BasBQ
Beef en Steak

Buikspek houdbaarheid

Richard Sellelof

Tondelzoeker
Berichten
20
Ik heb deze week buikspek gepekeld en vandaag gerookt (op m´n fonkelnieuwe kj 2 😍). Het is echt heerlijk! Nu vroeg ik me af of ik een van deze stukken kan invriezen. Of, hoelang zo´n stuk houdbaar is zonder in te vriezen.

Bedankt!
IMG-20210218-WA0007.jpeg
20210223_192416.jpg
20210225_112346.jpg


20210225_160911.jpg


20210225_165057.jpg
 
Invriezen is geen probleem. De houdbaarheid hangt af tot welke kerntemp je hebt gegaard, of je het nog gaat bakken of niet, hoe en hoe lang je gepekeld hebt, op welke temperatuur je het stockeert, hoe vers het voor bereiding was, ... .
Zelf vries ik het altijd in porties in en hou ik 4 dagen aan eenmaal uit de vriezer (haalt het nooit 😉) . Dit is redelijk kort en het zal zeker langer goed blijven, maar ik hou het liever veilig en prefereer vlees wat "verser" (= tijdspanne na bereiding of na ontdooien).
 
Invriezen is geen probleem. De houdbaarheid hangt af tot welke kerntemp je hebt gegaard, of je het nog gaat bakken of niet, hoe en hoe lang je gepekeld hebt, op welke temperatuur je het stockeert, hoe vers het voor bereiding was, ... .
Zelf vries ik het altijd in porties in en hou ik 4 dagen aan eenmaal uit de vriezer (haalt het nooit 😉) . Dit is redelijk kort en het zal zeker langer goed blijven, maar ik hou het liever veilig en prefereer vlees wat "verser" (= tijdspanne na bereiding of na ontdooien).
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik heb het spek 5 dagen gepekeld (met nitrietzout volgens de berekening die ik in de sticky van dit draadje vind) , 1,5 dag laten drogen in de koelkast en dan gegaard/gerookt tot 77°C kerntemperatuur.

De bedoeling was om de eerste homp morgen nog even in de pan te leggen als lunch maar ik vrees dat hij morgen niet zal halen. (Al is het vette deel imo minder smakelijk naarmate het afkoelt)
 
Zoals je al merkt, zijn er veel variabelen die invloed hebben op de houdbaarheid (daarom dat veel zaken uit de winkel nog een tijdje na datum goed blijven. Ook zij nemen de veilige berekening). In jouw geval heb je alvast veel stappen genomen die de houdbaarheid ten goede komen (pekelen met nitriet, gegaard tot 77 graden). Het zal dus ruime tijd goed blijven.
Als je het nog gaat bakken, kan je het garen tot 65 graden beperken (dit heeft dan wel weer invloed op de houdbaarheid).

Ook je gezond verstand, ogen en neus gebruiken. Enkel botulisme is geurvrij (en spijtig genoeg redelijk dodelijk). Gelukkig doet nitriet al een heel groot deel van dat risico teniet. De rest merk je denk ik wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan