BasBQ
Beef en Steak

Brisket

 
 
 
 

camiel

Gerijpt
Berichten
2.593
Hallo bbqvrienden

Afgelopen weekend een super (leerzaam) barbecuesessie gedaan. Samen met Mike Thompson uit Texas heb ik de gerechten mogen maken voor het train de trainer programma van de WBQA. Na een breefing op vrijdag avond zijn Mike en ik zaterdag aan de slag gegaan met al het prep werk. Snijden, rubben, injecteren, vormen. Om alle gerechten de bereiden had ik de beschikking over een BGE-large, een Primo XL en een mooie Oklahoma Joe smoker.

E?n van de grechten die ik mocht maken was brisket, dus meteen maar de gelegenheid aangegrepen om daar een paar mooie foto's van te maken.

De brisket hebben we alleen gerubt, geen injectievloeistof. Rub voor de ene was een koffie gebaseerde rub, voor de andere een komijn gebaseerde. Beiden uit de keuken van Mike. Daarna op de smoker van 100?C gestookt op eiken. Bij een kern van 65?C hebben we ze eruit gehaald en ingepakt samen met wat barbecuesaus en cola en wat boter. daarna terug op de smoker om de eindtemperatuur van 92?C te halen.

Na een rust van 1,5 uur plakken gesneden en klaar gemaakt voor presentatie.

Ondanks dat de brisket extreem mager was en dat we geen injectievloeistof hadden gebruikt was ie verrassend zacht. Naar mijn smaak had ie iets vochtiger mogen zijn maar gezien de omstandigheden en het vlees was dit zeker het beste wat we er van konden maken.

Brisket waar ik me niet voor schaamde om het voor te zetten aan de toekomstige trainers van WBQA. Een geweldige ervaring om samen met een "oude rot" (Meer dan 26 jaar wedstrijdervaring) dit klusje te mogen klaren. Naast brisket was er ook nog de bekende stukken als pork roast, ribs, kippedijen, hele kip, zalm en makreel. Het eerste biertje samen met Mike na deze sessie smaakte als goud!

brisket01.jpg


brisket02.jpg


brisket03.jpg


brisket04.jpg


brisket05.jpg


brisket06.jpg


brisket07.jpg


brisket08.jpg


brisket09.jpg


brisket10.jpg


brisket11.jpg


brisket12.jpg


gloeiende groet

Camiel de barbecueman
 
Wooooow! Camiel wat een top ervaring en geweldige foto's.
Moet een fijn weekend geweest zijn!
 
Geweldig Camiel, prachtige foto's maar vast ook een onvergetelijke ervaring... wat fijn dat je dat met ons deelt!
 
Gaaf, zit er een kans in om de ingredi?nten van de koffierub te delen?

Gr,
Pierre
 
Wat een geweldige ervaring om met zo'n ouwe rot in het vak te mogen werken, ben heus niet jaloers. Het eten ziet er allemaal heerlijk uit.
 
Koffierub, wow, klinkt spannend!
 
prachtige ervaring, die nemen ze je niet meer af
 
Wat mooi! Je vertelt ook vol respect over wat je leert en mag leren. Dat kan ik waarderen.
 
Gefeliciteerd met je Koetje, en welkom bij de big 3
 
Chapeau. Daar had ik graag aan mee gedaan.
 
ziet er goed uit , moooie rookring ook !
 
Welkom bij de grote drie!

Bij de WBQA draait het toch om de mooie bordjes, die zou ik ook wel willen zien.
 
Prachtig! Kunst!
 
Dank jullie wel voor de reacties, was een mooi weekend. 

@Frits, er zijn veel veranderingen aan de gang bij WBQA. Heb dit weekend vooral bevlogen barbecueliefhebbers gezien. In deze sessie en setting was de presentatie vergelijkbaar met wat we kennen van KCBS. Tijdens de sessies is daar achter de schermen heel veel over gesproken en gediscussieerd maar aangezien ik daar niet was als beleidsmaker maar (gelukkig) als pitmaster, kan ik je daarover niet gefundeerd bijpraten. Had het al druk genoeg om samen met Mike, 21 verschillende samenstellingen te maken :D

Voor mij iig een hele positieve leerzame ervaring en best wel een beetje trots dat ik voor zo'n internationaal gezelschap de pitmaster mocht zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan