BasBQ
Beef en Steak

Brisket!!!

 
 
 

smeinkie

Pitmaster
Berichten
615
Na ongeveer een jaar lang verslagen lezen, filmpjes op youtube bekijken en boeken lezen was het eindelijk voor mij zover............... Tijd om mij te wagen aan de brisket.

De eerste keer dat ik brisket heb geproefd was vorig jaar bij de Tony Stone wedstrijd. Het mooie daar was dat je direct een aantal verschillende soorten kon proeven :p
Ik heb daar de oa de brisket van het bbq team Flaming Pigs geproefd en deze was heerlijk. Op de site van vuur en rook trof ik hun rub aan. Ik dacht dat moet hem bij mij gaan worden!



Afgelopen nacht om 01:00 uur de wsm op temperatuur gebracht, zo'n 107 graden, de brisket getrimd en in de rub gezet. Ik heb de brisket bij BBQuality aangeschaft.







01:15 was de wsm mooi op temperatuur en kon het vlees er op.

Vanochtend om 07:30 uur gaaf de vleesprobe aan dat hij op 65 graden zit.

We wachten af hoelang dit nog gaat duren :blush: B-)
 
Ik blijf dit draadje volgen! Succes
 
lekker hoor, succes
 
We wachten af hoelang dit nog gaat duren :blush: B-)
[/quote]


Reken maar op een lange werkdag.  :D
Veel succes :) !
 
Veel plezier!
 
Lekker, veel succes!
 
Ziet er goed uit! Het geduld is meestal goed op te brengen met een biertje erbij
 
Gaaf hoor, ga je hem ook inpakken of 'puur' bereiden?
 
Yum. Altijd leuk om te volgen en nog leuker om te doen

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Dit staat echt zooo hoog op mn to-do-list, smakelijk voor straks
 
En dan het eindresultaat:





Nadat ik hem uiteindelijk toch had ingepakt, duurde het niet al te lang meer voordat hij klaar was. Omstreeks 17:00 uur gaf hij 90 graden aan, totale bereidingstijd 16 uur. Even met de sateprikker voelen en overal voelde hij botermals aan. Vervolgens opnieuw ingepakt en in handdoeken gewikkeld laten rusten. Na 2 uurtjes rusten kwam het "moment" daar, het aansnijden :blush: :blush:

Wat direct opviel was dat de flat toch wel droog aanvoelde en bij het aansnijden was dat ook waarheid. Hoe dichter ik met het snijden bij de point kwam, hoe sappiger dat hij weer werd.

De smaak was echt geweldig!!! Dit is toch wel een bijzonder stuk vlees!!

Wat me tegenviel was de droogte van de flat. Ik weet ook niet precies waar dit aan kan liggen. Kan het zijn dat hij te lang heeft liggen rusten? Ik hoor graag tips als iemand dat weet. Dit is zeker een project wat vaker gemaakt gaat worden!!!
 
De smaak was echt geweldig!!! Dit is toch wel een bijzonder stuk vlees!!

Wat me tegenviel was de droogte van de flat. Ik weet ook niet precies waar dit aan kan liggen. Kan het zijn dat hij te lang heeft liggen rusten? Ik hoor graag tips als iemand dat weet. Dit is zeker een project wat vaker gemaakt gaat worden!!!
[/quote]


Komt bij ons ook wel eens voor dat de flat wat droger is.  :(  (de ene keer wat meer dan de andere)
Kijk met je mee voor e.v.t. tips.  :) !

gr.  Hans.
 
Mooie run. Ik heb wel door dat ik eerst nog wat moet oefenen op de PP voor ik aan een brisket begin. :)
Maar het gaat er zeker van komen.
 
Lekker en jammer dat een stukje droog was. Zal toch niet voor niets de grote uitdaging op wedstrijden zijn? Maar gefeliciteerd met je koetje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan