BasBQ
Beef en Steak

buikspek: op drie manieren

Miki

Stoker
Berichten
280
Hallo,

Dit is een experiment. Ik heb een stuk buikspek opgehaald van anderhalve kilo. Mijn idee was om hier op drie manieren iets mee te doen: ??n stuk zuurkoolspek, ??n stuk in een pekel en in de oven bakken en ??n stuk gerookte bacon.

Het recept voor de zuurkoolspek is het eenvoudigst. 80 gram colorozozout op een halve liter water. Een vorige keer heb ik het zonder colorozosout gemaakt en toen werd het vlees een beetje grauwig, nu ziet het er al beter uit. Ook heb ik dit keer peperkorrels en knoflook toegevoegd aan het mengsel. Volgens het recept moet  dit twee dagen staan.

Het volgende is een pekel uit het boekje "Charcuterie, the craft of salting, curing and smoking". Met de calculator kwam ik op 55 gram colorozo zout en 31 gram bruine suiker op ??n liter water. Als smaken heb ik hier nog aan toegevoegd drie tenen knoflook, peperkorrels, jeneverbessen en laurier. 600 gram buikspek laat ik hier nu 15 uur pekelen, vervolgens laat ik het nog droog ongeveer 6 uur "doorzouten" (is dit de term?). Waarna het gebakken wordt naar rond de 65 graden. Ik heb ditzelfde proces een paar weken geleden geprobeerd op basis van een recept van Tom Kerridge van het BBC programma "proper pub grub", dat werd toen veel te zout. Het bleek dat hij viermaal zoveel zout gebruikte als in het boek is voorgeschreven en hij liet ook niet doorzouten, maar kwakte het vlees direct in de oven. Ik hoop dat met de aanpassingen het beter wordt.

De bacon is met een droge pekel, ook weer op basis van het genoemde boek. 7 dagen lang in een droogpekel: 50 gram colorozo zout; 25 gram bruine suiker. Smaken zijn laurier, peper en jeneverbessen. Na de zeven dagen wil ik het roken op de bbq, dit heb ik niet eerder gedaan. Ik las dat het voor een beginner handig is om fruitboomsnippers te gebruiken? Ik neem aan dat ik dit soort snipper kan krijgen bij een visserswinkel? Of zou ik ander soort snippers moeten gebruiken?

DSC_0320.jpg

De zuurkoolspek in de pekel

10sah4y.jpg

pekel

fdds03.jpg

droogpekel
 
ziet er allemaal goed uit
ik heb voor de bacon hickory of pecan gebruikt als hout gewoon bij de bouwmarkt vandaan maar dat seizoen is nu echt over (kerstbomen ed.)
rook & vuur heeft een hele ruime keuze aan rookhout dus kijk daar eens zou ik zeggen
 
Ben benieuwd naar het resultaat. Wel een beetje jammer dat je het nu al post, want nu moeten we nog zo lang wachten voor we het eindresultaat zien ;)

Wat betreft rookhout kan je ook eens naar Houtsnips.nl zoeken. Als je hier op het forum zoekt dan is er wel wat te vinden. Is wel alleen interessant als je in de Randstad c.q. omgeving Nieuw-Vennep woont, maar dan kan je veel rookhout (lees: houtsnippers) voor weinig scoren :)
 
Super vriendelijk forum, bedankt.

De eerste etappe is achter de rug. Het gewicht was rond de 600 gram, ik had eigenlijk moeten wegen om het verschil aan gewicht voor en na het
pekelen te kunnen weergeven. De vorige keer was het geloof ik rond de 8%.

Na dus 15 uur in de pekel en 6 uur doorzouten in de koelkast heb ik de oven voorverwarmd op 220 graden om het vlees het eerste half uur op een
hoge graad te bakken en vervolgens op 180 graden verder braden. Na anderhalf uur toch even kijken, en de interne temperatuur was toen al 80 graden, dus
ik heb het er uitgehaald en twintig minuten laten rusten. De korst was naar mijn idee toen niet knapperig genoeg, maar ik was bang dat als het langer in de oven
zou laten liggen het vlees uit zou drogen. Ik heb er toen voor gekozen om de korst in de pan knapperig te bakken. Dit kan misschien wat handiger, het is nu niet
helemaal evenwichtig.

Het resultaat: de pekel is een goed recept. Niet te zout, en het vlees is sappig gebleven. De kruiden hebben de smaken mooi aangevuld. Wat ik wel gemerkt heb is
dat bij mijn vorig experiment ik beter, maar ook veel duurder, vlees heb gebruikt. Dat proefde ik wel. Ik zal in het vervolg verder experimenteren met verschillende kruiden: ui, salie, winterpeen, etc. Dus een soort bouillon.

iw0odk.jpg


2q9z1xz.jpg

doorsnede met voor de ge?nteresseerden een knolselderij puree.
 
Ja hoor, doe mij maar een stukje!
 
Ziet er lekker uit allemaal mogen ze mij voorzetten.
 
Gisteren was de zuurkoolspek uit het pekelmengsel, 's nachts heb ik het laten doorzouten. Wat interessant
is, is het verschil in kleur tussen de zuurkoolspek dat in een pekelmengsel heeft gelegen en de bacon dat droog is
gepekeld. Het lijkt wel dat het colorozo zout effectiever is in het behouden van de kleur bij de droge pekel. Is dit
ook de ervaring van anderen?

Vanochtend heb ik de zuurkoolspekken gekookt in water met vier tenen knoflook en een korstje van paprikapoeder
aangebracht. Het was erg lekker.

23it30n.jpg

links de beoogde bacon met droge pekel en rechts zuurkool spek mbv pekelmengsel

66fb5k.jpg
 
Dank, het is tot nu toe allemaal erg lekker.

Voor de laatste etappe heb ik even een vraag. Voor de bacon heb ik inmiddels het stuk uit de droogpekel en ligt het nu in de koelkast te rusten. Morgen wil ik het roken, dit heb ik niet eerder gedaan. Ik haal morgen houtsnippers op, ik heb begrepen dat ik een handje nodig heb voor dit project. De temperatuur die ik moet behalen is 65 graden en de temperatuur in de bbq mag maximaal rond de 100 graden zijn. Hoop dat ik dit goed heb, nu de vraag: ik zie op de foto's dat sommigen folie gebruiken, zou ik dat ook moeten doen en wat moet ik eigenlijk daarmee doen?
 
Ik heb de temperatuur meestal rond de 120gr, lager wordt lastig in een gewone grill/bbq.
De folie die jij bedoelt is waarschijnlijk het hitteschild, dit is om te voorkomen dat het fijne stukje spek directe hitte krijgt van de kooltjes.
Correct me, if i'm wrong... :blush:

Succes!
 
Dank je Ceriel voor de informatie; ik kan aan de slag. Als nu ook nog eens het zonnetje een beetje blijft schijnen dan
heb ik een leuke namiddag voor de boeg.
 
Dank voor de toevoeging, ik ben aan de slag gegaan. In Rotterdam kon ik bij de kookwinkel Kookpunt rooksnippers kopen. Helaas waren de fruitboom houtsnippers op; uiteindelijk ben ik voor maple gegaan. Mijn vriendin is Canadees, dus mogelijk dat dit nog onderbewust meespeelde.

Ik had geen idee hoeveel briketten ik nodig zou hebben dus heb ik het maar een beetje op de gok gedaan. Tot mijn verbazing las de oventhermometer die ik in de bbq had gedaan 120 graden (I love it when a plan comes together). Ik had het filmpje bekeken, waarvoor dank BertM en Camiel, en heb ook een alufolie envelopje gemaakt.  Ook heb ik nog een paar snippers los bijgegooid en snel de deksel erop. De bacon had na een half uur een temperatuur van 44 graden gemeten met een Thermapen, geweldig apparaat trouwens, na een uur zat het tegen de 80 graden dus toen heb ik het er snel afgehaald. Ik neem aan dat het zo snel ging omdat het een relatief klein stuk is: 360 gram. Na een half uur heb ik er nog een paar snippers bijgegooid, dat had ik misschien niet moeten doen. De bacon ruikt nu erg rokerig, maar morgen wordt het proeven en dan weet ik het zeker.

Ik heb aan het geheel in ieder geval heel veel plezier beleeft, dus een volgend project zit er zeker in.

2e0n639.jpg


3495uua.jpg

 
Terug
Bovenaan Onderaan