BasBQ
Beef en Steak

Buikspek Babi pangang style

Waanzinnig mooi gerecht! Hier kan zelfs de chinees niet tegenop. (Die koken hun buikspek gaar) Volgende keer ga ik dit recept gebruiken
 
homemade babi pangang saus gemaakt , (blijft de lekkerste) het buikspek een nachtje in de koelkast, op een schaal laten drogen.

Vetrkant ingesneden buikspek ingesmeerd met rijstazijn.
Alle droge ingredienten gemengd en daarmee het vlees aan beide kanten mee ingerubd.
Betekent dat dat je hem onafgedekt in de koelkast hebt gezet?
 
En morgen staat dit weer op het menu 🥳
 
Hij was echt heerlijk 👌🏻
7B12B851-7F22-4865-8A83-56302F0039B7.jpeg
 
Lijkt me heerlijk! Nog wel een vraag: is het idee dat het buikspek eerst wordt ingesneden en daarna zonder de rub in de koelkast wordt gezet? Of moet het vlees inclusief de rub met de ingesneden vetkant naar boven, in de koelkast worden geplaatst? Dit is voor mij een beetje onduidelijk (maar ik verwacht het laatste).
 
Zo wat een heerlijk uitziende maaltijd, mijn kunstklapper drijft mijn mond uit 😁.

Mooie plaatjes en een fijne beschrijving, gaat op de to do lijst.
 
Lijkt me heerlijk! Nog wel een vraag: is het idee dat het buikspek eerst wordt ingesneden en daarna zonder de rub in de koelkast wordt gezet? Of moet het vlees inclusief de rub met de ingesneden vetkant naar boven, in de koelkast worden geplaatst? Dit is voor mij een beetje onduidelijk (maar ik verwacht het laatste).

Het laatste inderdaad;)
 
Vandaag proberen te maken volgens recept, maar met tegenvallende resultaten. Het zal waarschijnlijk aan het vlees liggen. Had een stuk buikspek van het iberico varken. Zonder zwoerd, maar er zat een flinke vetlaag op. Na bereiding was de halve dikte van het vlees vet, met als gevolg dat je dus alleen maar vet proefde. Wat voor buikspek gebruiken jullie? Ik heb mijn bereiding helaas weg moeten gooien, hopelijk een volgende keer meer succes
 
Dat is jammer..... Iberico is inderdaad vetter, ik hoorde pas een varkenshouder zeggen over z'n eigen varkens dat het buikspek een dun rood lijntje is en de rest vet.
Snel nog een keer maken van een (waarschijnlijk nog goedkoper ook) stuk varken zonder naam met een betere vlees/vet verhouding ;)
 
Vandaag proberen te maken volgens recept, maar met tegenvallende resultaten. Het zal waarschijnlijk aan het vlees liggen. Had een stuk buikspek van het iberico varken. Zonder zwoerd, maar er zat een flinke vetlaag op. Na bereiding was de halve dikte van het vlees vet, met als gevolg dat je dus alleen maar vet proefde. Wat voor buikspek gebruiken jullie? Ik heb mijn bereiding helaas weg moeten gooien, hopelijk een volgende keer meer succes
Iberico buikspek is veeeeel te vet.
Veel onderdelen van het Iberico varken zijn zalig maar het buikspek is in het algemeen heel erg veel vet met weinig vlees en niet geschikt voor dit soort bereidingen. Zie ook onderstaande link naar een ander topic
 
Wat een heerlijkheid! Dit moet echt lekker geweest zijn!!
 
Iberico buikspek is veeeeel te vet.
Veel onderdelen van het Iberico varken zijn zalig maar het buikspek is in het algemeen heel erg veel vet met weinig vlees en niet geschikt voor dit soort bereidingen. Zie ook onderstaande link naar een ander topic
Bedankt voor je reactie, ik ga het gewoon snel nog een keer proberen met een ander stuk buikspek. Wat kun je wel lekker maken van iberico buikspek? Heb nog een stuk in de vriezer liggen….
 
@bjozee. Dat is jammer. Het recept is prima, maar zoals de schrijvers hierboven al aangeven. Te vet.
Ik heb laatst mager spek bij de slager gehaald. Vetlaag pakweg 1 cm. Hiermee prima gelukt.
Succes bij de volgende poging
 
Bedankt voor je reactie, ik ga het gewoon snel nog een keer proberen met een ander stuk buikspek. Wat kun je wel lekker maken van iberico buikspek? Heb nog een stuk in de vriezer liggen….
Larderen, barderen, pikeren.
Meer weet ik ook niet, alleen barderen heb ik wel eens gedaan larderen en pikeren niet.
Mooi voor de kerstkalkoen ;)
 
Wat zonde van het stuk vlees @bjozee
Als idee voor het 2e stuk spek.. misschien kan je het overgrote deel van het vet wegsnijden en dan een rol maken -naar het idee van een porchetta - met een en ander aan lekkers er in en dat langzaam garen ? dan kan je er tenminste nog iets mee.

Ik hoop dat een 2e keer wel lukt.
 
Iberico buikspek is veeeeel te vet.
Veel onderdelen van het Iberico varken zijn zalig maar het buikspek is in het algemeen heel erg veel vet met weinig vlees en niet geschikt voor dit soort bereidingen. Zie ook onderstaande link naar een ander topic
Bedankt voor je reactie, ik ga het gewoon snel nog een keer proberen met een ander stuk buikspek. Wat kun je wel lekker maken van iberico buikspek? Heb nog een stuk in de vriezer liggen
Wat zonde van het stuk vlees @bjozee
Als idee voor het 2e stuk spek.. misschien kan je het overgrote deel van het vet wegsnijden en dan een rol maken -naar het idee van een porchetta - met een en ander aan lekkers er in en dat langzaam garen ? dan kan je er tenminste nog iets mee.

Ik hoop dat een 2e keer wel lukt.
bedankt voor de suggestie!
 
Zonde dat het tegen is gevallen, het plaatje ziet er goed uit
 
Wat kun je wel lekker maken van iberico buikspek? Heb nog een stuk in de vriezer liggen….
Je kan altijd nog het vet gebruiken om te vermalen in je gehakt of worsten? in plaats van kinnebak zeg maar..
 
Terug
Bovenaan Onderaan