BasBQ
Beef en Steak

Brood op de Q

 

Rens.

Kooltjesharker
Berichten
140
Gisteren middag alvast een mais broodje gebakken op de Q. Voor savonds met kruidenboter bij de zalm met asperges (geen foto van dus niet gebeurd)

Was relatief simpel maar wel tijd rovende.
Deeg mengen en d.m.v een vliesje trekken kijken of de gluten al waren gevormd.
Deeg laten rijzen tot het in volume was verdubbeld. Heb ik gedaan door het met kom in de kamado te zetten, die was lekker warm.
Deeg plat slaan, en oprollen om het een tweede keer +- 45min te laten rijzen.

Ondertussen de Q aan gezet tot +-220 graden, 20 minuten van te voren de DO er mee in om deze mee op te warmen

Deeg in de DO gedaan en 30 minuten gebakken met deksel, daarna nog 20 minuten zonder deksel voor een mooi kleurtje.

Was erg goed gelukt en was erg lekker maar proefde niet echt dat het van de Q kwam. Volgende keer zonder de DO.

IMG_20220618_105640.jpg


IMG_20220618_134939.jpg


IMG_20220618_141103.jpg
 
Misschien staat hij in de verkeerde categorie? Bijgerechten was misschien beter geweest.
 
Prachtig brood, zelf vind ik een rooksmaak in brood niks dus ik zou niks veranderen.

@Rens. hett staat hier prima 😉. In bijgerechten zou het passen als je een heel uitgeschreven recept hebt.
 
Ja mooi hoor. Eens met Frits, (veel) rooksmaak aan brood is niet lekker.

nou eet ik ivm dieet niet heel veel brood maar bij het zien van deze plaatjes denk ik erover eens te zondigen ;-)
 
Prachtig broodje!
Ik zou hem volgende keer zeker niet zonder DO maken, gegarandeerd dat je dan een minder resultaat krijgt. Doordat je hem namelijk eerst met het deksel er op bakt, stoomt het brood de eerste periode, waardoor hij meer omhoog komt en een betere korst krijgt.
 
Voor mij ook geen rook bij brood. Gewoon in de DO. Ik he meestal een dikke korst op de bodem.
 
Erg mooi brood, erg goed gelukt
 
mooi broodje
ziet er goed uit
 
Natuurlijk, heel veel recept is er niet.
Ik gebruikte deze keer de abdij broodmix maïs van de AH. Beschrijving op het pak is vaak onleesbaar.
- Voor een brood pak ik de helft (500g) samen met
+-200 ml water. Zorg dat het water niet te koud is, maar ook niet warm.
(vaak doe ik nog wat extra water +- 10-20ml op gevoel.)
- kneden 15 min op stand 2 van de KitchenAid en daarna kneed ik met de hand tot ik een vliesje kan trekken in het deeg.
- Mooi oprollen en afdekken met folie, 45min rijzen (minimaal tot 2 het start volume) in een warme omgeving van +- 35 graden bv in de oven of net als ik in de kamado zonder dat die aan is, is hij vaak al lekker warm van de zon.
- Op het aanrecht leggen, platslaan met deegroller
- daarna rustig oprollen tot bal en terug laten rijzen tot weer een grote volle bol.
20 min de lege gietijzeren pan met deksel in de oven/kamado op 220 graden.
-bakpapier in de hete pan(Vaak vorm ik van te voren het bakpapier al om de bodem van de pan)
-het deeg voorzichtig zonder in te duwen in de hete pan met bakpapier laten glijden
- met een zeefje wat bloem over de bovenkant
-insnijden voor de looks
- afbakken 30 min 220 graden met deskel
- daarna nog 15 min zonder deksel ook op 220 graden.

Lekker met een lik roomboter of kruidenboter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan