

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Ceriel zei:
Zijn porkbelly burnt ends misschien wat? Minder werk en erg lekker..
100gr/PP voor een proeverij lijkt me erg veel

Hoewel ze erg lekker zijn, kost het bereiden hiervan wel wat tijd laatst 6 uur mee bezig geweest.
dat kun je natuurlijk van te voren doen, b.v. tot het karameliseren toe, maar hoe blijven ze als je ze warm houd?
 
McPeet zei:
En waarom Ossehaas?
Ik zou meer gaan voor "Sucade in cola" en die afgrillen. Vlees met smaak en prima te betalen

haha ossenhaas is het recept van mijn partner... vandaar voor mij de vragen over de buikspek  :D
 
En moinkballs misschien ook een idee? Of een grote pot/DO met stoof vlees boven een vuurtje?
 
Bedankt voor alle opties, maar het idee (en de originele vraag). was voor buikspek  :D
 
ik heb geen ervaring met buikspek maar het lijkt me geen verkeerde aanpak. Echter het gemak van burnt ends is dat je iets in saus nou eenmaal makkelijker warm houdt dan iets zonder saus... het droogt simpelweg minder snel uit.

Ik denk dat 100 gram voor een proeverij behoorlijk is. Wij rekenden in de catering altijd met een halve portie als hapje. Bij een proeverij zou ik dus naar een kwart ofzo gaan. 50 gram? Ga je er nog iets bij serveren of puur buikspek?
 
Ceriel +2

Ik heb zowel de Noskos versie als de Male Best variant gemaakt. Persoonlijk vond ik de 'Zeeuwse Burnt ends' van Melebest lekkerder. Die versie moet je wel een tijd marineren.

Dat verschil kan echter ook zomaar zijn, omdat ik die van Noskos als beginner heb gemaakt en nu mijn Q en de werking veel beter ken.
 
voor de hoeveelheid zou je misschien ook kunnen vragen wat je mede-grillers bedacht hadden, en zo de hoeveelheden aanpassen.
indien dit niet kan kan je de organisators vragen wat ze in gedachten hebben, die zullen wel een beeld hebben met wat ze de gasten willen voorschotelen.
gaat het puur om het proeven, of moeten de gasten met een gevulde maag de deur uit gaan?
 
Ik neem de burned ends in overweging, die zou ik dan al kunen voorbereiden tot het laatste stukje met de saus..

Portie 100gram was een voorstel, kan eventueel ook nog wat minder, want er staat zon 30 kraampjes om te proeven, varierent van soep tot desserts...

Ligt aan het gerecht of we er nog iets bijserveren, b.v. Klein broodje of salade
 
Terug
Bovenaan Onderaan