BasBQ
Beef en Steak

Brisket

  • Onderwerp starter Jossiebossie
  • Startdatum
J

Jossiebossie

Gast
Zo dan, ik kom even mijn koe-batch in de wacht slepen  :D

Mooi stuk vlees gekocht bij de slager, zat redelijk weinig vet op. Wel een paar harde stukken, deze heb ik verwijderd.
dMWURvn.jpg


Een rub gemaakt van peper, zout, paprikapoeder, uienpoeder, etc. Verder ingespoten met rundvleesbouillon, sojasaus en worcestershiresaus
IBvzruT.jpg


Daar ging die, om 8:30 op de barbeque. So far so good!
a0pZX8H.jpg


Nadat de brisket de 66 graden had bereikt en daar een poosje op bleef hangen besloten om hem in te pakken. Na het bereiken van 85 graden er uit gehaald en laten rusten. Hier ging ik tevens helaas de fout in. Ik had of de oude folie weer moeten gebruiken of de vocht weer bij het nieuwe moeten gieten.
R9m5k4U.jpg


En na een klein uurtje rusten konden we niet meer wachten om te proeven!
Adem7l9.jpg


Smaak was zeer goed, lekker rookrandje en een kruidig schilletje. Wel had het vlees wel iets sappiger gemogen nog. Dit was mede te danken door het verkeerd inpakken van de rustperiode, Maar in ieder geval: het was niet taai gelukkig en de smaak was gewoon erg goed!

;)


 
Lekker hoor, mooie rookring...gefeliciteerd met je stickertje.
 
Volgens mij was je vlees te mooi...
Ik gebruik liever vlees met was meer vet, en dat geeft een zeer sappige smaak.
Voor de rest ziet het er zeer mooi uit. Vooral de rookring kan best wel tellen!
 
Ziet er goed uit. Staat bij mij zaterdag op het menu. Ben benieuwd...
Gefeliciteerd met je stickertje!
 
Goed bezig, maar dat had ik al gezegd toch?
Gefeliciteerd met je koei!!
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Ik denk dat als je tot 91-93 graden kern was gegaan, het resultaat beter zou zijn...
 
Dank allen!

Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Ik denk dat als je tot 91-93 graden kern was gegaan, het resultaat beter zou zijn...
Was die dan niet droger geworden? Of gaat het dan meer naar draadjesvlees toe?

APPELBOOM zei:
Volgens mij was je vlees te mooi...
Ik gebruik liever vlees met was meer vet, en dat geeft een zeer sappige smaak.
Voor de rest ziet het er zeer mooi uit. Vooral de rookring kan best wel tellen!
Inderdaad, deze was wel erg schoon gemaakt van vet. Aandachtspuntje voor de volgende keer  ;)
 
Ziet er tof uit... Verder is er een reden waarom je bepaald vet weg zou snijden. Smelt het niet kan het toch alsnog op je bord? Of zie ik dat verkeerd?
 
De borstlap ziet er zeer mager uit, een probleem dat we met veel Europese runderen  zien.
Het vet in het vlees zorgt behalve voor smaak ook voor vocht.
De hogere temperatuur zorgt ervoor dat het bindweefsel beter wordt omgezet naar gelatine, hierdoor wordt hij minder taai.
Maar een mooie sessie, gefeliciteerd met je koe.
 
Lekker hoor. Gefeliciteerd met je sticker
 
Uranday zei:
Ziet er tof uit... Verder is er een reden waarom je bepaald vet weg zou snijden. Smelt het niet kan het toch alsnog op je bord? Of zie ik dat verkeerd?

In principe smeer je de rub aan de buitenkant, deze zou je dan weg snijden. Ook zie je nu erg duidelijk waar de rookring zit, dit zit in de eerste vier millimeter van het vlees. Het zou jammer zijn als je dit allemaal weg snijd. Ik had liever gehad dat er iets meer vet op zat, dan had ik rondom 3 millimeter laten staan. Echter stukken waarvan je weet dat je het straks niet gaat eten moet je gewoon weghalen vanwege bovengenoemde redenen.  ;)
 
.
 
Gefeliciteerd met je sticker.

Ziet er erg lekker uit dat vlees. Ben benieuwd hoe die van mij binnenkort gaat worden.

 
Terug
Bovenaan Onderaan