Beef en Steak

Brisket

Marcel

Pitmaster
Vandaag liep ik tegen een stuk Brisket (the Flat, mooi en zeker niet te mager). Ik dacht bij mezelf waarom niet eens zelf maken.

Inmiddels ben ik me aan het ori?nteren op de bereiding ervan en daar gaat het behoorlijk van duiselen.

Wel, niet Injecteren, rubben, inpakken etc.
Ik ben nog wel even aan het zoeken voordat deze zondag op de WSM gaat. Dus als er iemand tips heeft.....

Hoor ik het graag.
1ebc49d980203cc5fae6a114892cbb84.jpg

Hoi Marcel.

Ik doe al dat soort zaken wel  (injecteren, rubben en inpakken) maar ondanks dat heb je nog geen garantie dat je een lekker mals en sappig stuk vlees op je boordje krijgt. (uit ervaring) :(
De ene keer lukt dat beter dan de andere, ik denk dat de temperatuur en geduld heel belangrijk zijn.
Laatst wel heerlijke Burnt ends van gemaakt de flat was niet zo groot.  ;)

Veel plezier met het maken.

Dank je Hans,

Ik heb besloten voor "het volle boekje" te gaan.

Ik heb iets gevonden dat me wel wat lijkt. "Mac's Barbecue Pit"
Dus aan de slag.
Foto's hiervan gaan zeker volgen

Marcel zei:
Dank je Hans,

Ik heb besloten voor "het volle boekje" te gaan.

Ik heb iets gevonden dat me wel wat lijkt. "Mac's Barbecue Pit"
Dus aan de slag.
Foto's hiervan gaan zeker volgen

Het voordeel van "het volle boekje" vind ik dat je achteraf niet kan zeggen van misschien had ik dan toch.
We kijken uit naar de plaatjes. ;)

Zit er vet aan de andere kant? Zo ja dan zou ik hem high & fast doen. Dat heeft bij mij tot nu toe de allerlekkerste brisket opgeleverd.
Je hebt een WSM dus daar kan dat goed in.
Bijkomend voordeel is dat je relatief snel klaar bent

noskos zei:
Zit er vet aan de andere kant? Zo ja dan zou ik hem high & fast doen. Dat heeft bij mij tot nu toe de allerlekkerste brisket opgeleverd.
Je hebt een WSM dus daar kan dat goed in.
Bijkomend voordeel is dat je relatief snel klaar bent
Helaas geen overbodig vet wel een mooie egale marmering.
Zondag ochtend vroeg erop, na koningsnacht, dag en avond, dus een goede rede om zondag lekker rustig (lees: low and slow) aan te doen.
Ik reken nu op een uurtje of 10 veel langer zal het niet duren toch.... anders moet ik er wel heel vroeg uit.

Wat een heerlijke blog heeft die Mac, niet?!

Veel succes en plezier Marcel, met je puntborst, wordt vast een geweldig avontuur!

Het avontuur is begonnen.
Rub gemaakt en injecteer marinade (Hieronder).
De brisket om de 2a3 cm ge?njecteerd en weer in een zak met de resterende injecteert marinade gedaan voor de komende 12 uur. Daarna de rub voor 24 uur.
Qua voorbereiding zie ik nog niets over het hoofd hoop ik.
af927fddd6aa76ba112befe360e9b7bf.jpg
789101e1220ba9ddd1767e43754f6048.jpg

Aan de voorbereiding kan het straks niet liggen. Ik blijf deze volgen. Brisket gaat dit jaar ook op de Q komen. Kan ik mooi hier weer wat ideetjes opsteken  :)

Zo en in de Rub voor 24 uur.
10249b096d222f50e9e72dbac63b59a8.jpg

Een goed begin is het halve werk. ;)

Na rustig te zijn op gestart heb ik om 08:30 de brisket op de WSM gelegd.
Als rookhout heb ik er Kersen en Hickory bij gedaan. Rundvlees kan wel  tegen een stootje qua rookhout maar het kan soms te overheersend zijn. Dus bij een eerste keer brisket denk ik bij mezelf; veilig beginnen.
De temperatuur staat op 107c ik heb dus nog wat marge naar boven omwille van de tijd. Misschien bij het inpakken naar 120c. Heb nu nog even de tijd om dat te beslissen.

c6e064752c818c5bb828ae5697e90ee6.jpg

Ben erg benieuwd hoe het gaat, veel succes vandaag.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Na 4 uur kern schommelt op en neer tussen 68 en 67c bij 107c
En voor het eerst geen onleesbaar gedampte temperatuur meter....
0e8fcdb8682a385fb36b6463d9409e1f.jpg

Bij een aanhoudende kern van 68c besloten na vijfenhalfuur op 107c besloten de brisket in te pakken met wat extra boter en appelsap. De temperatuur ingesteld op 120c en op naar kern 90c. Dat kan dus nog wel even duren.

Mij viel op dat de brisket al relatief stug aanvoelde en maar hopen dat dit in the end goed komt.......

Bij kern 90c, snij ik de burnt ends eraf, pak ik de brisket weer in met het vocht uit deze sessie tot 92c en eventueel nog wat boter en appelsap.

De burnt ends gaan in een bakje niet afgedekt met wat boter en en sappen uit het voorgaande deel.
8c659decd6c3fa486fca7888a8819f15.jpg

Zo dat ging rap, het leek de Formule 1 wel...

Uitpakken... Voelen... Afsnijden.. Inpakken.... Koelbox in ... Burnt ends maken... Bakje vullen.... Sausje er bij.... Vlees jus erbij.... Klepje dicht en weer door....

Nog even en smikkelen. Mac's recept smaakt (nu al) heerlijk.

Straks bordje opmaken en eten.
5ffaec16a5111decad7a2f2e7fdc81ef.jpg

Het was heerlijk. Echt heerlijk!
Buigt, breekt/scheurt helemaal toppie.
Het recept was echt lekker en onder het genot van onze uitzending bij Baas BBQ op RTL 4 hebben we genoten van deze heerlijke brisket.

Bedankt voor het lezen, 't volgen, tips en reacties.
1cc8f1be28caa12b4867ba2738898e19.jpg
14de49d63bb28db3c804a4b616429f66.jpg
a71dfc29f0e2ef8afc7fb455b2e984bf.jpg

Mooie reportage.
En een goed eindresultaat zo te lezen.
Lekker hoor

Terug
Bovenaan Onderaan